Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Benzyna czy diesel

Redakcja
Benzyna czy diesel, to odwieczny dylemat i spór fanów motoryzacji. Ilu kierowców, tyle zdań. Specjaliści z Auto-Boss, wieloodziałowego dealera marki Ford, odpowiadają na pytania.

- Wybór silnika to bardzo indywidualna sprawa i zależy od wielu czynników - tłumaczy Marek Godzieszka, dyrektor ds. technicznych w Auto-Boss. - Istnieje jednak szereg wskazówek i rad, w jakiej sytuacji wybrać diesla, a kiedy silnik benzynowy.

Benzyna czy diesel

 

Diesel - większy koszt zakupu, tańsza eksploatacja

- Pojazd z silnikiem diesla w momencie zakupu kosztuje kierowcę więcej, niż samochód z silnikiem benzynowym, jest także droższy w utrzymaniu i naprawie. Natomiast silnik diesla zużywa mniej paliwa na jednostkę mocy. Ropa, na którą napędzany jest diesel, jest tańsza niż benzyna, przez co pojazdy z takimi silnikami są oszczędniejsze.

 

Diesel czy benzyna - co bardziej dynamiczne?

- Współczesne silniki diesla, z układem zasilania common rail z turbo doładowaniem, mają korzystniejszą charakterystykę mocy i lepsze przyspieszenie niż silniki benzynowe - objaśnia Marek Godzieszka. - Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że silniki diesla są mniej dynamiczne. Jest to zgodne z prawdą tylko w przypadku starszych silników. Nowoczesne silniki wysokoprężne mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe. Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach z silnikiem benzynowym i diesla, samochód z silnikiem benzynowym musiałby mieć ok. 20% więcej mocy fabrycznej - dodaje.

 

Technika jazdy

- Osoba, która przesiadła się z pojazdu napędzanego benzyną na pojazd z silnikiem diesla może początkowo odczuwać dyskomfort i potrzebować czasu, aby przyzwyczaić się do innej techniki jazdy - wyjaśnia ekspert z Auto-Boss - Pojazd z silnikiem diesla może gasnąć, ponieważ potrzebuje wyższych obrotów i mocniejszego wciśnięcia pedału gazu.

Benzyna czy diesel

W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych istotne jest, aby nie ruszać od razu po uruchomieniu silnika i nie wyłączać silnika zaraz po zatrzymaniu. W silnikach diesla pracuje turbosprężarka smarowana olejem; początkowo przy ruszaniu olej nie jest rozgrzany i jest gęsty, przez co układ nie jest optymalnie smarowany.

Z kolei przy zatrzymaniu, zwłaszcza po intensywnej jeździe, turbosprężarka ma bardzo wysoką temperaturę, a jej wirnik może kręcić się z prędkością nawet 220 tys. obrotów na minutę. W przypadku natychmiastowego zatrzymania silnika turbosprężarka wciąż pracuje, pozbawiona smarowania, co skraca jej żywot. Producenci samochodów zalecają, aby przy ruszaniu i zatrzymywaniu odczekać 1-1,5 minuty, radzę swoim klientom, aby to było zawsze minimum 30 sekund - dodaje.

 

Dla kogo diesel?

**
- Odradzam pojazdy z silnikiem diesla tym osobom, które pokonują małe przebiegi, czyli mniej niż 20 tys. km rocznie. Silniki diesla są wskazane dla tych, którzy przejeżdżających wiele kilometrów w ciągu roku, zwłaszcza, że potencjalne ryzyko napraw występuje dopiero po 150-200 tys. przejechanych kilometrów. 

 

Auto-Boss jest wielo oddziałowym dealerem marki Ford i Volvo. Firma zajmuje się sprzedażą samochodów nowych i używanych, usług serwisowych i części zamiennych - jest liderem w sprzedaży samochodów Ford w Polsce. Działalność firmy zdobyła wielokrotnie uznanie klientów i została wyróżniona: nagrodami za wysoki poziom obsługi klienta - The Chairman's Award (dziewięciokrotnie) oraz nagrodami dla dealera o najwyższych standardach działania - Dealer Excellence Award (trzykrotnie), przyznawanymi przez koncern Ford.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty