W reklamie nowe BMW Gran Coupe jest rzadkie i wyczekiwane niczym astronomiczny spektakl, jaki od czasu do czasu serwuje
nam księżyc gdy zasłania słońce. Oficjalnie auto należy do serii 6. Korzysta z płyty podłogowej „piątki”, jest szerokie jak „szóstka” i prawie tak długie jak „siódemka”. Mierzy nieco ponad 5 m. W nawiązaniu do tradycyjnych Coupe 2+2, firma określa liczbę miejsc jako 4+1. Innymi słowy wygodnie będą jechać tylko cztery osoby, piąta będzie miała między nogami potężny tunel środkowy. Ze sobą nie można zabrać zbyt dużo. Najwyżej po walizce na łebka z milionem dolarów w małych nominałach. Bagażnik ma tylko 460 l pojemności.
Lecz nie o liczby tu chodzi. Gran Coupe trzeba zobaczyć, aby je polubić. Najlepiej w towarzystwie innych modeli BMW. Jest niskie i smukłe. Nie uwierzysz, że kiedyś „piątka” wydawała ci się zgrabna! Firma zadbała zresztą o akcenty, które potęgują unikalny posmak Gran Coupe. Szyby w drzwiach nie mają ramek, a pasy bezpieczeństwa są
zakotwiczone do foteli, nie słupków. To cechy samochodów eleganckich, rzadkich. Nie rzucają się w oczy, ale BMW podejmuje grę z klientem: jeśli się zna na rzeczy, na pewno je doceni.
Spośród trzech silników najmocniejsza jest widlasta ósemka 4,4 l o mocy 450 KM. Występuje również w wariancie hybrydowym 650i xDrive. Do BMW lepiej pasuje jednak rzędowa, trzylitrowa „szóstka” o mocy 320 KM z pojedynczą turbosprężarką TwinScroll. Dla długodystansowców pozostaje 6-cylindrowy diesel 640d – 313 KM. Firma podaje, że poza miastem spala poniżej 5 l/100 km. Nie pisze, jakie środki uspokajające brał kierowca testowy, aby osiągnąć taki wynik. Do standardu w Gran Coupe należy system
start-stop, wyłączający silnik na krótkich postojach.
BMW wyposażone jest w 8-biegowy automat ZF. Skrzynka zmienia przełożenia łagodnie, ale potrafi również szybko rozpędzić auto. Pasuje do charakteru sportowej limuzyny o dwóch twarzach.
Gran Coupe jest droższe od Coupe serii 6 i zbliża się cenowo do serii 7, a czasem ją przewyższa. Bazowe Gran Coupe 640i kosztuje 368,9 tys. zł, czyli o 11 tys. więcej niż Coupe 640i, ale o 13 tys. mniej niż sedan 740i. Gran Coupe 650i oraz 640d są droższe od analogicznych wersji „siódemki”. Standardowe wyposażenie jest bogate, ale gdy gotówka przytłacza, można sobie ulżyć. Pakiet sportowy M to wydatek 31,6 tys. zł. Doskonały system audio Bang & Olufsen kosztuje blisko 25 tys., a układ domykania drzwi – 3,3 tys. Lepiej poćwiczyć zamach i dokupić w zamian zmieniarkę DVD na 6 płyt.
Marka/model | BMW 6 Gran Coupe 640i | Audi A7 Sportback 2.8 FSI | Mercedes-Benz CLS 350 |
Cena (zł) | 368 900 | 238 900 | 309 000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | fastback/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 4+1 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 5007/1894/1392 | 4969/1911/1420 | 4940/1881/1416 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1600/1665 | 1644/1635 | 1596/1626 |
Rozstaw osi (mm) | 2968 | 2914 | 2874 |
Masa własna (kg) | 1825 | 1735 | 1735 |
Pojemność bagażnika (l) | 460 | 535 | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 65 | 59 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2979 | 2773 | 3498 |
Liczba cylindrów | 6 | V6 | V6 |
Napędzana oś | tylna | przednia | tylna |
Skrzynia biegów typ/ liczba przełożeń | automatyczna/8 | bezstopniowa | automatyczna/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 320/5800-6000 | 204/5250-6250 | 305/6500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 450/1300-4500 | 280/3000-5000 | 370/3500-5250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,4 | 7,9 | 6,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 235 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,9 | 7,4 | 7,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 183 | 172 | 164 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?