Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW 120i kontra Alfa Romeo 147

Ryszard Polit
Fot. BMW: Atrakcją BMW 120i ma być napęd na tylne koła, niespotykany w tej klasie pojazdów.
Fot. BMW: Atrakcją BMW 120i ma być napęd na tylne koła, niespotykany w tej klasie pojazdów.
Zwolennicy napędu auta na przednią oś gustują w Alfie Romeo, miłośnicy klasyki - napędu na tylne koła - w BMW.

Nierozwiązanym problemem pokoleń kierowców jest sposób napędu auta - na przednią lub na tylną oś. Zwolennicy tego pierwszego rozwiązania gustują w Alfie Romeo, miłośnicy klasyki - w BMW.

Fot. BMW: Atrakcją BMW 120i ma być napęd na tylne koła, niespotykany w tej klasie pojazdów.
Fot. BMW: Atrakcją BMW 120i ma być napęd na tylne koła, niespotykany w tej klasie pojazdów.

 

Prezentujemy BMW 120i i Alfę Romeo 147 w mocnych wersjach silnikowych, gdyż obie marki odwołują się do sportowych tradycji. Każde z prezentowanych aut napędzane jest benzynowym, 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM. Jednak moc, to nie wszystko.

Fot. Alfa Romeo: Nadwozie Alfy Romeo 147 uważane jest za wyjątkowo piękne. Niedawno dokonano nieznacznego face liftingu. Najnowszą Alfę można rozpoznać
Fot. Alfa Romeo: Nadwozie Alfy Romeo 147 uważane jest za wyjątkowo piękne. Niedawno dokonano nieznacznego face liftingu. Najnowszą Alfę można rozpoznać po innym kształcie reflektorów.

 

Cechy szczególne

 

Wbrew pozorom Alfa i BMW mają wiele podobnych cech, np. wielowahaczowe, chociaż inaczej rozwiązane, zawieszenie przednie i tylne. W autach tego segmentu, to rzadkość. Długość BMW i Alfy jest niemal identyczna, lecz pojazd niemiecki ma aż o 11 cm większy

Fot. BMW: Benzynowy silnik 2 l o mocy 150 KM stosowany w BMW 120i to konstrukcyjny majstersztyk. BMW 120i jest oszczędniejszy od Alfy.
Fot. BMW: Benzynowy silnik 2 l o mocy 150 KM stosowany w BMW 120i to konstrukcyjny majstersztyk. BMW 120i jest oszczędniejszy od Alfy.

rozstaw osi. Jednak na tylnej kanapie BMW jest równie ciasno jak w Alfie. Przez środek auta niemieckiego biegnie tunel mieszczący wał napędowy. Wspólną cechą pojazdów jest też wyeliminowanie koła zapasowego, na rzecz zestawu naprawczego, który jest obecnie bardzo modny. Brak koła zapasowego nie zwiększyło jednak objętości bagażnika,

Fot. Alfa Romeo: Alfa 147 oferowana jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Bagażnik ma objętość 292 l.
Fot. Alfa Romeo: Alfa 147 oferowana jest z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Bagażnik ma objętość 292 l.

która w Alfie wynosi zaledwie 292 l, a w BMW - 330 l. Z tablicy przyrządów BMW wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, na korzyść wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, co w aucie o charakterze sportowym może wydawać się zaskakujące.

Fot. BMW: Elegancko urządzone wnętrze BMW i tablica przyrządów ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej
Fot. BMW: Elegancko urządzone wnętrze BMW i tablica przyrządów ze wskaźnikiem chwilowego zużycia paliwa zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik.

Tablica przyrządów Alfy odwołuje się do dawnych wzorów i zawiera wszystko co potrzeba. 

 

Silniki

 

Sercem auta sportowego jest jednostka napędowa. Wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 2 l, uzyskujące identyczną moc 150 KM. Silnik BMW to majstersztyk

Fot. Alfa Romeo: Tablica przyrządów Alfy jest czytelna.
Fot. Alfa Romeo: Tablica przyrządów Alfy jest czytelna.

współczesnej myśli technicznej - ma płynnie zmieniające się fazy rozrządu, regulację skoku zaworów i jeszcze wałki wyrównoważające. Uznano bowiem, i słusznie, że silnika 4-cylindrowego nie da się przyzwoicie wyrównoważyć i poziom drgań może być dla

Fot. BMW: Na tylnej kanapie w BMW miejsca nie jest zbyt dużo.
Fot. BMW: Na tylnej kanapie w BMW miejsca nie jest zbyt dużo.

nabywcy niesatysfakcjonujący. Silnik Alfy ma 2 świece w każdym cylindrze, zmienne fazy rozrządu (ale mniej skomplikowane niż w BMW) i kolektor ssący o zmiennej długości. W każdym razie, silnik BMW osiąga wyższy maksymalny moment obrotowy przy niższych obrotach i ponadto zużywa mniej paliwa niż jednostka napędowa Alfy.     

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają dobre własności jezdne, na co ma wpływ nowoczesna konstrukcja zawieszenia. W BMW charakterystyczny dla tylnego napędu uślizg tylnych kół wyeliminowano przez równe rozłożenie masy na obie osie i liczne urządzenia elektroniczne korygujące tor jazdy.

Fot. Alfa Romeo: Na przednich siedzeniach Alfy miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu jest go mniej.
Fot. Alfa Romeo: Na przednich siedzeniach Alfy miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu jest go mniej.

Do prędkości 100 km/h szybsze jest BMW, natomiast na wyższych biegach nieco lepszą dynamikę ma Alfa. Pojazd włoski ma dość twardą charakterystykę zawieszenia, co obniża komfort jazdy po naszych drogach. Poziom hałasu w BMW jest nieco niższy niż w Alfie, auto niemieckie ma też bardziej skuteczny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie 

 

Oba pojazdy prezentują wysoki poziom rozwiązań technicznych. BMW kosztuje 109 500 zł, o 7 700 zł więcej od Alfy, jest jednak lepiej wyposażone w elektroniczne urządzenia sterujące trakcją. Można ubolewać, że w  seryjnym wyposażeniu BMW nie ma klimatyzacji ani radia. BMW 118i i Alfa Romeo 147 mają inny charakter, wynikający z tradycji obu marek. Racjonalizmowi BMW Alfa przeciwstawia emocjonalną spontaniczność. W każdym aucie kierowca może czuć się więc usatysfakcjonowany.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

BMW 120i

Alfa Romeo 147 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

BMW 120i

Alfa Romeo 147

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1995

1970

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/6200

150/6300

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

200/3500

181/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

8,7

9,3

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

9,2

8,3

Prędkość maksymalna (km/h)

217

208

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

37,2

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

330

292

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

50

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,6/10,7

7,0/12,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

423 x 175 x 143

422 x 173 x 144

Rozstaw osi (cm)

266

255

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

2/8

Cena wersji 5-drzwiowej (zł)

109 500

101 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

BMW 120i

Alfa Romeo 147

Distinctive

Poduszki powietrzne

6

6

układ ABS/układ kontroli trakcji

S/S

S/-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/-

S/S

Centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio CD

O

S

Klimatyzacja automatyczna

O

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. BMW: Bagażnik BMW ma objętość 330 l – to dość mało. W razie potrzeby można złożyć tylną kanapę.
Fot. BMW: Bagażnik BMW ma objętość 330 l – to dość mało. W razie potrzeby można złożyć tylną kanapę.
Fot. BMW: Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu BMW.
Fot. BMW: Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu BMW.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Alfa Romeo: Nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich Alfy 147.
Fot. Alfa Romeo: Nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich Alfy 147.
Fot. Alfa Romeo: Nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich tylnych  Alfy 147.
Fot. Alfa Romeo: Nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie kół przednich tylnych Alfy 147.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty