W zakresie bezpieczeństwa producent samochodu zrobił co mógł, reszta zależy do użytkownika.
By zachęcić klientów do zakupu, producenci samochodów podkreślają, że ich produkty są bezpieczne. Świadczą o tym pomyślnie zaliczone testy zderzeniowe - fabryczne i niezależnych organizacji. Ilość przyznanych gwiazdek obrazujących stopień bezpieczeństwa jest często maksymalna, tak jak maksymalnie dobra jest konstrukcja samochodu. Nadzwyczajna skuteczność układu hamulcowego czy możliwość szybkiego pokonywania zakrętów sugerowane w prospektach i filmach reklamowych są możliwe, gdyż nadzwyczajny pojazd jest w idealnym stanie technicznym.
Warto jednak zdać sobie sprawę, że podczas eksploatacji pojazdu jego podzespoły ulegają naturalnemu zużyciu, a wraz z nim pogarsza się stopień bezpieczeństwa. Zachowanie właściwego stanu technicznego układu zawieszenia, kierowniczego czy hamulców leży teraz w interesie posiadacza auta.
Układ hamulcowy
Konstrukcja i skuteczność układu hamulcowego zależy od klasy pojazdu i jego osiągów. Przy przednich kołach stosuje się hamulce tarczowe, a przy tylnych - również tarczowe lub mniej wydajne - bębnowe. Z reguły podaje się drogę hamowania pojazdu z prędkości 100 km/h do
zatrzymania. Najwydajniejszy układ hamulcowy mają auta sportowe, które są w stanie zatrzymać się po przebyciu 36 m (np. Porsche 911). Najgorsze pod tym względem pojazdy potrzebują aż 52 m (Fiat Seicento). Podczas eksploatacji zużywają się tarcze i okładziny cierne. Tzw. klocki wytrzymują od 10 do 40 tys. km w zależności od jakości i sposobu jazdy, a tarcza hamulcowa - ok. 80 - 100 tys. km. Tarcza musi mieć odpowiednią grubość i równą powierzchnię. Z reguły nie przestrzega się okresowej wymiany płynu hamulcowego, którego skuteczność z roku na rok maleje. Wynika to z higroskopijnych (chłonie wodę) właściwości płynu, który traci swoje właściwości. Zaleca się, by co 2 lata wymieniać płyn hamulcowy na nowy.
Amortyzatory
Zużyte amortyzatory powodują wydłużenie drogi hamowania. Podczas eksploatacji pojazdu tłumienie drgań przez amortyzatory stale się pogarsza, do czego kierowca się przyzwyczaja. Dlatego co 20 tys. km należy kontrolować stopień zużycia amortyzatorów. Z reguły wytrzymują
one przebiegi 80 -140 tys. km. Obawami zużycia amortyzatorów są: nadmierne przechylanie nadwozia na zakrętach, "nurkowanie" przodu pojazdu podczas hamowania, pofalowany bieżnik opon. Na przyspieszone zużycie amortyzatorów ma wpływ nie tylko stan nawierzchni drogi, lecz także niewyważenie kół. Teoretycznie, po każdym ostrym hamowania z zablokowaniem kół i wjechaniu w wyrwę w jezdni, koła powinny być wyważone. W naszych warunkach trzeba by to robić nieustannie. Podczas wymiany amortyzatora należy montować taki sam typ amortyzatora, jaki zaleca producent pojazdu.
Geometria
Kąty położenia kół jezdnych oraz ich ustawienie nazywamy geometrią zawieszenia. Ustawia się zbieżność, pochylenie kół przednich ( i tylnych) i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy oraz równoległość osi i pokrywanie śladów kół. Właściwa geometria ma zasadnicze znaczenie
dla kierowalności pojazdu, zużycia ogumienia oraz samoczynnego powracania kół przednich do położenia "na wprost". Geometria zawieszenia ulega rozregulowaniu z powodu zużycia elementów układu zawieszenia oraz układu kierowniczego. Sygnałem złej geometrii jest nierównomierne zużywanie się opon oraz "ściąganie" auta podczas jazdy na wprost.
Nie zalecam stosowania tanich zamienników, gdyż per saldo ich stosowanie okazuje się droższe. Niska cena wynika z użycia materiałów kiepskiej jakości. Taka część zużywa się więc szybciej i tak trzeba ją wymienić na nową. Dotyczy to zarówno okładzin ciernych (klocków), amortyzatorów, końcówek drążków kierowniczych czy silentbloków.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?