Brakuje mocy? Sprawdź filtr paliwa!

Paweł Piątek
Wakacyjne wyjazdy weryfikują stan techniczny samochodu. Jedną z popularnych usterek, które mogą ujawnić się w trasie - zwłaszcza pod obciążeniem - jest brak mocy na wyższych prędkościach obrotowych. Specjaliści z PZL Sędziszów wskazują na jedną z możliwych przyczyn i podpowiadają sposób rozwiązania problemu.
Wakacyjne wyjazdy weryfikują stan techniczny samochodu. Jedną z popularnych usterek, które mogą ujawnić się w trasie - zwłaszcza pod obciążeniem - jest brak mocy na wyższych prędkościach obrotowych. Specjaliści z PZL Sędziszów wskazują na jedną z możliwych przyczyn i podpowiadają sposób rozwiązania problemu. PZL Sędziszów
Wakacyjne wyjazdy weryfikują stan techniczny samochodu. Jedną z popularnych usterek, które mogą ujawnić się w trasie - zwłaszcza pod obciążeniem - jest brak mocy na wyższych prędkościach obrotowych. Specjaliści z PZL Sędziszów wskazują na jedną z możliwych przyczyn i podpowiadają sposób rozwiązania problemu.

Spis treści

Objaw, o którym mowa jest bardzo charakterystyczny i dotyczy zarówno diesli jak też samochodów z silnikiem benzynowym. Na wolnych obrotach oraz podczas łagodnej jazdy wszystko wydaje się działać bez zarzutu. Problem w postaci braku mocy, przerywania czy ograniczeń w „wejściu na wyższe obroty” pojawia się pod obciążeniem - podczas przyspieszania, jazdy pod górę, wyprzedzania czy holowania przyczepy.

Po zwolnieniu nacisku na gaz, silnik znowu pracuje normalnie. Jedną z możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy może być zużycie (zapchanie) filtra paliwa. Nagromadzenie się w nim zbyt dużej ilości zanieczyszczeń (czasem filtr nie jest wymieniany nawet kilka lat) może powodować utrudniony przepływ paliwa. Na wolnych obrotach silnika lub przy małym obciążeniu, zapotrzebowanie na paliwo jest niewielkie i ta ograniczona przepustowość może być wystarczająca. Kiedy obroty silnika wzrastają, paliwa zaczyna „brakować”, silnik traci moc i zaczyna pracować nierówno.

Zacznij od wymiany filtra

Rozwiązaniem problemu jest wymiana filtra paliwa na nowy. Od wymiany filtra należy zacząć także wtedy, kiedy trudno zdiagnozować przyczynę i trzeba odnaleźć usterkę eliminując poszczególne słabe punkty. Wymiana filtra paliwa jest jedną z najtańszych opcji, więc właśnie ona powinna być pierwszym krokiem podczas naprawy. Równolegle należy przeprowadzić kontrolę szczelności połączeń układu paliwowego – sprawdzenie zamocowania opasek, złączy itp.

Jak nie wymienimy

Jeśli ten stan będzie utrzymywał się dłużej, to wtedy efektem finalnym może być… przepalenie pompy paliwowej, a w konsekwencji trwałe unieruchomienie pojazdu. Wymiana pompy paliwowej jest wielokrotnie droższa niż wymiana filtra paliwa, zatem z czynnością tą nie powinniśmy zwlekać. Pamiętajmy także, że paliwo – wbrew pozorom – jest zanieczyszczone i lepiej jest skrócić interwał wymiany filtra niż go wydłużać.

- Wymiana filtra paliwa, podobnie jak wymiana innych filtrów powinna być wpisana w grafik okresowej obsługi samochodu. Jeśli tak nie jest, należy po prostu pamiętać o tym, aby przynajmniej raz w roku wymieniać ten ważny filtr. Taka profilaktyka pozwala uniknąć problemów eksploatacyjnych, które mogą się pojawić w najmniej oczekiwanym momencie – np. podczas wakacji – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Lot nad trasą pierwszego odcinka metra w Krakowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty