BMW serii 1 to pod wieloma względami oryginalny samochód. W tej odmienności producent widzi swoją szansę w klasie drogich aut kompaktowych.

BMW jest wierne tradycji - produkuje wyłącznie samochody z napędem na tylną oś. To niespotykane w klasie aut kompaktowych rozwiązanie wyróżnia auto BMW. Jeździliśmy pojazdem napędzanym wysokoprężnym silnikiem wysokoprężnym 2,0 l o mocy 163 KM.

Cechy szczególne
Z układu przeniesienia napędu na tylne koła wynikają cechy szczególne tego modelu - równe obciążenie osi, co jest bardzo korzystne, a także ciasne wnętrze, gdyż trzeba zmieścić tunel z wałem napędowym biegnącym wzdłuż nadwozia. W BMW siedzi się nisko, co również przeczy obecnej tendencji do podwyższania aut. To wygodne podczas szybkiej jazdy i mało praktyczne dla

wysiadającej z auta niewiasty w minispódniczce. Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie mogą odczuwać dyskomfort, wynikający z braku miejsca nad głową i na nogi. Bagażnik ma pojemność 330 l. Na jego dnie umieszczono akumulator. W aucie nie ma koła zapasowego, gdyż zastosowano ogumienie z funkcją jazdy awaryjnej Runflat. Tradycją BMW jest także brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Na tablicy przyrządów umieszczono za to

wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.
Silnik
Mocną stroną BMW 120d jest wysokoprężny silnik o pojemności 2,0 l i mocy 163 KM. Spontanicznie reaguje na naciśnięcie pedału "gazu" i umożliwia uzyskiwanie znacznych przyspieszeń. Prędkość 100 km/h pojazd osiąga po 7,9 s. Silnik ten jest zasilany układem common rail i doładowany

turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki wałkom wyrównoważającym drgania silnika są niewielkie. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 8 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Producent przekonuje, że prowadzenie BMW serii 1 zapewnia "radość z jazdy". Rzeczywiście, jazda w samotności jest równie ekscytująca, jak w towarzystwie teścia i gadatliwej sąsiadki. Do tylnego napędu trzeba się jednak przyzwyczaić, szczególnie w zimie. Dla tych, którzy uczą się wolniej, producent seryjnie montuje szereg elektronicznych układów wspomagających. Oprócz typowych - ABS czy ESP -

kierowca ma także do dyspozycji układ zapobiegający zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania na zakrętach. Samochód ma bardzo dobre własności jezdne, co zawdzięcza również wielowahaczowej osi tylnej. Na pochwałę zasługuje znakomite wyciszenie wnętrza i bardzo skuteczne hamulce.

Podsumowanie
BMW 120d pod względem wielkości można zaszeregować do segmentu aut kompaktowych, jednak cena pojazdu jest dość wysoka. Ma na nią wpływ nie tylko bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz także nowoczesne rozwiązania, stosowane w autach wyższej klasy, np. zwiększająca się powierzchnia świateł "stop" podczas awaryjnego hamowania. Można jednak ubolewać, że w aucie za kwotę ponad 100 tys. zł nie ma seryjnie montowanego radia i klimatyzacji. Kompaktowe BMW jest jednak pojazdem wykonanym solidnie i z dobrych materiałów. Dla nabywców poszukujących oryginalności, BMW 120d to dobry wybór.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 163/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 7,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 220 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 37,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 330 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/7,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 423 x 175 x 143 |
Rozstaw osi (cm): | 266 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 111 000 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | BMW 120d nie jest autem o zbyt obszernym wnętrzu. |
Silnik | ***** | Wysoka kultura pracy, świetna elastyczność, umiarkowane zużycie paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Dość niski poziom hałasu. |
Hamulce | ***** | Droga hamowania BMW 120d jest krótsza niż droga hamowania Audi A3 2.0 TDI/140 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Audi A3 2.0 TDI/140 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Silnik zużywa stosunkowo niewiele paliwa - w mieście ok. 8 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych |
Wyposażenie seryjne | *** | Bogate wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, ale brak radia i klimatyzacji. |
Wyposażenie seryjne:
BMW 120d
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja | O |
Radio | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?