Seria 3 to najpopularniejszy model BMW. Nowa generacja tego pojazdu niedawno została wprowadzona na nasz rynek.

Czasami zastanawiamy się, dlaczego niektóre samochody są takie drogie. Taki BMW 320d kosztuje ok. 143 tys. zł. Jest najlepszy - odpowiada producent. Jeżdżąc tym autem, nie mamy wątpliwości, że zawiera najnowocześniejsze rozwiązania i za nie, niestety, trzeba zapłacić. Nie jest pocieszające, że ceny konkurentów - Audi A4 czy Mercedesa-

Benza klasy C są podobne. BMW 320d napędzane jest wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2 l/ 163 KM i on robi bodaj największe wrażenie.
Cechy szczególne
Nowe BMW serii 3 zachowało cechy poprzednika, jednak jest to pojazd większy. Cechą typową dla tego producenta jest napęd na tylne koła, a przy wzdłużnie umieszczonym silniku

uzyskano niemal równe obciążenie obu osi. Ma to korzystny wpływ na własności jezdne pojazdu. Jest to istotne, bowiem BMW niezmiennie podtrzymuje image producenta sportowych aut. W sprzeczności z tym wizerunkiem stoi tablica przyrządów, którą pozbawiono wskaźnika cieczy chłodzącej silnik. Dla tradycjonalistów, inżynierów i tych, którzy lubią wiedzieć, to profanacja. Mało czytelny jest wskaźnik chwilowego zużycia paliwa w postaci wychylnej wskazówki. Z

prawej strony kolumny kierownicy umieszczono przycisk uruchamiania silnika - teraz to bardzo modny gadżet. Jak zwykle w BMW jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, a siedzenia przednie są świetnie wyprofilowane. Również na tylnej kanapie miejsca jest więcej niż w poprzednim modelu, jednak dla wysokich osób jest go trochę za mało. Bagażnik ma objętość 460 l, a w nim za dopłatą instalują wysuwaną półkę - bardzo praktyczne

rozwiązanie.
Silnik
Wysokoprężny silnik z pojemności skokowej 2 l osiąga moc 163 KM. To jedna z najlepszych konstrukcji ostatnich lat, porównywalny z silnikiem Hondy 2.2 i-CTDi. W jednostce napędowej BMW wykorzystano układ common rail, turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i wałki wyrównoważające niwelujące drgania. Jednostka napędowa funkcjonuje wręcz znakomicie, zapewniając dobrą dynamikę przy niewielkim zużyciu paliwa. W mieście BMW zużywa 8 l na 100 km, a prędkość 100 km/h osiąga w czasie 8,3 s.
Wrażenia z jazdy
Równy rozkład ciężaru na osie pojazdu, precyzyjny układ kierowniczy i dość skomplikowana konstrukcja wielowahaczowego zawieszenia powodują, że pojazd ma wręcz znakomite własności

jezdne. Pod tym względem BMW wyróżnia się na tle konkurentów niemieckich i nie tylko. Przeciwników tylnego napędu może zadowolić elektroniczny system kontroli trakcji, który w BMW zawiera także systemy ABS, ASR czy wspomagania nagłego hamowania. Co więcej, wytracanie prędkości jest niezwykle skuteczne, a droga hamowania z prędkości 100 km/h nie przekracza 38 m. To dobry wynik. Poziom hałasu we wnętrzu auta jest niski, a silnik pracuje cicho nawet podczas przyspieszania. Na pochwałę zasługuje precyzyjna zmiana biegów.
Podsumowanie
BMW spełnia obietnicę - model 320d to rzeczywiście sportowe auto, chociaż trudno sportowym nazwać sedana. Fenomen tego pojazdu polega na umiejętnym połączeniu możliwości silnika z układem jezdnym. Wyposażenie standardowe pojazdu jest przyzwoite, a w jego skład wchodzą m.in. opony typu Runflat, które po przebiciu umożliwiają jazdę przez 250 km z prędkością do 80 km/h. Kierowca jest informowany o spadku ciśnienia w ogumieniu.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 163/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,3 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 225 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 460 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,5/7,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 452 x 182 x 142 |
Rozstaw osi (cm): | 276 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 143 030 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych:
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest wystarczająco przestronne. |
Silnik | ***** | Bardzo nowoczesny diesel z układem common rail. |
Poziom hałasu | **** | Niski poziom hałasu. |
Hamulce | ***** | Droga hamowania BMW jest zbliżona do drogi hamowania Hondy Accord 2,2 i-CTDi/140 KM. |
Dynamika | ***** | Dynamika BMW jest nieco lepsza od dynamiki Hondy Accord 2,2 i-CTDi/140 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Bardzo nowoczesna konstrukcja z wieloma ciekawymi rozwiązaniami. |
Wyposażenie seryjne | **** | Wyposażenie dobre. |
Wyposażenie seryjne:
BMW 320d
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS/wspomagania nagłego hamowania | S/S |
Układ dynamicznej kontroli stabilności DSC | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/O |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radio CD | S |
Luserko wsteczne samościemniające | S |
Czujnik deszczu/parkowania tyłem | S/S |
Tempomat/czujnik przebicia opon | S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

Oficjalnie pierwsza generacja BMW serii 3 była produkowana w latach 1975- 1983. Jednak był to plon sukcesu

wcześniejszych modeli - 1500 (1961 r.) z nadwoziem zaprojektowanym przez Wilhelma Hofmeistra, a przede wszystkim modelu 1800 z 1963 r. i 2000, których produkcję zakończono w 1972 r. Te pojazdy wyznaczyły kierunek rozwoju firmy BMW, która w 1959 r. była na krawędzi bankructwa.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?