Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW E30. To już pełnowartościowy klasyk!

Michał Kij
BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok. Fot. BMW
BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok. Fot. BMW
Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok.
BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością
BMW E30

Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok.

Fot. BMW

Kompaktowe wymiary, zgrabna, proporcjonalna sylwetka, wnętrze o dobrej jakości urozmaicone konsolą środkową pochyloną w stronę kierowcy – to widać od razu. Klasyczny układ napędowy i duży wybór silników, od wariantu „po zakupy” do wersji „po zwycięstwo” to kolejne atuty. Paleta nadwozi też jest zaskakująco szeroka, jak na Europę, zawiera 2- i 4-drzwiowe sedany, kabriolimuzynę, kabriolet i bardzo udane kombi o sportowym charakterze. Słowem, same zalety.

Wizerunek marki, cenionej przez półświatek i polityków może przyciągać lub odpychać, rzecz gustu. Opinii o serii E30 zaszkodziły sprowadzane do nas w latach 90., „zmęczone” egzemplarze, „ulepszane” chałupniczym tuningiem. Ponieważ z każdym rokiem oddalamy się od dekady łapczywego zaspokajania polskiego głodu motoryzacyjnego, BMW odzyskuje pozycję samochodu wypełnionego rzeczową, niemiecką estetyką, o niezaprzeczalnych walorach praktycznych.

BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością
BMW E30

Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok.

Fot. BMW

E30 był produkowany w latach 1982-1994. Stylistycznie stanowi rozwinięcie poprzedniej serii E21, z lat 1975-1983, lecz jest bardziej zrównoważony. Nie ma tak wyraźnego „rekiniego” przodu, linia bagażnika biegnie wyżej, sylwetka wydaje się masywniejsza. W wystroju dominuje plastik uzupełniony drobniejszymi, chromowanymi elementami. W późniejszych latach pojawiły się też warianty całkowicie „zaczernione”. E30 przeszedł modernizację w 1985 r., gdy nieznacznie zmodyfikowano przód wprowadzając m.in. jednoczęściowy spojler. Bardziej widoczne zmiany pojawiły się jesienią 1987 r. gdy powiększono tylne lampy i osadzono pomiędzy nimi plastikowe gniazdo na tablicę rejestracyjną. Wybierając rocznik, kolor nadwozia, tapicerkę i akcesoria można w dużym zakresie regulować proporcje między wyglądem eleganckim i luksusowym, a sportowym i agresywnym.

BMW E30 zwykle porównuje się z małym Mercedesem 190 (W201) pokazanym w grudniu 1982 r. Oba samochody produkowano w tym samym czasie, a „sto dziewięćdziesiątka” z klinowatym nadwoziem, którego projektowaniu patronował Włoch Bruno Sacco ma podobne zalety, co małe BMW. Prezentuje w całej pełni racjonalizm lat 80. i też ma ciekawe silniki, w tym 234-konny wariant 190 E 3.2 AMG z końca produkcji, osiągający imponujące 305 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednak to raczej Mercedes „miał problem” z BMW, a nie odwrotnie. Firma z Monachium jako pierwsza wprowadziła na rynek niewielkie, względnie szybkie samochody, którym prestiż jakby mniej ciążył, idealne dla młodego pokolenia kierowców.

BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością
BMW E30

Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok.

Fot. BMW

E30 był kolejną ich odsłoną. Na początek pojawiła się wersja 2-drzwiowa z czterocylindrowymi silnikami 1.8 (90 KM) oraz 1.6 (75 KM; dla Grecji i Jugosławii), jak również sześciocylindrową, rzędową dwuliterówką o mocy 125 KM. Chwilę później, wraz z 4-drzwiowym sedanem, dołączył 139-konny 2.3 R6. W lutym 1983 r. pojawiła się kabriolimuzyna TC firmy Baur (z obramowaniem bocznych szyb), a w 1985 r. fabryczny kabriolet BMW. Nieco wcześniej, na początku roku dołączył model 325iX z napędem obu osi, wyróżniający się nakładkami na błotniki i lekko zwiększonym prześwitem. W lipcu 1987 r. ruszyła produkcja wersji Touring, czyli E30 w wersji kombi.

Gama silników była systematycznie odświeżana. Czołową pozycję miało zawsze M3, korzystające z rzędowych czterocylindrowych. Model będący podstawą homologacyjną samochodu wyścigowego klasy DTM, trafił na rynek w 1986 r. Jego 2,3-litrowy silnik rozwijał 195 KM. Finalny wariant M3 Sport Evolution III z 1990 r. oferował 238 KM z 2,5 litra. Najpopularniejsze były M3 w wersji zamkniętej, kabrioletów powstało tylko 787. Jeszcze rzadsza jest Alpina B6 3.5S z rzędową „szóstką” o mocy 254 KM (261 KM w wariancie bez katalizatora) z lat 1987-1990. Powstały 62 sztuki.

BMW E30Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością
BMW E30

Małe BMW najlepiej ocenić okiem ignoranta, który nic nie wie o marce z Monachium, a przełom lat 80. i 90. spędził w bibliotece. Wówczas z łatwością przekonamy się, że to pociągający klasyk, wygodny do jazdy przez okrągły rok.

Fot. BMW

W 1990 r. zadebiutowała nowa generacja „trójki”, BMW E36. Przez pewien czas była produkowana równolegle z E30 w wersjach Cabrio i Touring. Ostatnim z wyprodukowanych egzemplarzy E30 było kombi, które zjechało z linii montażowej w kwietniu 1994 r. Na przestrzeni lat zbudowano łącznie 2,3 mln E30. Zdecydowana większość z nich nie była używana do „palenia gumy”, jak się na ogół uważa. Słabsze wersje zresztą zupełnie się do tego nie nadawały. Do udanych, spokojnych silników należał 2,4-litrowy, 86-konny diesel wprowadzony w 1986 r., a turbodoładowany wariant osiągający 115 KM zapewniał całkiem przyjemne osiągi, na poziomie tańszych wariantów benzynowych, przy zużyciu paliwa niższym o około 2 l/100 km.

BMW E30 jest ostatnią „trójką”, która ma rysy klasycznego BMW, z „nerką” oflankowaną okrągłymi światłami. Jej charakter zależy przede wszystkim od typu nadwozia i rodzaju jednostki napędowej. Fani tego modelu doskonale rozpoznają jego różne „odcienie”, wyrażające się odmiennymi wrażeniami z jazdy.

Do zalet E30 należy wysoka jakość wykonania oraz długowieczność mechanicznej strony auta. Egzemplarze, które były regularnie przeglądane w serwisie, działają jak nowe mimo upływu lat. Niestety, takie należą do rzadkości. Rozglądając się za „trójką” trzeba uzbroić się w cierpliwość i lupę Sherlocka Holmesa. Sporo E30 krąży w sprzedaży, ale dobrych jest jak na lekarstwo.

Dane techniczne wybranych wersji:

Marka/model

316

324td

M3 Sport Evolution III

Rocznik

1982

1987

1990

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/2

sedan/4

sedan/2

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4325x1645x1380

4325x1645x1380

4345x1680x1370

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1407/1415

1407/1415

1424/1445

Rozstaw osi (mm)

2570

2570

2565

Masa własna (kg)

990

1260

1200

Pojemność bagażnika (l)

425

425

420

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

70

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

olej napędowy

benzyna

Pojemność (cm3)

1766

2443

2453

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

tylna

tylna

tylna

Skrzynia biegów:

 

 

 

typ/liczba przełożeń

ręczna/4

ręczna/5

ręczna/5

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

90 przy 5500

115 przy 4800

238 przy 7000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

140 przy 4000

220 przy 2400

275 przy 4750

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

12,4

11,9

6,2

Prędkość maksymalna (km/h)

175

187

248

Średnie spalanie (l/100 km)

10,2

7,0

12,8

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty