Bezpieczeństwo drogowe. 2,5 mld zł na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Na pierwszy ogień przejścia dla pieszych

Leszek Rudziński (AIP)
fot.dariusz bloch/polska press
fot.dariusz bloch/polska press
Rząd przeznaczy 2,5 mld zł na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej. Premier Mateusz Morawiecki oświadczył na konferencji prasowej, że rządowy program w dużej mierze koncentrował będzie się na poprawie bezpieczeństwa pieszych.

Rząd przyjął dziś „Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024”. Jego głównym celem ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

2,5 mld na poprawę bezpieczeństwa

Działania w ramach projektu będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej – a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Na ten cel przeznaczono 2,5 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego.

– Zmniejszenie liczby wypadków, ofiar wypadków, tragicznych ofiar wypadków to jest jeden z najważniejszych priorytetów rządu. Chcemy żeby polskie drogi były coraz bardziej komfortowe, ale też przede wszystkim coraz bardziej bezpieczne – oświadczył premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej, po zakończeniu posiedzenia Rady Ministrów.

Premier wskazał, że rządowy program odnosi się do przebudowy skrzyżowań, dróg krajowych, do budowy oświetleń i doświetleń.

Ma on być skonstruowany „według najlepszych zbadanych kryteriów, które mają służyć ochronie życia, zdrowia uczestników ruchu drogowego bądź osób, które w sposób są niechroniony i w sposób tragiczny zostają uczestnikami jakiegoś wypadku”.

Morawiecki: Stawiamy na ochronę pieszych

Priorytetem rządowego programu ma być ochrona pieszych na przejściach dla pieszych. W związku z tym w pierwszej kolejności planowane są działania poprawiające bezpieczeństwo na znacznej liczbie przejść dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie, budowę azyli dla pieszych. Będzie to działanie komplementarne z procedowanymi zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu wyrażającemu zamiar przejścia przez jezdnię.

- Prawie 50 proc. wypadków tragicznych to wypadki z osobami z udziałem osób niechronionych. Pieszych, rowerzystów, osób poruszających się na hulajnodze, na rolkach - wymieniał Morawiecki. - I tutaj w szczególny sposób doświetlenie skrzyżowań, przebudowa niektórych skrzyżowań jest właśnie tak ważna, aby zmniejszyć ryzyka związane z tragicznymi wypadkami – dodał szef rządu.

Premier wskazał, że oświetlane i doświetlane będą przejścia drogowe, które będą oddzielały – tam gdzie jest to możliwe – ruch pieszych od ruchu pojazdów. - Będziemy poprawiali widoczność na skrzyżowaniach i redukowali liczbę punktów kolizyjnych na jezdniach – stwierdził.

W ramach programu realizowane będą m.in. takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • budowa zatok autobusowych,
  • przebudowa skrzyżowań,
  • budowa lewoskrętów,
  • budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
  • likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni,
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
  • czy uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

Źródło: Polskatimes.pl

Zobacz także: Testujemy Fiata 124 Spider

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty