Nierozwiązanym problemem pokoleń kierowców jest sposób napędu auta - na przednią lub na tylną oś. Zwolennicy tego pierwszego rozwiązania gustują w Alfie Romeo, miłośnicy klasyki - w BMW.

Prezentujemy BMW 120i i Alfę Romeo 147 w mocnych wersjach silnikowych, gdyż obie marki odwołują się do sportowych tradycji. Każde z prezentowanych aut napędzane jest benzynowym, 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM. Jednak moc, to nie wszystko.

Cechy szczególne
Wbrew pozorom Alfa i BMW mają wiele podobnych cech, np. wielowahaczowe, chociaż inaczej rozwiązane, zawieszenie przednie i tylne. W autach tego segmentu, to rzadkość. Długość BMW i Alfy jest niemal identyczna, lecz pojazd niemiecki ma aż o 11 cm większy

rozstaw osi. Jednak na tylnej kanapie BMW jest równie ciasno jak w Alfie. Przez środek auta niemieckiego biegnie tunel mieszczący wał napędowy. Wspólną cechą pojazdów jest też wyeliminowanie koła zapasowego, na rzecz zestawu naprawczego, który jest obecnie bardzo modny. Brak koła zapasowego nie zwiększyło jednak objętości bagażnika,

która w Alfie wynosi zaledwie 292 l, a w BMW - 330 l. Z tablicy przyrządów BMW wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, na korzyść wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, co w aucie o charakterze sportowym może wydawać się zaskakujące.

Tablica przyrządów Alfy odwołuje się do dawnych wzorów i zawiera wszystko co potrzeba.
Silniki
Sercem auta sportowego jest jednostka napędowa. Wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 2 l, uzyskujące identyczną moc 150 KM. Silnik BMW to majstersztyk

współczesnej myśli technicznej - ma płynnie zmieniające się fazy rozrządu, regulację skoku zaworów i jeszcze wałki wyrównoważające. Uznano bowiem, i słusznie, że silnika 4-cylindrowego nie da się przyzwoicie wyrównoważyć i poziom drgań może być dla

nabywcy niesatysfakcjonujący. Silnik Alfy ma 2 świece w każdym cylindrze, zmienne fazy rozrządu (ale mniej skomplikowane niż w BMW) i kolektor ssący o zmiennej długości. W każdym razie, silnik BMW osiąga wyższy maksymalny moment obrotowy przy niższych obrotach i ponadto zużywa mniej paliwa niż jednostka napędowa Alfy.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy mają dobre własności jezdne, na co ma wpływ nowoczesna konstrukcja zawieszenia. W BMW charakterystyczny dla tylnego napędu uślizg tylnych kół wyeliminowano przez równe rozłożenie masy na obie osie i liczne urządzenia elektroniczne korygujące tor jazdy.

Do prędkości 100 km/h szybsze jest BMW, natomiast na wyższych biegach nieco lepszą dynamikę ma Alfa. Pojazd włoski ma dość twardą charakterystykę zawieszenia, co obniża komfort jazdy po naszych drogach. Poziom hałasu w BMW jest nieco niższy niż w Alfie, auto niemieckie ma też bardziej skuteczny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Oba pojazdy prezentują wysoki poziom rozwiązań technicznych. BMW kosztuje 109 500 zł, o 7 700 zł więcej od Alfy, jest jednak lepiej wyposażone w elektroniczne urządzenia sterujące trakcją. Można ubolewać, że w seryjnym wyposażeniu BMW nie ma klimatyzacji ani radia. BMW 118i i Alfa Romeo 147 mają inny charakter, wynikający z tradycji obu marek. Racjonalizmowi BMW Alfa przeciwstawia emocjonalną spontaniczność. W każdym aucie kierowca może czuć się więc usatysfakcjonowany.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| BMW 120i | Alfa Romeo 147 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| BMW 120i | Alfa Romeo 147 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1970 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 150/6200 | 150/6300 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 200/3500 | 181/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 8,7 | 9,3 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,2 | 8,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 217 | 208 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 37,2 | 39,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 330 | 292 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 50 | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,6/10,7 | 7,0/12,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 423 x 175 x 143 | 422 x 173 x 144 |
Rozstaw osi (cm) | 266 | 255 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 | 2/8 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 109 500 | 101 800 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| BMW 120i | Alfa Romeo 147 Distinctive |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
układ ABS/układ kontroli trakcji | S/S | S/- |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/- | S/S |
Centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio CD | O | S |
Klimatyzacja automatyczna | O | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą




.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?