Bez silnego poparcia droga ekspresowa S6 nie powstanie

redakcja.gdp
Planowany przebieg drogi S6 od Goleniowa do Gdańska.
Planowany przebieg drogi S6 od Goleniowa do Gdańska.
Bez nacisków lokalnych polityków droga ekspresowa S6 ze Szczecina przez Słupsk i dalej do Gdańska, z ominięciem Wejherowa, nie powstanie do 2020 r. Tymczasem GDDKiA jest już dziś gotowa do rozpoczęcia budowy.
Planowany przebieg drogi S6 od Goleniowa do Gdańska.
Planowany przebieg drogi S6 od Goleniowa do Gdańska.

W ciągu 10 miesięcy powstaną koncepcje programowe dla czterech odcinków drogi S6 w województwie zachodniopomorskim. Umowa z dwoma biurami projektowymi została podpisana w marcu. Dla dwóch odcinków położonych na wschód od Koszalina, czyli Sianów – Sławno i od Sławna do obwodnicy Słupska została rozpoczęta nowa procedura przetargowa, ponieważ firma projektowa, której ofertę wybrano nie podpisała umowy. Całkowita długość wszystkich sześciu odcinków to 161 kilometrów.

Wszystko będzie, o ile minister transportu Sławomir Nowak da na drogę pieniądze. Gotowy jest już plan budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014 –  2020, ale nie ma na nim S6. Bez nacisku naszych parlamentarzystów S6 pozostanie tylko w planach szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.

Trasa S6
Ekspresowa droga S6 ze Szczecina do Gdańska ma już gotowe fragmenty, np. obwodnicę Słupska. Jednak budowa odcinka ze Słupska do Lęborka i dalej tzw. trasy kaszubskiej, która za Lęborkiem ma być budowana w stronę Gdańska i łączyć się z obwodnicą Trójmiasta została przełożona (kiedyś planowano ją na 2013 rok, teraz jest w planach na lata 2014–2020). Ma być budowana w nowym rozdaniu środków unijnych. Będzie to największa inwestycja drogowa na Pomorzu.

–  Szansa na S6 jest obecnie znacznie większa, niż jeszcze wydawało się to trzy miesiące temu –  zapewnia, ale bardzo ostrożnie, poseł Arkadiusz Litwiński z Platformy Obywatelskiej. Nie chce mówić o szczegółach. Dodaje jedynie: –  Jest najbardziej zaawansowanym projektem w dziedzinie formalnego i nieformalnego lobbingu.

Obecnie istnieją już fragmenty drogi ekspresowej: obwodnice Nowogardu i Słupska, a od ubiegłego roku projektowane są obwodnice Koszalina i Sianowa.

–  Jeśli ministerstwo ujmie nas w harmonogramie nowego rozdania finansowego, od razu ogłosimy przetarg na projekt i realizację drogi –  mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA. –  Od ogłoszenia przetargu realizacja inwestycji zajmie trzy lata.

–  Dla mnie najważniejsze są dwa projekty –  mówi Litwiński. –  Poprawa dostępności portu szczecińskiego i realizacja drogi S6. Interpelacji nie składałem, ale już dwukrotnie rozmawiałem w tej sprawie z premierem Donaldem Tuskiem i wielokrotnie z ministrem Sławomirem Nowakiem.

Inny poseł ze Szczecina, Joachim Brudziński z PiS, nie rozmawiał z przedstawicielami rządu, ale 11 marca złożył w tej sprawie interpelację na ręce marszałek Sejmu Ewy Kopacz o "umieszczenie w planie rozwoju sieci drogowej Polski na lata 2014-2020 inwestycji przebudowy drogi krajowej nr 6”. 

–  Ta droga jest bardzo istotna z punktu widzenia interesów nie tylko regionu, ale całej północnej Polski
–  mówi. –  Łączy największe miasta od Szczecina po Gdańsk i stanowi ważne połączenie drogowe polskich portów morskich od Świnoujścia po Trójmiasto. Stanowi też istotną część korytarza transportowego łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę do Kowna i Wilna.

Zadaliśmy w tej sprawie pytanie ministrowi transportu, ale na razie milczy. Do sprawy będziemy wracać.

Marek Rudnicki "Głos Szczeciński"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty