BMW 120d

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma względami – ma napęd na tylne koła, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. zł - klimatyzację za dodatkową opłatą.
Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma względami – ma napęd na tylne koła, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. zł - klimatyzację za dodatkową opłatą.
BMW serii 1 to pod wieloma względami oryginalny samochód. Odmienność ta ma zapewnić szanse w klasie drogich aut kompaktowych.

BMW serii 1 to pod wieloma względami oryginalny samochód. W tej odmienności producent widzi swoją szansę w klasie drogich aut kompaktowych.
  

 

Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma względami – ma napęd na tylne koła, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. zł - klimatyzację
Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma względami – ma napęd na tylne koła, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. zł - klimatyzację za dodatkową opłatą.

BMW jest wierne tradycji - produkuje wyłącznie samochody z napędem na tylną oś. To niespotykane w klasie aut kompaktowych rozwiązanie wyróżnia auto BMW. Jeździliśmy pojazdem napędzanym wysokoprężnym silnikiem wysokoprężnym 2,0 l o mocy 163 KM.

Fot. Ryszard Polit: BMW 120d napędzane jest znakomitym silnikiem wysokoprężnym, którego nie słychać, a zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę.
Fot. Ryszard Polit: BMW 120d napędzane jest znakomitym silnikiem wysokoprężnym, którego nie słychać, a zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę.

 

Cechy szczególne

 

Z układu przeniesienia napędu na tylne koła wynikają cechy szczególne tego modelu - równe obciążenie osi, co jest bardzo korzystne, a także ciasne wnętrze, gdyż trzeba zmieścić tunel z wałem napędowym biegnącym wzdłuż nadwozia. W BMW siedzi się nisko, co również przeczy obecnej tendencji do podwyższania aut. To wygodne podczas szybkiej jazdy i mało praktyczne dla

Fot. BMW: Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Szkoda, bowiem niektórzy kierowcy korzystają z jego wskazań. Za
Fot. BMW: Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Szkoda, bowiem niektórzy kierowcy korzystają z jego wskazań. Za to we wnętrzu zwraca uwagę wysoka jakość użytych materiałów.

wysiadającej z auta niewiasty w minispódniczce. Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie mogą odczuwać dyskomfort, wynikający z braku miejsca nad głową i na nogi. Bagażnik ma pojemność 330 l. Na jego dnie umieszczono akumulator. W aucie nie ma koła zapasowego, gdyż zastosowano ogumienie z funkcją jazdy awaryjnej Runflat. Tradycją BMW jest także brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Na tablicy przyrządów umieszczono za to

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 330 l. Pod pokrywą zamontowano akumulator, gdyż zrezygnowano z koła zapasowego.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 330 l. Pod pokrywą zamontowano akumulator, gdyż zrezygnowano z koła zapasowego.

wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.

 

Silnik

 

Mocną stroną BMW 120d jest wysokoprężny silnik o pojemności 2,0 l i mocy 163 KM. Spontanicznie reaguje na naciśnięcie pedału "gazu" i umożliwia uzyskiwanie znacznych przyspieszeń. Prędkość 100 km/h pojazd osiąga po 7,9 s. Silnik ten jest zasilany układem common rail i doładowany

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW jest dość ciasno. Powodami są nisko prowadzona linia dachu oraz tunel środkowy, w którym umieszczono wał napędowy
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW jest dość ciasno. Powodami są nisko prowadzona linia dachu oraz tunel środkowy, w którym umieszczono wał napędowy (tylny napęd).

turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki wałkom wyrównoważającym drgania silnika są niewielkie. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 8 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Producent przekonuje, że prowadzenie BMW serii 1 zapewnia "radość z jazdy". Rzeczywiście, jazda w samotności jest równie ekscytująca, jak  w towarzystwie teścia i gadatliwej sąsiadki. Do tylnego napędu trzeba się jednak przyzwyczaić, szczególnie w zimie. Dla tych, którzy uczą się wolniej, producent seryjnie montuje szereg elektronicznych układów wspomagających. Oprócz typowych - ABS czy ESP -

Fot. Ryszard Polit: Na przednich fotelach siedzi się nisko, jak w autach sportowych, ale wygodnie.
Fot. Ryszard Polit: Na przednich fotelach siedzi się nisko, jak w autach sportowych, ale wygodnie.

kierowca ma także do dyspozycji układ zapobiegający zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania na zakrętach. Samochód ma bardzo dobre własności jezdne, co zawdzięcza również wielowahaczowej osi tylnej. Na pochwałę zasługuje znakomite wyciszenie wnętrza i bardzo skuteczne hamulce.

Fot. BMW: BMW 120 d ma dobre własności jezdne. Z przodu zastosowano zmodyfikowane kolumny McPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową.
Fot. BMW: BMW 120 d ma dobre własności jezdne. Z przodu zastosowano zmodyfikowane kolumny McPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową.

 

Podsumowanie

 

BMW 120d pod względem wielkości można zaszeregować do segmentu aut kompaktowych, jednak cena pojazdu jest dość wysoka. Ma na nią wpływ nie tylko bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz także nowoczesne rozwiązania, stosowane w autach wyższej klasy, np. zwiększająca się powierzchnia świateł "stop" podczas awaryjnego hamowania. Można jednak ubolewać, że w aucie za kwotę ponad 100 tys. zł nie ma seryjnie montowanego radia i klimatyzacji. Kompaktowe BMW jest jednak pojazdem wykonanym solidnie i z dobrych materiałów. Dla nabywców poszukujących oryginalności, BMW 120d to dobry wybór.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min):

163/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

220

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,8

Pojemność bagażnika (dm3):

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm):

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

111 000

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

BMW 120d nie jest autem o zbyt obszernym wnętrzu.  

Silnik

*****

Wysoka kultura pracy, świetna elastyczność, umiarkowane zużycie paliwa.

Poziom hałasu

****

Dość niski poziom hałasu.

Hamulce

*****

Droga hamowania BMW 120d jest krótsza niż droga hamowania Audi A3 2.0 TDI/140 KM. 

Dynamika

****

Dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Audi A3 2.0 TDI/140 KM.   

Zużycie paliwa

****

Silnik zużywa stosunkowo niewiele paliwa -  w mieście ok. 8 l/100 km. 

Nowoczesność konstrukcji

*****

Wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych 

Wyposażenie seryjne

***

Bogate wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, ale brak radia i klimatyzacji. 

 

Wyposażenie seryjne:

BMW 120d        

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja

O

Radio

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty