Bezradność

Ryszard Polit
Fot. Bosch: Bez odpowiednich urządzeń diagnostycznych nie sposób wykryć usterki elektronicznej we współczesnych aucie. Na zdjęciu zestaw diagnostyczny Boscha typu FSA.
Fot. Bosch: Bez odpowiednich urządzeń diagnostycznych nie sposób wykryć usterki elektronicznej we współczesnych aucie. Na zdjęciu zestaw diagnostyczny Boscha typu FSA.
Jeżeli w Twoim samochodzie fabrycznie zamontowane radio można wyłączyć mocno trzaskając prawymi drzwiami, to znaczy, że zawodzi system elektroniczny.

Jeżeli w Twoim aucie fabrycznie montowane radio można wyłączyć mocno trzaskając prawymi drzwiami, to znaczy, że zawodzi system elektroniczny. Udział systemów elektronicznych w konstrukcji przeciętnego samochodu wynosi obecnie 25%, a w 2010 r. będzie to 33%. Czy polskie warsztaty są na to przygotowane?

 

Z przeprowadzonych ostatnio sondaży wynika, że największym problemem warsztatów samochodowych jest naprawa systemów elektronicznych. Co ciekawe, kłopoty z wykryciem usterek systemów elektronicznych mają także autoryzowane warsztaty. Jeżeli użytkownik samochodu nie chce korzystać z ich usług, powinien wybierać te warsztaty nieautoryzowane,

Fot. Bosch: Bez odpowiednich urządzeń diagnostycznych nie sposób wykryć usterki elektronicznej we współczesnych aucie. Na zdjęciu zestaw diagnostyczny
Fot. Bosch: Bez odpowiednich urządzeń diagnostycznych nie sposób wykryć usterki elektronicznej we współczesnych aucie. Na zdjęciu zestaw diagnostyczny Boscha typu FSA.

które mają odpowiednie testery. Najpierw bowiem trzeba zdiagnozować przyczynę i wymienić odpowiedni element. W opisywanym przykładzie z samochodowym radiem ani wymiana tego urządzenia, ani wymiana głośników oczywiście nie pomogła i fachowcy, niestety z autoryzowanego warsztatu, rozłożyli ręce. Coraz częściej w nowych samochodach następuje niespodziewane wyładowanie akumulatora. Powodem jest np. ukryty odbiornik prądu, uaktywniający się przez 5 sekund na godzinę. Jak go wykryć, skoro w aucie jest wiele urządzeń pobierających prąd?

 

Co może się popsuć?

 

Popsuć może się wszystko, a w szczególności: czujniki, przewody, złącza lub sterownik. Teraz chodzi tylko o to, by bez wymontowania tego wszystkiego z samochodu wykryć uszkodzony element. Służą do tego odpowiednie testery. Każdy autoryzowany serwis jest wyposażony w takowe urządzenie, które dostarcza generalny importer. Warsztaty nieautoryzowane i autokomisy mogą nabyć takie urządzenia diagnostyczne u niezależnych dostawców. Testery różnią się zakresem wykonywanych czynności. Nowoczesne zestawy diagnostyczne współpracują z dwukanałowym oscyloskopem i zestawem czujników oraz komputerem typu PC. Kompletne urządzenie kosztuje ok. 27 tys. zł. Nowością oferowaną na

Fot. Bosch: Przenośny tester (na zdjęciu typu KTS) polecany jest nie tylko warsztatom, ale także autokomisom.
Fot. Bosch: Przenośny tester (na zdjęciu typu KTS) polecany jest nie tylko warsztatom, ale także autokomisom.

rynku jest zestaw z generatorem sygnału umożliwiającego kontrolę czujników, szyn CAN-Bus oraz z możliwością prowadzenia 24-godzinnych pomiarów prądu spoczynkowego akumulatora.

 

Prostszym urządzeniem jest przenośny tester usterek, powszechnie stosowany w warsztatach lecz polecany także komisom samochodowym. Przy pomocy testera (kosztującego ok. 10 tys. zł) można diagnozować sterowniki, mierzyć parametry prądu, sondy lambda.

Zestawy diagostyczne czy testery muszą współpracować z oprogramowaniem zanotowanym na płytach DVD, które wymaga okresowej aktualizacji. Dane dostarczane np. przez Boscha obejmują 50 marek samochodów, 15 tys. modeli aut osobowych i 1500 użytkowych.

 

Bez skomplikowanych urządzeń diagnostycznych i odpowiednio przeszkolonych pracowników nie jest możliwe wykrywanie usterek w systemach elektronicznych. Większość użytkowników samochodów po gwarancji nie korzysta z serwisów autoryzowanych. Wybierając warsztat nieautoryzowany, warto sprawdzić, czy dysponuje on testerem usterek elektronicznych - tak na wszelki wypadek.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie