Biodiesel a nowoczesne silniki Diesla

(pp/ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Choć paliwa typu Biodiesel są w naszym kraju dostępne od kilku lat, wielu kierowców posiadających auta z silnikami wysokoprężnymi wciąż wybiera konwencjonalny olej napędowy. Czy słusznie?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Biodiesel może być traktowany jako paliwo zastępcze dla silników wysokoprężnych. Jest on produkowany z odnawialnych surowców, np. olejów roślinnych czy tłuszczów zwierzęcych. W porównaniu do zwykłego oleju napędowego, biodiesel jest paliwem biodegradowalnym i nietoksycznym, a jego wykorzystanie powoduje znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Niestety większość silników diesla nie jest przystosowanych do zasilania paliwem Biodiesel, a w szczególności układ paliwowy typu Common Rail. Stosowanie zatem tego paliwa może zakończyć się poważna awarią.

- Jednym z zarzutów dotyczących biodiesla jest osad w silniku, który tworzy olej rzepakowy. Ponadto w szczególnych warunkach eksploatacji samochodu, takich jak: częściowe obciążenia, bieg jałowy, zimne rozruchy, jazda na niedogrzanym silniku na krótkich dystansach czy też złej kondycji elementów silnika, jak świece żarowe, końcówki wtryskiwaczy pierścienie tłokowe, mogą powodować przedostawanie się paliwa przez pierścienie do oleju - mówi Marek Godzieszka, dyrektor techniczny firmy Auto-Boss.

Skutkiem może być polimeryzacja oleju silnikowego. Powstaje wtedy  gęsta masa blokująca smok olejowy co prowadzi do zatarcia silnika z powodu braku oleju w magistrali. - Biorąc pod uwagę nowoczesne diesle wymagają one paliwa o wysokiej liczbie cetanowej (60-70). Olej roślinny ma zaledwie około 30. Zastosowanie do silnika diesla samego biopaliwa jest niemożliwe, dlatego niektórzy sugerują dodawanie biopaliwa do oleju napędowego, co może wpłynąć na mniejszą toksyczność spalin. Kolejny problem to osady powstające w Biodieslu przy dłuższym przechowywaniu . Krótko mówiąc paliwo bio jest produkowane z estrów tłuszczów roślinnych i lub zwierzęcych, które sprzyjają rozwijaniu się bakterii. Nie polecam zatem do nowoczesnych silników takiego typu paliwa - dodaje Godzieszka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty