„Bądź widoczny, bądź bezpieczny”, „Zabłyśnij na drodze”, „Załóż odblask”, „Bezpieczny senior” - to tylko niewielka część akcji prowadzonych przez policjantów ruchu drogowego garnizonu mazowieckiego policji, które ukierunkowane są na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego.
O konieczności prowadzenia działań zapobiegawczych świadczą dane statystyczne. Od października 2016 do marca 2017 roku, na mazowieckich drogach w 222 wypadkach zginęło 27 pieszych, a aż 211 zostało rannych. W tym samym okresie w terenie niezabudowanym doszło do 67 wypadków z udziałem pieszych, w których śmierć poniosło 31 osób, a 39 zostało rannych. Widząc potrzebę przeciwdziałania tym niekorzystnym zjawiskom, policja podjęła szereg działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Jednym z nich jest program profilaktyczny pn. „B&N, czyli B jak Bezpieczny i N jak Niechroniony”, służący poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w oparciu o edukację oraz wzrost świadomości uczestników ruchu drogowego. Jego główne założenie stanowi teza, że poprawa bezpieczeństwa na drogach będzie następować wprost proporcjonalne do wzrostu liczby świadomych uczestników ruchu drogowego. Program jest traktowany jako długofalowe działanie realizowane przez Komendę Wojewódzką zs. w Radomiu. Wśród wielu partnerów programu znajdują się m.in.: Mazowiecka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce, Ciechanowie i Płocku, Mazowiecki Kurator Oświaty czy też Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, w tym wszystkie delegatury w subregionach, placówki oświatowe, samorządy terytorialne i inne podmioty.
W ramach programu, we współpracy z placówkami oświatowymi, tworzone są tzw. „Banki odblasków”. Powstały one z potrzeby redystrybucji odblasków, wcześniej już rozdanych. W ten sposób funkcjonariusze chcieli zmniejszyć „deficyt odblasków”, które po „wyjęciu z szafy” i umieszczeniu w banku odblasków otrzymają tzw. „drugie życie”.
Informacje o realizowanych działaniach są zamieszczane na specjalnie przygotowanych „Szkolnych tablicach BRD”. Założeniem jest, że tablice te umieszczane są w centralnym miejscu w szkole tak, aby mogli je widzieć nie tylko uczniowie, ale również osoby odwiedzające placówkę. Promocja tego typu działań ukierunkowana jest na używanie oraz dystrybucję materiałów odblaskowych, adresowana nie tylko do uczniów danej szkoły, ale przede wszystkim lokalnej społeczności.
Pierwsze tego typu działania miały swój początek we wrześniu 2016 roku, kiedy to w jednym dniu, o jednej godzinie ponad 6,5 tysiąca dzieci ze 140 mazowieckich przedszkoli i szkół wyszło na ulicę, w rejon przejść dla pieszych, by promować akcję. Tegoroczne działania realizowane były jednocześnie z działaniami „Bezpieczna droga do szkoły”, a uczestniczyło w nich już ponad 10 tys. dzieci.
Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście
Video: materiał informacyjny marki Citroën
Jak sprawdza się Hyundai i30?
Nie mniej ważni, patrząc na bezpieczeństwo na drogach, są także rowerzyści. Musimy pamiętać, że każdy rowerzysta po zejściu z roweru staje się pieszym. Dlatego przez cały sezon rowerowy spotykaliśmy się z całymi rodzinami i promowaliśmy używanie kamizelek odblaskowych w ramach akcji „Co za jazda”. Za poprawę bezpieczeństwa na mazowieckich drogach odpowiedzialna jest nie tylko Policja, ale i inne instytucje, organizacje i partnerzy, z którymi współpracujemy. Wraz z nimi realizujemy założenia wielu kampanii, działań, akcji m.in.: „Bezpieczna Droga do szkoły”, „Kręci mnie bezpieczeństwo” itd.
Wśród realizowanych przez nas działań przez cały okres jesienno-zimowy, począwszy od października br., policjanci z naszego garnizonu realizują zadania wynikające z długofalowych działań prewencyjno-profilaktycznych pod nazwą „WIDOCZNY NA DRODZE – BEZPIECZNY PO ZMROKU”. Działania ukierunkowane są głównie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego polegające na egzekwowaniu obowiązku używania elementów odblaskowych przez pieszych oraz oświetlenia rowerów. Każda tego typu interwencja winna być zakończona wręczeniem elementu odblaskowego sprawcy wykroczenia, który przestaje być niewidocznym, a tym samym staje się bezpiecznym.
Tymczasem codzienne statystyki pokazują, jak wiele jest jeszcze do zrobienia dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a codzienna kreatywność musi podążać za nowościami technologicznymi oraz oczekiwaniami społecznymi, a żeby je spełnić, utworzyliśmy pocztę oraz profil na portalu społecznościowym Facebook (Fanpage) o nazwie „bezpieczny.niechroniony”. Jak dotąd, zostało opublikowanych 585 postów, które dotarły do prawie 360 tysięcy odbiorców, a wyświetlono je ponad 638 tysięcy razy.
Funkcjonariusze poprzez portale społecznościowe, lokalne i krajowe media promują modę na noszenie elementów odblaskowych oraz ideę partnerstwa na drodze. Mówią mniej o prawnych konsekwencjach zdarzeń, a bardziej koncentrują się na potrzebie np. „dawaniu sobie szansy” poprzez używanie odblasków i właściwe zachowanie na drodze.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie