Bravo z nowym silnikiem

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fiat wiąże duże nadzieje z zaprezentowanym na początku 2007 roku Bravo. Dostępny na razie tylko w wersji pięciodrzwiowej model otrzymał właśnie nowy silnik z rodziny Multijet.

 

A jeszcze kilka lat wcale nie było tak ciekawie. Sromotną klęskę poniósł model Stilo i choć nie była to jedyna wpadka włoskiego koncernu, to okazała się jedną z bardziej dotkliwych.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Przypomnijmy: kosztem 850 mln euro wyprodukowano auto, które wyglądem, jakością i wyposażeniem miało pokonać m.in. Golfa. Tymczasem Fiat w ciągu czterech lat stracił prawie 8 mld euro i niebawem stanął na krawędzi bankructwa. Na szczęście nowe kierownictwo zdecydowało się wskrzesić model Bravo, który wygląda tak, jak powinno wyglądać włoskie auto.

 

Na efekty nie trzeba było długo czekać - auto przypadło do gustu Europejczykom i w pierwszym roku sprzedaży nabywców znalazło 97 tys. egzemplarzy, czyli o 27 tys. więcej, niż planowano. Na polskim rynku Bravo obecne jest od wiosny ubiegłego roku i jak dotąd sprzedano 3 tys. sztuk tego modelu.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

W dotychczasowej gamie silników brakowało średniego Diesla, który mają w swojej ofercie niektórzy konkurenci Bravo (m.in. Peugeot 308 1.6 HDi, Kia ceed 1.6 CRDi, Citroen C4 1.6 HDi). Włosi wprowadzają więc na rynek wersje z nowymi jednostkami wysokoprężnymi o pojemności 1,6 l i mocach 105 oraz 120 KM. Oba silniki zostały skonstruowane na bazie znanej jednostki 1,9 l, a ich głównym atutem jest wysoki moment obrotowy, który zapewnia dynamiczną jazdę.

 

Słabszy motor uzyskuje 290 Nm, mocniejszy aż 300 Nm przy 1500 obr./min. Jeżeli wierzyć danym producenta, także zużycie paliwa kształtuje się na przyzwoitym poziomie - obie wersje zużywają średnio 4,9 l/100 km. Silniki wyposażono w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common rail, turbosprężarkę (w 120-konnym o zmiennej

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

geometrii) i intercooler.

 

W standardzie znalazł się również filtr cząstek stałych DPF, dzięki czemu silniki Fiata już dziś spełniają rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro5, a okresy międzyprzeglądowe wydłużono do 35 tys. km (w pozostałych dieslach 30 tys).

 

Bravo 1.6 Multijet nawet w słabszej wersji okazuje się bardzo żwawe. 105-konny silnik całkiem dobrze radzi sobie z niemałą, bo wynoszącą 1320 kg, masą auta. Sześciobiegowa skrzynia (w maju pojawi się automatyczna) również pracuje poprawnie, choć jej dźwignia mogłaby mieć nieco krótszy skok. Poza miastem, na dwupasmowej drodze, nawet przy 150 km/h nie ma powodu, by podkręcić głośność w radiu. Do wnętrza przenika jedynie stłumiony warkot silnika, a i to głównie przy ruszaniu.

 

W polskich salonach Bravo z nowym silnikiem pojawi się 29 lutego. Ceny wersji 105-konnej rozpoczynać się będą od 62 990 zł, a za mocniejszą odmianę trzeba będzie zapłacić o 2 tys. zł więcej. 

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1.6 Multijet

1.6 Multijet

Pojemność silnika (cm3)

1598

1598

Moc (KM)

105

120

Maks. moment nap. (Nm) przy (obr./min)

290/1500

300/1500

Prędkość maks. (km/h)

187

195

Przyspieszenie (0-100 km/h)

11,3

10,5

Zużycie paliwa:

miasto/poza miastem/średnio (l/100 km)

6,3/4,1/4,9

6,3/4,1/4,9

Masa pojazdu (kg)

1320

1320

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty