BMW 316

Wawrzyniec Rozenberg
Kupując używaną popularną "trójkę" warto uwzględniać fakt, że pojazdy te są często użytkowane przez kierowców uwielbiających sportową jazdę.

Od 52 lat z taśm montażowych fabryk BMW zjeżdżają samochody zaliczane na całym świecie do najbardziej solidnych i renomowanych. Najmniejszym samochodem tej niemieckiej marki jest model 316 z silnikiem benzynowym o poj. 1,6, produkowany od 1975 r.


BMW 316

Kupując ponaddziesięcioletnie BMW 316, należy
liczyć się z nadmiernym zużyciem mechanizmów,
jeśli poprzednim właścicielem był amator
bardzo ostrej jazdy.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Cierpią na tym niektóre mechanizmy: sprzęgło, półosie napędowe, zawieszenie itp. Natomiast samochody te, prawidłowo eksploatowane, w dobrych rękach, mogą okazać się niezawodne przez wiele lat. Do głównych zalet tego auta zaliczono właśnie jego nadzwyczaj solidną konstrukcję, doskonałe jakościowo wykończenie, wygodne siedzenia i ponadprzeciętne własności jezdne. Naprawy starszych modeli, z lat 1990-91, które nie są drogie. Wykonują je chętnie wszyscy doświadczeni mechanicy. Jest też łatwy dostęp do zamienników części fabrycznych. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia silnika jest zużycie paska rozrządu. Należy więc wymienić go od razu po nabyciu używanego samochodu.

W prowadzonych w Niemczech statystykach z obowiązkowych przeglądów technicznych, wynikają najczęstsze usterki: nieszczelności pompy wody, zużycie przegubów wału napędowego, przetarcia pasków klinowych, korozja nadwozia w okolicach przednich amortyzatorów, korozja luster reflektorów przednich.

Jeszcze w końcu lat osiemdziesiątych korozja części nośnych podwozia występowała w 24,3 proc. aut 10-letnich. Wycieki oleju rejestrowano w 16,6 proc. pojazdów. Natomiast w autach wyprodukowanych po 1994 roku liczba tych usterek była już znikoma. Mieściła się w granicach kilku procent. Częściej natomiast zdarzały się defekty układu wydechowego.

Przy oględzinach i próbach używanych pojazdów BMW 316, nie należy lekceważyć dokładnego sprawdzenia hamulców oraz synchronizatorów w skrzyni biegów (zwykle wymagają wymiany po przebiegu 100 tys. km).

- Jeżdżę tylko niemieckimi samochodami - powiedział Mariusz Zarębski z Gdańska, czekając na amatora swojego BMW 316 z 1989 r. - Najbardziej podoba mi się BMW. Auto jest rozpoznawane z daleka, wewnątrz słychać charakterystyczny szum silnika i czuć moc pod pedałem gazu. Jego wadą jest niskie zawieszenie, biorąc pod uwagę dziury na naszych jezdniach. Auto jest bogato wyposażone, ma 102 tys. km przebiegu.

Zdaniem mechanika
Damian Kreft, współwłaściciel stacji BM w Sopocie
- Nawet starsze samochody spod znaku BMW nie powinny sprawiać kierowcom większych kłopotów, jeśli nie brały udziału w wypadkach lub kolizjach i były prawidłowo eksploatowane. Dlatego polecam przeglądy przed kupnem. W ciągu ostatnich 10 lat sprowadzono do kraju wiele samochodów po wypadkach i można źle trafić decydując się na kupno samochodu na wtórnym rynku. Karoserie mogą korodować, ale tylko w miejscach napraw. 14-letnie BMW 316 z fabrycznym lakierem nie powinno mieć żadnych śladów rdzy. Żeby nie dopuścić do zniszczenia silnika, trzeba bezwzględnie przestrzegać wymiany paska rozrządu co 40 tys. km. W przypadku starszych samochodów mogą wystąpić usterki pompy wody, która kosztuje 760 zł. W przypadku 10-letnich i starszych BMW można stosować pozafirmowe części zamienne. Nie należy podejmować takich kroków w przypadku nowszych samochodów tej marki.

Zalety i wady

  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Bardzo dobre prowadzenie auta
  • Staranne wykonanie

- Wysoka cena samochodu
- Wysokie ceny fabrycznych części
- Duża "popularność" wśród złodziei

Średnie ceny w zł
BMW 316, 102 KM 89 r. w zł:
10 900 - na giełdzie w Pruszczu
10 500 - ogólnopolskie
od 8400 do 10 900 - ogłoszenia w "Auto+Moto+Gratce"
9580 - średnia ogłoszeń w "Auto+Moto+Gratce"

Konkurencja na giełdzie

Citroen ZX 1.493 r.
Daewoo Tico 80097 r.
Fiat Cinquecento 90097 r.
Ford Escort 1.491 r.
Mazda 323 1.391 r.
Nissan Sunny 1.490 r.
Opel Omega 2.090 r.
Renault 19 1.893 r.
Seat Toledo 1.891 r.
Volkswagen Golf 1.390 r.

Ceny fabrycznych części zamiennych w zł

Zderzak przedni960
Reflektor248
Pasek rozrządu133
Piasta przedniego koła470
Klocki hamulcowe komplet przód196
Tarcza hamulca przedniego koła163
Filtr oleju34
Filtr powietrza77
Amortyzator przedni740

Dane techniczne BMW 316, 102 KM 89 r.

Wymiary (mm)4325 x 1645 x 1380
Rozstaw osi (mm)2570
Rozstaw kół (mm)1407 przód, 1415 tył
Masa własna (kg)1000
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1460
Objętość bagażnika (l)435
Silnikrzędowy umieszczony poprzecznie
- 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)1596
Moc (KM)102
Stopień sprężenia9,7
Zawieszenie przódwahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tyłoś wielowahaczowa ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniu
Hamulcetarczowe przód i bębnowe tył
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.)12,7
Prędkość maksymalna (km/godz.)195
Średnie zużycie paliwa km/godz (l)7,4
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty