Budowa nowych dróg. Czy Polska wykorzystała szansę?

Mariusz Michalak
Fot. Archwum
Fot. Archwum
Unijna perspektywa finansowa na lata 2007–2013 stworzyła nowe możliwości rozwojowe dla Polski. Wśród funduszy dla naszego kraju ponad 10 mld euro zostało przeznaczonych na rozwój dróg krajowych.
Fot. Archwum
Fot. Archwum

Realizacja inwestycji drogowych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 była wielkim wyzwaniem dla naszego kraju. Na początku 2007 roku w Polsce funkcjonowało 674 km autostrad i 298 km dróg ekspresowych. Na koniec 2013 roku do dyspozycji kierowców było 1491 km autostrad oraz 1268 ekspresówek. Oznacza to, że w tym okresie powstało ponad 800 km autostrad i ponad 1000 km dróg ekspresowych. Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 1553 km autostrad i 1487 km dróg ekspresowych.

Zsumowane  roczne  oszczędności  dla  gospodarki wynikające ze  skrócenia  czasu  przejazdu  na  wybranych  pięciu  odcinkach dróg  krajowych  oddanych do użytku w latach 2007-2013 wynoszą od 1,3 mld zł do 2 mld zł, czyli około 0,1% PKB. Dla wszystkich  odcinków  autostrad  i  dróg  ekspresowych oddanych do użytku w tym okresie oszczędności mogą sięgnąć poziomu nawet 0,3% PKB.

Podkreślić należy, że:

- blisko dwuipółkrotnie zwiększyła się liczba kilometrów dróg ekspresowych i autostrad w Polsce

 - od 2008 roku w wyniku wielu czynników, w tym również zmian wprowadzonych przez GDDKiA w kierunku racjonalizacji ceny koszt budowy dróg znacząco spadł. Od 2008 r. koszt budowy 1 kilometra autostrady zmniejszył się o 36%, a 1 kilometra drogi ekspresowej o 31%

 - okres gwarancji udzielanych na roboty budowlane  wydłużył  się  pięciokrotnie,  w  stosunku  do  okresu  sprzed 2008 r.,

- w latach 2010-2012 w ramach Laboratoryjnego Systemu Kontroli Jakości przebadano ponad 140 tysięcy próbek. W analizowanym okresie odsetek zadowalających próbek poprawił się o blisko 12% osiągając poziom 85%

- niemal  pięciokrotnie wzrosła liczba podmiotów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na realizację inwestycji drogowych

- ponad dwukrotnie zwiększyła się liczba ofert składanych w przetargach w latach 2007-2012

Pośrednim efektem społeczno-gospodarczym związanym z poprawą stanu infrastruktury drogowej jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, a przede wszystkim spadek  liczby  wypadków.  W  Polsce  pomiędzy rokiem 2007 a 2012 roczna liczba wypadków spadła o  około  25%.  W  tym  samym  okresie, liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych zmniejszyła się o 37%.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty