- Nie wprowadzamy żadnych zmian prawnych znoszących punkty karne. Chcemy, by kara była nakładana w drodze decyzji administracyjnej, a nie w postępowaniu wykroczeniowym jak jest teraz - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. - Chodzi nam o maksymalne skrócenie czasu pomiędzy wykroczeniem a karą.
Teraz cała procedura może trwać do 180 dni, a to za długo jak na system działający w nowoczesnym, europejskim państwie. Rzecznik podaje przykłady Francji, Holandii, Austrii i Włoch, które uprościły procedury.
System automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym (w najbliższych miesiącach w całym kraju zostaną zamontowane nowe urządzenia) zostanie wzbogacony o odcinkowy pomiar prędkości (między punktem A i B), rejestratory wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle oraz wideorejestratory montowane w nieoznakowanych radiowozach Inspekcji Transportu Drogowego. Wszystko trzeba będzie spiąć w jeden sprawnie działający system, by poprawić bezpieczeństwo na drogach. Projekt zostanie przekazany do dalszych prac Sejmowi.
Karanie za przekroczenie dozwolonej prędkości ma być prostsze: - jeśli na żądanie inspekcji właściciel pojazdu nie wskaże sprawcy wykroczenia (bo twierdzi, że nie kto prowadził), zostanie ukarany mandatem, ale uniknie punktów karnych. Tak dzieje się już teraz, choć ta zasada ma zostać bardziej sformalizowana, a jednocześnie bardziej czytelna.
Pytanie tylko czy nie jest to zachęta do powszechnej amnezji, bo dla kierowców, którzy często przekraczają prędkość lepiej jest zapłacić niż przyjąć punkty karne. Tym bardziej, że od 9 czerwca obowiązuje bardziej restrykcyjny taryfikator punktów karnych.
zobacz także pobierz go w pdf
Ten, kto uzbiera więcej niż 24 punkty karne, traci prawo jazdy.
- Zawsze podkreślam, że system punktowy jest bardziej dyscyplinujący niż finansowy - mówi podinsp. Robert Olszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Tak się dzieje, bo przemawia do wyobraźni każdego kierowcy, niezależnie od zasobności jego portfela.
Marek Weckwerth
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?