Widlasta V 4, sześć metrów mocnej rury, dobry pomysł i wielka wiara,
to przepis Arka Kwapińskiego z miejscowości Ostaszewo na budowę potężnego
motocykla. Za podstawę konstruktor wykorzystał klasykę radzieckiej myśli
technicznej - widlasty silnik o pojemności 1200 ccm, pochodzący z samochodu
osobowego Zaporożec. Motocykl poraża gapia swoimi wymiarami. Jest bardzo
niski, bardzo długi, bardzo szeroki, bardzo czarny i bardzo bardzo głośny.
Jego tajemnice zna pomysłodawca i wykonawca.
![]() |
Motocykl robi wrażenie. Trudno nie zwrócić uwagi na jego szeroki przód i grube koła. Fot. Anna Arent |
Pomysł dojrzewał
- Sam pomysł pojawił się jakieś 7 lat temu - wspomina konstruktor.
- Byłem wtedy na etapie przebudowy motocykla ural, którego stylizowałem
na choppera. Wówczas prasę motocyklową obiegły zdjęcia pięknego zaporożca
z Warszawy. Motocykl zrobił na mnie wrażenie. Jeżdżąc uralem cały czas
myślałem, jak by tu zrobić coś większego. Nikt w okolicy nie miał podobnego
motocykla, więc trudno było coś podpatrzyć.
Po sprzedaży urala i rocznej przerwie wziąłem się za planowanie budowy
zaporożca. Wiedziałem, co znaczy przeróbka i potrafiłem sobie wyobrazić,
z czym wiąże się budowanie od podstaw. Pomogli mi koledzy z Nowego Dworu
Gdańskiego, od jednego z nich dostałem ramę, a od drugiego za kask otrzymałem
silnik w kartonach i parę innych gratów. Były części, to trzeba było zabierać
się do roboty. Wizję motocykla miałem cały czas w głowie. Miał być niski,
gruby, ciężki i czarny.
Jak powstawał
Pierwszej zimy zaplotłem na samochodowych felgach koła. Jedna pochodziła
z syreny, a druga z warszawy. Później zaprojektowałem półki przedniego
zawieszenia. Przyszła wiosna. Jeździłem na motobazary do Łodzi i Wrocławia.
Tam kupiłem przednie zawieszenie od jakiegoś dużego japońca. Kiedy były
koła i przód wziąłem się za budowę ramy. Wtedy zacząłem robić pomiary,
obmyślałem prześwit ramy, dokładną długość i wysokość. Wmontowałem silnik
w ramę i zacząłem szukać rozwiązania, które pozwoli zamontować bardzo szerokie
tylne koło z oponą 200 mm.
W tym celu skonstruowałem przekładnię przenoszącą napęd ze skrzyni biegów
przez dwie zębatki i łańcuch 5/8 cala na wałek kardana. Całość osadzona
jest na łożyskach i pracuje w obudowie z kąpielą olejową.
W sumie prace trwały dwa lata. Nie śpieszyłem się. Robiłem na spokojnie,
po pracy i wolne soboty. Łączny koszt części wyniósł 2,5 tys. złotych.
Motocykl rozpoczyna już drugi sezon i jak na razie sprawuje się bardzo
dobrze. Nie brakuje mu mocy, bo na przyśpieszenie jest lepszy niż VW Passat
z 1992 roku. Robi wrażenie i ciężko nie zwrócić na niego uwagi. Sam jestem
bardzo zadowolony z efektu końcowego.
Z czego powstał
Element ramy M 72 i 6 metrów rury 36 mm, przednie zawieszenie japońskie
(dwie tarcze hamulcowe), zbiornik paliwa IŻ rozszerzony o 15 cm, siedzenie
własnej roboty, tylny błotnik M 72 rozszerzony, silnik Zaporożec 1200 ccm,
skrzynia biegów Ural, łączona kryzą dystansową z silnikiem, sprzęgło suche
dwutarczowe, dyfer Ural z szybką przekładnią, koła własnej roboty (felgi
Warszawa, Syrena).
Ciekawe rozwiązanie
Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na zębatki i dalej na wałek
kardana to najciekawsze rozwiązanie techniczne w motocyklu Arka Kwapińskiego.
W całości obmyślił je i sam skonstruował. Dzięki oddaleniu na prawą stronę
od osi ramy wałka kardana i zamontowaniu w tylnym kole szerokiej piasty,
można założyć bardzo szeroką oponę.
Przeniesienie napędu pośredniego łańcuchem jest zamknięte w puszce
z kąpielą olejową.
Lubię budować
Arek Kwapiński, konstruktor motocykla
- Motocyklami interesuję się od wielu lat. Zaczęło się zupełnie przypadkowo,
kiedy miałem 12 albo 13 lat. Kolega namówił mnie, aby odpalić wueskę ojca,
która stała zapomniana w pokrzywach. Udało się i od tego się zaczęło. Później
były motorowery, mz-tka, ural, no i teraz zaporożec. Lubię konstruować
i budować. Chyba sprawia mi to jeszcze więcej przyjemności niż sama jazda
motocyklem, a najlepszy jest moment ukończenia prac i pierwsze wrażenia
z jazdy.
Dane techniczne
Silnik | Zaporożec 1200 ccm |
Moc | 50 KM |
Masa | 280 kg |
Długość | 250 cm |
Rozstaw osi | 184 cm |
Wysokość siedzenia | 53 cm |
Szerokość kierownicy | 113 cm |
Szerokość półek | 29 cm |
Prześwit | 10 cm |
Szerokość tylnego błotnika | 24,5 cm |
Szerokość zbiornika | 46 cm |
Ogumienie | przód 170/80/15, tył 200/80/15 |
Prędkość maks. | zależy od odwagi |

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?