Bentley. Marka świętuje stulecie sprzedaży pierwszego samochodu. Co to za pojazd?

Mariusz Michalak
Listopad 1921 roku zapisał się w historii brytyjskiej marki pod znakiem pierwszego zamówienia samochodu specjalnie dla klienta. Słynny Bentley 3 Litre trafił do entuzjasty wyścigów, Noela van Raalte. Model okazał się pierwszym spośród 200 000 samochodów marki w jej ponad 100-letniej historii. Ponad 84% wszystkich pojazdów Bentley wyprodukowanych na rynek brytyjski nadal można spotkać na drogach.

Bentley Motors świętuje stulecie sprzedaży pierwszego samochodu. Mija również 100 lat od powstania pierwszego salonu marki. Model Bentley 3 Litre został zarejestrowany w 1921 roku pod numerami KS 1661. Sto lat po tym, jak odebrano pierwszą seryjną wersję pojazdu, Bentley wciąż pozostaje w czołówce producentów samochodów luksusowych.

Pierwszy sportowy model marki Bentley 

Fot. Bentley
Fot. Bentley

Zakupiony za kwotę 1150 funtów, pierwszy zamówiony produkcyjny Bentley został wyprodukowany w Cricklewood, w północnym Londynie. Jego nadwozie wykonano z lekkiego aluminium. Posiadał również mosiężne elementy wykończenia Model wprowadzony przez założyciela firmy, Waltera Owena Bentleya, stał się niezwykle popularnym samochodem. Jakość wykonania i umiejętności inżynieryjne, jakie prezentował, są od tamtej pory znakiem rozpoznawczym marki Bentley. W jej 102-letniej historii wyprodukowano ponad 200 000 samochodów, z czego 97% zjechało z linii produkcyjnej w Crewe od czasu przeprowadzki firmy w 1946 roku.

Co ciekawe, chociaż van Raalte był pierwszym klientem, który zamówił samochód, nie on jako pierwszy go otrzymał. Ten zaszczyt należy do Ivora Llewellyna, który w sierpniu 1921 roku odebrał jeden z trzech zakupionych przez siebie egzemplarzy 3 Litre. Był to trzeci w historii samochód z produkcyjnym podwoziem i do dziś jest to najstarszy zachowany model produkcyjny marki Bentley na świecie.

W recenzji, która pojawiła się w wydaniu magazynu The Autocar w styczniu 1920 roku, można przeczytać, że „dla prawdziwego entuzjasty, samochody te bez wątpienia posiadają osobowość. Nie są dla niego zwykłym zbiorem stali i aluminium. Gdy tylko sprzęgło zostanie wciśnięte do oporu, niczym zwierzęta, ujawniają swój charakter”.

Natomiast nowy właściciel, Noel van Raalte w taki sposób mówił o zakupionym modelu: „Kupiłem Bentleya, ze względu na jego wyjątkowe osiągi we wszystkich aspektach jazdy. Układ kierowniczy, zawieszenie, trzymanie się drogi, hamulce, zmiana prędkości i wydajność silnika, nie pozostawiają nic więcej do życzenia. W żadnym innym modelu, który do tej pory używałem lub posiadałem, nie doświadczyłem podobnych wrażeń”.

Fot. Bentley
Fot. Bentley

W bogatej historii modelu, Bentley 3 Litre wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1924 i 1927 roku. Osiągnięcie to rozpoczęło serię pięciu zwycięstw Bentleya w ciągu ośmiu lat, podczas których legendarni Bentley Boys dominowali na torze.

Model 3 Litre przyczynił się do ugruntowania pozycji marki na rynku. Po nim pojawiły się wersja 6 ½, 4 ½, 8, a następnie 4-litrowa – są to jedne z najbardziej charakterystycznych samochodów zabytkowych okresu przedwojennego.

Powojenne modele Bentley

W 1952 r. swój debiut miał Bentley R-Type Continental. Ten najszybszy czteroosobowy samochód na świecie osiągał maksymalną prędkość nieco ponad 190 km/h i był doskonałym, luksusowym grand tourerem tamtych czasów. Bentley z serii T został wprowadzony na rynek w latach 60. ubiegłego wieku, natomiast silnik V8 firmy został przeprojektowany w latach 70. – zwiększono wtedy jego pojemność do 6,75 l.

Historia marki zna wiele słynnych modeli, w tym Mulsanne oraz Turbo R. Ten ostatni był najszybszym drogowym Bentleyem w swoich czasach. W 1998 r. firma została przejęta przez grupę Volkswagen, która rozpoczęła realizację szeroko zakrojonego planu inwestycyjnego. Działania te zapoczątkowały pełną sukcesów erę dla marki Bentley.

Legendy spod znaku uskrzydlonego B

Wraz z modelem EXP Speed 8, Bentley z sukcesem powrócił do rywalizacji w wyścigu Le Mans w 2001 r. Dwa lata później na rynku pojawił się najlepiej sprzedający się w historii marki Continental GT, a w 2009 r. – całkowicie nowy Mulsanne. Bentley stworzył również pierwszego na świecie luksusowego SUV-a. Wypuścił w 2015 r. Bentaygę – samochód z napędem na wszystkie koła oraz siedmioma miejscami siedzącymi.

W 2019 r., podczas obchodów stulecia marki Bentley, został zaprezentowany nowy Flying Spur, zaś w 2020 r. niezwykle rzadka wersja Bacalara. Ten ręcznie wykonany model z limitowanej edycji stanowił powrót do tradycyjnego tworzenia nadwozi przez Bentleya Mullinera, najstarszego producenta karoserii na świecie.

 

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie