BMW K 1200LT

Tadeusz Suchomski
Bawarski krążownik

Jedną z najbardziej renomowanych firm motocyklowych na świecie jest
BMW. Pojazdy tej marki wyróżniają się trwałością i niezawodnością. Kiedy
w 1978 roku zaprezentowano BMW R 100RT, mało kto zdawał sobie sprawę, że
stworzono motocykl do wielkiej podróży. Najnowszym modelem tego typu jest
K 1200LT.**
Jednostka napędowa**
Przy pojemności skokowej 1171 ccm osiąga on moc 98 KM przy 6750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 115 Nm przy 4750 obr./min. Taka charakterystyka
silnika daje mu dużą elastyczność i miękkość pracy, tak potrzebną w turystycznych
motocyklach.

Nad pracą silnika czuwa Bosch Motronic, którego mikroprocesory zarządzają
systemem zasilania jak i zapłonem. Układ wydechowy wykonano ze szlachetnej
stali i wyposażono go w sondę lambda i katalizator.
Układ napędowy
W pięciostopniowej skrzyni biegów, ostatni z nich ma charakter nadbiegu
i służy do spokojnego i oszczędnego przemieszczania się ze stałą prędkością.
Przy ważącym ponad 600 kg kolosie niezbędne było zamontowanie wstecznego
biegu, którego źródłem napędu jest rozrusznik.
Hamulce
W wypadku tak ciężkiego motocykla niebagatelną rolę odgrywa wydajny
układ hamulcowy. Nie dziwi zatem użycie w tylnym hamulcu zacisku z czterema
tłoczkami. Tarcza hamulcowa o średnicy 285 mm jest tarczą pływającą. Zintegrowany
system ABS jest w standardowym wyposażeniu.
Nadwozie
Obłe kształty powstały w wyniku wielogodzinnych studiów w tunelu aerodynamicznym.
Dwa wloty powietrza widoczne pod reflektorem znamy z samochodów tej marki.
Szybę przednią można zamówić w dwóch różniących się wysokościach. Jej położenie
można regulować elektrycznie zza kierownicy. Siedzenie kierowcy można regulować
pod względem wysokości w zakresie 770-800 mm, również pasażer ma możliwość
odsunięcia oparcia o 25 mm. Kufry przeznaczone na bagaż są wkomponowane
w bryłę nadwozia i stanowią integralną całość.
Wyposażenie
Zmieniacz płyt CD z czterema 20-watowymi głośnikami. System wykorzystujący
słuchawki i mikrofony zintegrowane z firmowymi kaskami BMW. Przewidziano
również odpowiednie złącza na telefon komórkowy. Przełącznik tempomatu
(cruise control) mający za zadanie utrzymywać zaprogramowaną prędkość.
Jest też komputer, który informuje o temperaturze powietrza, średniej prędkości,
chwilowym i średnim zużyciu paliwa, również o ilości kilometrów, jakie
można jeszcze na tym paliwie przejechać. Jakby tego było mało, z katalogu
akcesoriów można zamówić turystyczną lodówkę.
Dane techniczne

Silnikczterosuwowy, chłodzony cieczą, czterocylindrowy, rzędowy, cztery zawory na cylinder, pojemność skokowa 1171 ccm, moc 98 KM
Sprzęgłojednotarczowe suche
Skrzynia biegówpięciostopniowa z biegiem wstecznym
Napęd tylnego koławał napędowy
Zbiornik paliwa24 l
Prędkość maksymalna197 km/h
Zużycie paliwa4,3 l/100 km przy 90 km/h, 5,7 l/100 km przy 120 km/h
Cena37 000 DM (brutto)

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie