Budowa trasy W-Z w Łodzi. Jest doniesienie do prokuratury na ZDiT

Agnieszka Magnuszewska
Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta
Komisja Europejska jeszcze nie potwierdziła unijnego wkładu finansowego w modernizację i rozbudowę trasy W-Z. Niektórzy są jednak przekonani, że Łódź powinna stracić część tej kwoty. Należy do nich spółka WBP Zabrze należąca do Grupy Polimex - Mostostal, która złożyła do Prokuratury Rejonowej Łódź-Śródmieście zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa przez pracowników Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta

WBP Zabrze w swoim piśmie zawiadamia, że pracownicy ZDiT naruszyli zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz wyrządzili pracodawcy szkodę majątkową. Wynika ona z dwukrotnego zamówienia projektu koncepcyjnego trasy W-Z.

- Zawiadomienie wpłynęło do nas 4 listopada, więc prokurator jeszcze zapoznaje się ze sprawą. W ciągu 2-3 tygodni podejmie decyzję czy wszcząć postępowanie - mówi prokurator Jacek Pakuła z Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

Spółka z Zabrza, która świadczy usługi projektowania i nadzoru inwestycji budowlanych, twierdzi w zawiadomieniu, że pierwszy raz ZDiT zamówił projekt koncepcyjny trasy W-Z w 2011 r. Miał on być częścią zamówienia na aktualizację studium wykonalności oraz programu funkcjonalno-użytkowego trasy W-Z. Wykonano to zlecenie za 1,2 mln zł.

WBP uważa, że w oparciu o część dokumentacji z 2011 r. na przełomie 2012 i 2013 r. ogłoszono przetarg na rozbudowę i modernizację trasy W-Z w konwencji zaprojektuj-wybuduj. Zamówienie obejmowało też wykonanie projektu koncepcyjnego, ale zaledwie w 45 dni. Jak podkreśla spółka należąca do Grupy Polimex-Mostostal, taki termin realizacji był nierealny biorąc pod uwagę zakres opracowania.

Natomiast z informacji, jakie WBP Zabrze "zaczerpnęło z rynku usług projektowych" wynika, że firma, która wykonała projekt na podstawie przetargu z 2011 r., oferowała jego sprzedaż potencjalnym wykonawcom nowego zlecenia. A to według zawiadamiającego doprowadziło do dwukrotnej zapłaty za projekt koncepcyjny, wykazując rażącą niegospodarność pieniędzmi publicznymi. Poza tym przetarg zaprojektuj-wybuduj na trasę W-Z był prowadzony z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji.  I według WBP Zabrze powinno to skutkować utratą części unijnego dofinansowania.

Dlaczego dopiero w ubiegłym tygodniu złożono zawiadomienie do prokuratury?

- Nie komentujemy sprawy - mówi Eliza Więcław, dyrektor Biura Komunikacji i PR w Grupie Polimex-Mostostal.
 
Natomiast ZDiT zapewnia, że zarzuty WBP Zabrze nie znajdują potwierdzenia w dokumentacji dotyczącej przebudowy trasy W-Z.

- W żadnym wcześniejszym postępowaniu przed 2012 r. nie zamawialiśmy opracowania projektu koncepcyjnego całości ani żadnej części trasy W-Z. Opracowanie koncepcji dla całej trasy pojawiło się tylko i wyłącznie w postępowaniu w lipcu 2012 r. w systemie zaprojektuj i wybuduj, które zostało unieważnione i w kolejnym z października 2012 r. też zaprojektuj i wybuduj - zapewnia Wojciech Kubik, rzecznik ZDiT. - Postępowania dotyczące trasy W-Z były objęte kontrolą Urzędu Zamówień Publicznych i Centrum Unijnych Projektów Transportowych i wszystkie wyniki były pozytywne. Nie ma więc mowy o żadnym podwójnym zleceniu jakichkolwiek prac. Dodatkowo nadmieniam, iż zarzuty te pojawiły się dwa lata od wszczęcia postępowania przetargowego i ponad półtora roku po jego rozstrzygnięciu. Jeśli firma składająca zawiadomienie miała jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowości postępowania to istnieją odpowiednie formuły prawne, środki odwoławcze i instytucje rozstrzygające takie kwestie w trakcie postępowania i po jego rozstrzygnięciu a przed podpisaniem umowy.
 
Jaką część dofinansowania do trasy W-Z mogłaby stracić Łódź gdyby prokurator potwierdził zarzuty? Określają to wytyczne: "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE". Z powodu kryteriów oceny ofert w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję byłoby to 25 proc. A z powodu wykonania przez innego wykonawcę części robót przewidzianych w umowie też 25 proc. Dofinansowanie, które Łódź ma dostać wynosi 450 mln zł.

                                                                                                     Źródło: Dziennik Łódzki

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty