BMW i3 z elektrycznym układem kierowniczym z Polski

(ip)
Fot: Nexteer Automotive
Fot: Nexteer Automotive
Nowe BMW i3, pierwszy w pełni elektryczny model bawarskiego koncernu, otrzymało specjalny układ kierowniczy, który produkowany jest wyłącznie w tyskim i gliwickim zakładzie firmy Nexteer Automotive. Rocznie w polskich fabrykach Nexteer, największych pod względem produkcji i zatrudnienia, powstawać będzie 40 tysięcy sztuk elektrycznych systemów sterowania typu Single-Pinion EPS (Electric Power Steering), przeznaczonych dla monachijskiego producenta.

Produkcja układów kierowniczych dla marki premium, jaką jest BMW, to z pewnością duże wyzwanie, ale także szczególna

Fot: Nexteer Automotive
Fot: Nexteer Automotive

nobilitacja dla polskich zakładów Nexteer Automotive. Fakt, że systemy sterowania dla pierwszego elektrycznego modelu BMW powstają właśnie w Polsce potwierdza, iż dysponujemy nie tylko światowej klasy inżynierami, ale także bardzo profesjonalnym zespołem produkcyjnym – mówi Rafał Wyszomirski, prezes zarządu polskiego oddziału Nexteer Automotive, a zarazem wiceprezes zarządu koncernu ds. globalnych operacji.

Montowany w BMW i3 układ EPS (Electric Power Steering) posiada specjalną architekturę elektroniczną, pozwalającą na wprowadzanie nowych funkcji sterowania pojazdów światowych koncernów. Systemy EPS firmy Nexteer szczególnie dobrze sprawdzają się w samochodach elektrycznych (EV), m.in. dzięki integracji systemów o dużej wydajności oraz małemu zapotrzebowaniu na energię w trybie oczekiwania. Tworząc nowe układy kierownicze, inżynierowie Nexteer biorą pod uwagę – tak, jak było to w przypadku BMW i3 – założenia projektowe całego pojazdu, a nie tylko jego podzespołów odpowiedzialnych za prowadzenie. Dzięki temu elektryczne układy kierownicze są w pełni zintegrowane z całą architekturą elektryczną pojazdu, a ponadto pozwalają na szybkie  dostosowanie   systemu do kolejnych zmian klienta  oraz wymagań dotyczących układu kierowniczego.

Fot: Nexteer Automotive
Fot: Nexteer Automotive

Jak wskazują inżynierowie Nexteer, jednym z najważniejszych czynników umożliwiających tworzenie tak złożonego układu kierowniczego, jaki montowany jest w BMW i3, jest pełna integracja systemów elektronicznych Nexteer oraz możliwość ich projektowania w specjalnym centrum rozwoju oprogramowania firmy. By sprostać wymaganiom producentów, Nexteer stosuje obecnie w swoich systemach nową rodzinę dwurdzeniowych procesorów posiadających certyfikat ISO 26262, integrujących  interfejs komunikacjny FlexRay  z pojazdem. Technologia ta pozwala na wsparcie używanej przez globalnych producentów samochodów platformy AUTOSAR SW oraz implementowanie systemów wspomagających kierowcę, takich jak system utrzymywania toru jazdy czy park assist (asystent parkowania). Ponadto układy EPS pozwalają producentom na dodawanie nowych systemów wspomagających kierowcę nie tylko w początkowej fazie produkcji, ale także w całym cyklu życia modelu.

W system single-pinion EPS firmy Nexteer Automotive wyposażony został także nowy model Mini Cooper (2014), który miał swój debiut podczas salonu Auto Show w Los Angeles w listopadzie ubiegłego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty