Bez umiaru

Maciej Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

W grudniu 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 114 tys. używanych samochodów osobowych. W całym 2004 r. trafiło do nas ponad 811 tys. aut "z drugiej ręki". To więcej, niż w latach 2001 - 2003 łącznie.

 

Rekordowy napływ używanych samochodów osobowych spowodowany był zmianami w przepisach, jakie wprowadzono po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Z dniem 1 lipca zniesiony został obowiązujący od września 2002 r. zakaz rejestracji aut, które nie spełniają norm emisji spalin Euro 2. W związku z tym do naszego kraju zaczęto sprowadzać wszystkie pojazdy, bez względu na to, czy są ekologiczne i bez ograniczeń wieku.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

Lawinę używanych samochodów próbowało zatrzymać Ministerstwo Infrastruktury. Przygotowało w tym celu przepisy dotyczące dodatkowych badań technicznych dla pojazdów sprowadzonych z zagranicy, noszących ślady uszkodzeń lub których stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji. Urzędnicy chcieli wyeliminować z ruchu samochody zużyte wskutek długoletniej eksploatacji, uszkodzone w wyniku zdarzeń losowych czy też na skutek poważnych wypadków. Wyręczył ich w tym rynek. Nadpodaż spowodowała, że klienci stali się wybredni i nie kupują pojazdów "z drugiej ręki" w złym stanie technicznym.

 

Nasycenie rynku spowodowało spadek cen używanych samochodów. W niektórych przypadkach są one teraz niższe nawet o 30 proc. od notowanych na początku maja 2004 r. Przyczyniło się to do zahamowania importu aut w październiku i listopadzie. W grudniu ilość sprowadzonych samochodów osobowych znów wzrosła. Możliwe, że zanotowany przez Ministerstwo Finansów wynik ponad 114 tys. sprowadzonych egzemplarzy wynika z faktu, że część aut trafiła do Polski w miesiącach poprzednich i dopiero w grudniu została zgłoszona w Urzędach Celnych. Wpływ na zwiększony import mogły mieć również informacje o planowanym wprowadzeniu nowego podatku. Ma on zastąpić akcyzę na sprowadzane samochody. Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów wysokość nowego podatku będzie uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy tzw. EURO. Podatek opłacany będzie jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. W przypadku aut spełniających najnowsze normy EURO stawka wynosić ma 1 zł od każdego centymetra sześciennego pojemności silnika. Im samochód starszy, a tym samym spełniający wcześniejszą normę EURO, tym przelicznik większy: 1,5; 2; 3 lub 4 zł za każdy centymetr sześcienny. Dotychczas akcyzę płacono w zależności od zadeklarowanej wartości pojazdu, która bywała zaniżana. Teraz opłata będzie zależna jedynie od wieku auta, a większość trafiających do naszego kraju samochodów to pojazdy stare. Oznacza to wzrost kosztów ponoszonych przez osoby sprowadzające auta.

 

Import osobowych samochodów używanych i sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce

w 2004 r.

 

 

I - IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

2004

Import aut używanych

16 319

32 013

110 282

130 413

131 208

120 510

91 426

81 473

114 498

811 823

Sprzedaż aut nowych

143 564

25 985

23 179

22 059

20 257

20 540

19 765

19 120

21 544

316 013

Dane wg Ministerstwa Finansów i Samar

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty