Bezpieczne koła

Michał Głombiowski
Fot. Przemek Świderski: Dobór śrub do kół zależy od wielu czynników.
Fot. Przemek Świderski: Dobór śrub do kół zależy od wielu czynników.
Specjalne śruby zabezpieczające powinny zainteresować zwłaszcza kierowców, którzy nie mają garażu, a mogą pochwalić się lśniącymi felgami aluminiowymi lub nowymi oponami dobrej klasy.

Specjalne śruby zabezpieczające - kosztują od 50 do 250 zł - powinny zainteresować zwłaszcza kierowców, którzy nie mają garażu, a mogą pochwalić się lśniącymi felgami aluminiowymi lub nowymi oponami dobrej klasy. To te elementy najczęściej padają łupem złodziei. 

 
 

- Śrubami zabezpieczającymi najczęściej zainteresowani są klienci, którzy kupują felgi aluminiowe - tłumaczy Lech Kraszewski, właściciel firmy Kralech zajmującej się serwisem opon. - Polecamy je jednak wszystkim użytkownikom samochodów. Działanie takiego systemu jest podobne do działania klucza w zamku w drzwiach. Cały pomysł polega na tym, że element

Fot. Przemek Świderski: Dobór śrub do kół zależy od wielu czynników.
Fot. Przemek Świderski: Dobór śrub do kół zależy od wielu czynników.

pozwalający wkręcić i odkręcić śrubę mocującą koło jest w postaci osobnej nakładki, która da się przypasować tylko do jednego, konkretnego kompletu śrub. Bez niej odkręcenie śruby jest praktycznie niemożliwe. To jak gdyby rodzaj klucza do zamka.
 
Po zamontowaniu kół, nakładkę taką odczepiamy od śruby i nosimy przy sobie lub chowamy gdzieś w samochodzie. W sprzedaży są śruby łączone z nasadką w różny sposób. Zwykle jest to kombinacja specjalnych, pasujących do siebie bolców lub system kompatybilnych nacięć. Niezależnie jednak od szczegółów rozwiązania, zasada działania systemu jest podobna.
- Śruby zabezpieczające najlepiej sprawdzają się przy felgach aluminiowych - dodaje Lech Kraszewski. - Ich konstrukcja pozwala na całkowite schowanie śruby wewnątrz felgi. Uniemożliwia to próby odkręcenia jej przez uchwycenie jakimś narzędziem nasady śruby. Przy felgach stalowych dostęp do śruby jest już prostszy, jednak możliwości jej odkręcenia są dużo mniejsze niż przy tradycyjnych śrubach.
 
Jedynym minusem całego systemu jest konieczność starannego pilnowania nasady śruby umożliwiającej jej odkręcenie. Zgubienie lub uszkodzenie tego elementu oznacza dla nas spory problem - nie będziemy mieli, jak odkręcić koła we własnym samochodzie. Dlatego wybierając komplet śrub, najlepiej zdecydować się na produkt zawierający profilaktycznie dwie nakładki. Nie warto też specjalnie oszczędzać przy zakupie tego rodzaju wyposażenia. Co prawda śruby zabezpieczające można dostać już po cenie 50 złotych, jednak często są to produkty niskiej jakości. Zdecydujmy się na markowy produkt, a przy zakupie najlepiej poradzić się sprzedawcy. Samodzielny wybór może zakończyć się niepotrzebnym wydatkiem - śruby po prostu nie będą pasować do naszych kół.
 
Istotne zasady
Lech Kraszewski, właściciel firmy Kralech
- Montując śruby zabezpieczające w naszym aucie należy przykładać dużą wagę do ich prawidłowego wkręcenia. Aby nie uszkodzić skomplikowanego systemu łączącego nasadkę ze śrubą, należy dokładnie dopasować oba elementy i najlepiej stosować krzyżowy, współosiowy klucz, zapewniający równy nacisk na śrubę. Pamiętajmy też, że niektóre produkty nie są przystosowane do użycia pistoletu pneumatycznego do wkręcania śrub. Uwaga taka z pewnością umieszczona jest na opakowaniu lub bezpośrednio na śrubie i należy się do niej stosować. Śruby zabezpieczające, jeżeli są wysokiej jakości i prawidłowo używane, mogą nam służyć przez wiele lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty