Branża eksportowa

Krzysztof Gołata
Największym producentem samochodów w Polsce jest Fiat. Na zdjęciu zakład w Tychach.
Największym producentem samochodów w Polsce jest Fiat. Na zdjęciu zakład w Tychach.
Niemcy produkują ponad pięć milionów aut, Francuzi ponad trzy miliony, Hiszpanie ponad dwa miliony. W Polsce w tym roku wyprodukowanych zostanie pół miliona aut.

Nie jesteśmy jeszcze europejskim gigantem w produkcji samochodów, ale po okresie zastoju rośnie ona systematycznie. Daleko nam jeszcze do liderów: Niemiec, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii czy Włoch, ale zbliżamy się do szóstej na liście Belgii.

Największym producentem samochodów w Polsce jest Fiat. Na zdjęciu zakład w Tychach.
Największym producentem samochodów w Polsce jest Fiat. Na zdjęciu zakład w Tychach.

 

Od marca ubiegłego roku, z miesiąca na miesiąc obserwowany jest stopniowy wzrost produkcji samochodów osobowych w Polsce. Jeżeli w roku 2002 wyniosła ona 298 089 sztuk, to w roku 2003 już 329 912 sztuk, natomiast w ciągu siedmiu miesięcy roku bieżącego aż 316 808 sztuk. Oznacza to, że tegoroczna produkcja jest o prawie 78 proc. większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeżeli do końca roku utrzyma się dotychczasowe tempo wzrostu produkcji, to w tym roku może wyjechać z polskich fabryk ponad 550 tysięcy aut. Ten bardzo dobry wynik jest “zasługą" czterech firm: Fiata, Opla Volkswagena i FSO.

Fabryka Opla w Gliwicach jako jedyna produkuje model Agila, wytwarza także Astrę II i Zafirę.
Fabryka Opla w Gliwicach jako jedyna produkuje model Agila, wytwarza także Astrę II i Zafirę.

Oczywiście zdecydowana większość tych samochodów nie trafia na polski rynek. Ponad 88% całości produkcji stanowi tzw. produkcja eksportowa. Samochody powstające w polskich zakładach trafiają przede wszystkim na rynek europejski. Tylko 11,7% samochodów wyprodukowanych trafia na rynek polski. Nowe auta stanowią dzisiaj jeden z najlepszych naszych artykułów eksportowych. Wielomiliardowe nakłady poniesione przez zachodnie koncerny samochodowe przynoszą pożądane efekty. Nasz bilans handlowy poprawia się dzięki motoryzacji.

Volkswagen ma fabrykę pod Poznaniem, w której produkuje m.in. model Caddy.
Volkswagen ma fabrykę pod Poznaniem, w której produkuje m.in. model Caddy.

Zdecydowanym liderem wśród producentów jest Fiat. Jego udział w produkcji samochodów osobowych przekracza 60 proc. Na drugiej pozycji znajduje się Opel z udziałem 21,3 proc., na trzeciej Volkswagen - 9,7 proc., natomiast na czwartej FSO z udziałem 8,6 proc.

Pytanie jak długo będziemy pięli się w europejskim rankingu. Nasza pozycja będzie zagrożona, gdy Toyota, Hyundai oraz PSA (Peugeot i Citroen) rozpoczną produkcje w Czechach i na Słowacji. Szacuje się, że ten ostatni kraj będzie już niedługo państwem o największej liczbie produkowanych samochodów na jednego mieszkańca. Wówczas będzie widać, ile straciliśmy w chwili gdy Azjaci i Francuzi wybrali naszych południowych sąsiadów a nie nas. I to straciliśmy nie tylko w statystykach.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie