BMW - historia koncernu z Bawarii

Mariusz Michalak
BMW Isetta / Fot. BMW
BMW Isetta / Fot. BMW
Choć obecnie koncern BMW kojarzony jest głównie z produkcją samochodów oraz motocykli, to początkowo firma znana była z produkcji lotniczej. Biało-niebieska szachownica znajdująca się w logo firmy, powszechnie jest uważana za obracające się śmigło. Motyw symbolizuje jednak kolory bawarskiej flagi.
BMW Dixi 3/15 PS DA1 1928-1929 / Fot. BMW
BMW Dixi 3/15 PS DA1 1928-1929 / Fot. BMW

Za założyciela przedsiębiorstwa uznaje się Karla Rappa oraz Gustava Otto - syna wynalazcy silnika czterosuwowego Nikolausa Augusta Otto. W 1916 roku założyli oni Bayerische Flugzeug Werke (BFW) – Bawarską Fabryka Samolotów. Rok później nazwę zmieniono na Bayerische Motoren Werke (BMW) – Bawarska Fabryka Silników. W początkowym okresie istnienia produkowano silniki lotnicze, motocyklowe i …  hamulce kolejowe.            

W 1923 roku na wystawie w Berlinie pokazano motocykl BMW R32. Wtedy też rozpoczęła się motoryzacyjna historia niemieckiego koncernu, ale na pierwszy samochód musieliśmy poczekać do 1928 roku. Wtedy to z w fabryki umiejscowionej w Eisenach wyjechał pierwszy egzemplarz modelu Dixi 3/15. Warto dodać, że samochód ten był budowany na licencji brytyjskiego Austina Seven. Auto miało otwierany dach i mogło się rozpędzić do 80 km/h, a za jego napęd odpowiadał czterocylindrowy silnik o pojemności 743 cm3 produkujący 15 KM mocy. Wkrótce pojawiła się jego ulepszona wersja DA/2, która zawierała m.in. nadwozie w całości wykonane ze stali.

BMW 303 / Fot. BMW
BMW 303 / Fot. BMW

Pierwszym samochodem zaprojektowanym w całości w monachijskim BMW był model 303, który został przedstawiony w 1933 roku. Posiadał on 6-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Warto zaznaczyć, że od tego czasu pojazdy BMW miały charakterystyczny wlot powietrza na masce. Przed wojną sukcesy święcił jeszcze roadster 328, pod którego maską pracowała dwulitrowa jednostka, w rzędowym układzie sześciu cylindrów, zdolna produkować moc 80 KM.

Tuż po tym jak wybuchła II wojna światowa, BMW przejęto fabrykę firmy Brandenburgische Motorenwerke w Berlinie-Spandau oraz Basdorf i Zuhlsdorf. Zakład w Monachium został zniszczony, natomiast Eisenach przejęło ZSRR. Oczywiście produkcja została nastawiona na przemysł zbrojeniowy, a koncern wytwarzał silniki do samolotów. Powrót do produkcji po wojnie nie okazał się łatwy, gdyż większość narzędzi znajdowało się właśnie w fabryce w Eisenach. Zaczęto tam produkować auta pod nazwą BMW, ale po protestach zmieniono nazwę na Eisenach Motoren Werke (EMW) a w 1955 roku fabryka zajęła się produkcją Wartburgów.

BMW Isetta / Fot. BMW
BMW Isetta / Fot. BMW

Pierwszym powojennym samochodem było BMW 501, którego produkcję rozpoczęto w 1951 roku. Także w latach 50. wprowadzono produkowany na licencji włoskiego koncernu ISO mikrosamochód BMW Isetta, do którego wsiadało się po otwarciu przedniej części pojazdu. Pod koniec lat 50. XX wieku, koncern BMW mógł zostać sprzedany spółce Daimler-Benz AG, ale ostatecznie z powodu protestów do transakcji nie doszło.

Lata 60. XX wieku to okres, w którym skupiano się na produkcji aut klasy średniej. W 1963 roku pokazany został model 1500, do którego sukcesu przyczyniły się także wygrane w wyścigach. Wtedy także zdecydowano się poszerzyć firmę o dodatkowe dwie fabryki.

BMW E12 / Fot. BMW
BMW E12 / Fot. BMW

W latach 70. XX wieku, kiedy w zarządzie BMW zasiadł Eberhard von Kuenheim, zyski koncernu wzrosły nawet siedmiokrotnie. W 1972 roku pojawiła się pierwsza generacja popularnego do dziś modelu z Serii 5. Model E12, który początkowo trafił na rynek amerykański, przynosił przedsiębiorstwu duże zyski. Kilka lat później powstała pierwsza wersja popularnej „trójki”, a następnie „siódemki”. Chcąc połączyć luksus ze sportem stworzono BMW Serii 6.

W 1967 roku BMW przejęło firmę Glas, która z czasem przestała istnieć jako marka. W 1994 roku kupiło angielski Rover Group, który produkował Rovera, Mini, MG oraz Land Rovera. Nie była to jednak trafiona inwestycja. Większość marek została sprzedana, a niemiecki koncern zostawił sobie prawo do marki Mini. Następnie w 1998 w ręce BMW trafił Rolls-Royce.

Koniec lat 90. XX wieku to m.in. powstanie modelu X5. W następnych latach dołączył do nich jego mniejszy brat X3 oraz nowa seria modeli oznaczona numerem 1.

BMW X5 / Fot. BMW
BMW X5 / Fot. BMW
BMW i3 / Fot. BMW
BMW i3 / Fot. BMW

Obecnie w ofercie znajdziemy m.in. SUV-y X1, X3, X5 i X6. Dużą popularnością cieszy się także produkowany od 2013 roku elektryczny model i3.




Najważniejsze daty z historii marki:

1916 – powstaje fabryka samolotów Bayerische Flugzeug-Werke

1917zmiana nazwy na Bayerische Motoren Werke GmbH

1923 – pierwszy motocykl BMW

1928 – w Eisenach rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi

1933 – BMW 303

1944 – zniszczenie zakładów w Monachium przez bombardowania alianckie

1951 –  BMW 501

1955 –  BMW Isetta

1959 – udaremnione przejęcie BMW przez Daimler-Benz

1963 – BMW 1500          

1972 – utworzenie działu sportu – BMW Motorsport GMbH

1972 – BMW serii 5

1975 – BMW serii 3

1976 – BMW serii 6

1977 – BMW serii 7

1978 – BMW M1

1985 – BMW M3

1989 – BMW serii 8

1994 – wykupienie przedsiębiorstwa Rover Group

1998 – nabycie marki Rolls-Royce-Automobilse

1999 – BMW X5

1999 – BMW Z8

2000 – sprzedaż MG-Rover i Land Rover

2002 – BMW Z4

2003 – BMW X3

2004 – BMW serii 1

2009 – BMW X1

2013 – BMW i8 trafia na rynek

2013 – produkcja BMW i3 o zerowej emisji spalin  

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty