Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brak zgody na podatek ekologiczny

(mp)
Projekt ekologicznego podatku od samochodów przygotowany przez rząd został odrzucony w pierwszym czytaniu, które odbyło się 6 maja w Sejmie.

Projekt ekologicznego podatku od samochodów przygotowany przez rząd został odrzucony w pierwszym czytaniu, które odbyło się 6 maja w Sejmie.

 

Podatek mający zastąpić niezgodną z prawem Unii Europejskiej akcyzę na używane auta sprowadzane do Polski nie zyskał akceptacji klubów parlamentarnych. Przeciwko głosowały SLD, PSL, PO, PiS i LPR.

 

Odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu podatku może opóźnić jego wejście w życie, mało prawdopodobne jest jednak, że rząd po zniesieniu akcyzy nie zastąpi jej innym podatkiem, który zrekompensuje wpływy z akcyzy. Początkowo planowano, że nowy podatek wejdzie w życie w

Brak zgody na podatek ekologiczny

styczniu 2005 r., potem w marcu, lipcu, a ostatnio we wrześniu.

 

Odwlekanie wprowadzenia podatku ekologicznego to prawdopodobnie efekt zbliżających się wyborów parlamentarnych. Żadna z opcji politycznych nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za wprowadzenie podatku i narazić się wyborcom. W końcu to do ich kieszeni sięgnie rząd chcąc zrekompensować straty związane z koniecznością zaniechania poboru akcyzy. Przed wyborami partie polityczne nie będą więc skłonne do poparcia nowego podatku, tym bardziej, że budzi on społeczny sprzeciw.

 

Ekologiczny podatek od samochodów płacony ma być jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. Ma więc dotyczyć pojazdów nowych i używanych. Według projektu ustawy, przelicznik ekologicznego podatku od samochodów kształtować ma się następująco:  

 

- 1 zł za 1 cm3 pojemności skokowej silnika - w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązuje od 1 stycznia 2005 r.,

- 1,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 - 2004,

- 2,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 - 1999,

- 3,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995,

- 4 zł za 1 cm3 : dla aut nie spełniających żadnej z ww norm.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty