BMW serii 5 Gran Turismo

Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski
Na płycie podłogowej „siódemki” powstało auto, które wyglądem jest trochę SUV-em, trochę limuzyną i po części kombi. Przeznaczenie? Długodystansowe przejazdy rodzinne.

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski


Z zewnątrz auto wygląda bardzo okazale. Gran Turismo mierzy 5 metrów długości i niespełna 2 metry szerokości. Długa przednia maska i wysokie nadwozie podkreślają ponad dwie tony ciężaru. I niewiele pomaga tu nawet opadająca w sportowym stylu linia dachu à la coupe. W rzece samochodów to raczej sum niż szczupak.

Bagażnik otwiera się na dwa sposoby, podobnie jak w Skodzie Superb -

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

można otworzyć wraz z szybą, jak w kombi, lub bez niej, jak w sedanie. W praktyce, to drugie rozwiązanie okazuje się mało funkcjonalne - otrzymujemy dość wąski otwór nieułatwiający dostępu do przestrzeni bagażowej.

Jak na tak duże auto bagażnik jest raczej skromny. Pojemność 444 litry jest mniejsza niż w sedanie o prawie 80 litrów, za to po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1700 litrów, co daje 50 litrów więcej niż w wersji Touring.

Kosztem bagażnika rozwiązano przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Do środka weszłoby bez trudu i rozsiadło się wygodnie czterech „Pudzianów”. Gorzej już by było z piątym pasażerem, tu wcisnęłaby się, co najwyżej Kate Moss, a to przez podzielenie tylnego siedziska w proporcjach 40:20:40.

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

Dzięki imponującemu rozstawowi osi - ponad 3 metry - i wysoko poprowadzonej linii dachu GT podróżuje się w iście królewskich warunkach. Dodatkowo możliwość przesuwania tylnej kanapy i zmiany kąta oparcia sprawia, że prawa dłoń automatycznie zaczyna szukać pilota do TV.

Ale nie tylko pasażerowie mają być zadowoleni. Kierowca dzięki wielopłaszczyznowej regulacji fotela i kierownicy bez trudu znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję za kierownicą. Przed oczami ma ładnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą z czytelnymi zegarami. Konsola środkowa także nie powinna sprawić problemu z obsługą - jest dobrze zaplanowana i nieprzeładowana przyciskami.

Nic tak jednak nie cieszy kierowcy, jak osiągi, a Gran Turismo 530d ma się czym pochwalić. To dwutonowe cielsko napędzane jest 3-litrową, wysokoprężną jednostką o mocy 245 KM i maksymalnym momencie

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

obrotowym 540 Nm dostępnym już przy 1750 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,9 sekundy, a i na dalsze przyspieszanie kolosowi nie zabraknie wigoru. I tak aż do 240 km/h.

Napęd na tylną oś przekazywany jest za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni biegów ZF. Biegi przełączane są szybko i bez wyczuwalnych szarpnięć.

Gran Turismo okazuje się przy tym autem o umiarkowanym spożyciu paliwa. W mieście można było się „wyrobić” w 9 l/100 km, a w trasie spalanie spadało do ok. 7 l. To po części zasługa systemu odzyskiwania energii z hamowania - kiedy zdejmujemy nogę z gazu lub wciskamy pedał hamulca alternator przekształca energię kinetyczną w prąd i doładowuje akumulator, co odciąża silnik a auto pali mniej.

Do wyboru mamy 5 ustawień auta - od najbardziej komfortowego

Fot. Daniel Nowakowski
Fot. Daniel Nowakowski

(Comfort+) do maksymalnie usportowionego (Sport+). Wpływa to m.in. na pracę pneumatycznego zawieszenia tylnej osi. Jednak nawet w ustawi eniu Sport+, kiedy systemy bezpieczeństwa zdają się na rozsądek (lub jeg o brak) kierującego a zawieszenie utwardza się maksymalnie, nierówności drogi i tak są doskonale wytłumiane. Czyli, nade wszystko, komfort.

Na uwagę zasługuje także bardzo dobrze spisujący się układ jezdny. Pozwala on bezstresowo pokonywać ostre zakręty i to z niemałą prędkością bez nieprzyjemnych przechyłów.

Ceny BMW 530d GT zaczynają się od 265 000 zł. Na polskim rynku aut z klasy Premium konkuruje z Mercedesem CLS i Jaguarem XF.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie