Kompaktowe wymiary, zgrabna, proporcjonalna sylwetka, wnętrze o dobrej jakości urozmaicone konsolą środkową pochyloną w stronę kierowcy – to widać od razu. Klasyczny układ napędowy i duży wybór silników, od wariantu „po zakupy” do wersji „po zwycięstwo” to kolejne atuty. Paleta nadwozi też jest zaskakująco szeroka, jak na Europę, zawiera 2- i 4-drzwiowe sedany, kabriolimuzynę, kabriolet i bardzo udane kombi o sportowym charakterze. Słowem, same zalety.
Wizerunek marki, cenionej przez półświatek i polityków może przyciągać lub odpychać, rzecz gustu. Opinii o serii E30 zaszkodziły sprowadzane do nas w latach 90., „zmęczone” egzemplarze, „ulepszane” chałupniczym tuningiem. Ponieważ z każdym rokiem oddalamy się od dekady łapczywego zaspokajania polskiego głodu motoryzacyjnego, BMW odzyskuje pozycję samochodu wypełnionego rzeczową, niemiecką estetyką, o niezaprzeczalnych walorach praktycznych.
E30 był produkowany w latach 1982-1994. Stylistycznie stanowi rozwinięcie poprzedniej serii E21, z lat 1975-1983, lecz jest bardziej zrównoważony. Nie ma tak wyraźnego „rekiniego” przodu, linia bagażnika biegnie wyżej, sylwetka wydaje się masywniejsza. W wystroju dominuje plastik uzupełniony drobniejszymi, chromowanymi elementami. W późniejszych latach pojawiły się też warianty całkowicie „zaczernione”. E30 przeszedł modernizację w 1985 r., gdy nieznacznie zmodyfikowano przód wprowadzając m.in. jednoczęściowy spojler. Bardziej widoczne zmiany pojawiły się jesienią 1987 r. gdy powiększono tylne lampy i osadzono pomiędzy nimi plastikowe gniazdo na tablicę rejestracyjną. Wybierając rocznik, kolor nadwozia, tapicerkę i akcesoria można w dużym zakresie regulować proporcje między wyglądem eleganckim i luksusowym, a sportowym i agresywnym.
BMW E30 zwykle porównuje się z małym Mercedesem 190 (W201) pokazanym w grudniu 1982 r. Oba samochody produkowano w tym samym czasie, a „sto dziewięćdziesiątka” z klinowatym nadwoziem, którego projektowaniu patronował Włoch Bruno Sacco ma podobne zalety, co małe BMW. Prezentuje w całej pełni racjonalizm lat 80. i też ma ciekawe silniki, w tym 234-konny wariant 190 E 3.2 AMG z końca produkcji, osiągający imponujące 305 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednak to raczej Mercedes „miał problem” z BMW, a nie odwrotnie. Firma z Monachium jako pierwsza wprowadziła na rynek niewielkie, względnie szybkie samochody, którym prestiż jakby mniej ciążył, idealne dla młodego pokolenia kierowców.
E30 był kolejną ich odsłoną. Na początek pojawiła się wersja 2-drzwiowa z czterocylindrowymi silnikami 1.8 (90 KM) oraz 1.6 (75 KM; dla Grecji i Jugosławii), jak również sześciocylindrową, rzędową dwuliterówką o mocy 125 KM. Chwilę później, wraz z 4-drzwiowym sedanem, dołączył 139-konny 2.3 R6. W lutym 1983 r. pojawiła się kabriolimuzyna TC firmy Baur (z obramowaniem bocznych szyb), a w 1985 r. fabryczny kabriolet BMW. Nieco wcześniej, na początku roku dołączył model 325iX z napędem obu osi, wyróżniający się nakładkami na błotniki i lekko zwiększonym prześwitem. W lipcu 1987 r. ruszyła produkcja wersji Touring, czyli E30 w wersji kombi.
Gama silników była systematycznie odświeżana. Czołową pozycję miało zawsze M3, korzystające z rzędowych czterocylindrowych. Model będący podstawą homologacyjną samochodu wyścigowego klasy DTM, trafił na rynek w 1986 r. Jego 2,3-litrowy silnik rozwijał 195 KM. Finalny wariant M3 Sport Evolution III z 1990 r. oferował 238 KM z 2,5 litra. Najpopularniejsze były M3 w wersji zamkniętej, kabrioletów powstało tylko 787. Jeszcze rzadsza jest Alpina B6 3.5S z rzędową „szóstką” o mocy 254 KM (261 KM w wariancie bez katalizatora) z lat 1987-1990. Powstały 62 sztuki.
W 1990 r. zadebiutowała nowa generacja „trójki”, BMW E36. Przez pewien czas była produkowana równolegle z E30 w wersjach Cabrio i Touring. Ostatnim z wyprodukowanych egzemplarzy E30 było kombi, które zjechało z linii montażowej w kwietniu 1994 r. Na przestrzeni lat zbudowano łącznie 2,3 mln E30. Zdecydowana większość z nich nie była używana do „palenia gumy”, jak się na ogół uważa. Słabsze wersje zresztą zupełnie się do tego nie nadawały. Do udanych, spokojnych silników należał 2,4-litrowy, 86-konny diesel wprowadzony w 1986 r., a turbodoładowany wariant osiągający 115 KM zapewniał całkiem przyjemne osiągi, na poziomie tańszych wariantów benzynowych, przy zużyciu paliwa niższym o około 2 l/100 km.
BMW E30 jest ostatnią „trójką”, która ma rysy klasycznego BMW, z „nerką” oflankowaną okrągłymi światłami. Jej charakter zależy przede wszystkim od typu nadwozia i rodzaju jednostki napędowej. Fani tego modelu doskonale rozpoznają jego różne „odcienie”, wyrażające się odmiennymi wrażeniami z jazdy.
Do zalet E30 należy wysoka jakość wykonania oraz długowieczność mechanicznej strony auta. Egzemplarze, które były regularnie przeglądane w serwisie, działają jak nowe mimo upływu lat. Niestety, takie należą do rzadkości. Rozglądając się za „trójką” trzeba uzbroić się w cierpliwość i lupę Sherlocka Holmesa. Sporo E30 krąży w sprzedaży, ale dobrych jest jak na lekarstwo.
Dane techniczne wybranych wersji:
Marka/model | 316 | 324td | M3 Sport Evolution III |
Rocznik | 1982 | 1987 | 1990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/2 | sedan/4 | sedan/2 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4325x1645x1380 | 4325x1645x1380 | 4345x1680x1370 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1407/1415 | 1407/1415 | 1424/1445 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2570 | 2565 |
Masa własna (kg) | 990 | 1260 | 1200 |
Pojemność bagażnika (l) | 425 | 425 | 420 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 | 70 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | olej napędowy | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1766 | 2443 | 2453 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | tylna | tylna |
Skrzynia biegów: | | | |
typ/liczba przełożeń | ręczna/4 | ręczna/5 | ręczna/5 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 90 przy 5500 | 115 przy 4800 | 238 przy 7000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 140 przy 4000 | 220 przy 2400 | 275 przy 4750 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 12,4 | 11,9 | 6,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 187 | 248 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 10,2 | 7,0 | 12,8 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?