Bagażniki w kombi

Ryszard Polit
Fot. Opel: Samochody z nadwoziem kombi zmieniły nieco przeznaczenie, ale wciąż są dość atrakcyjne dla nabywców.
Fot. Opel: Samochody z nadwoziem kombi zmieniły nieco przeznaczenie, ale wciąż są dość atrakcyjne dla nabywców.
O dziwo, we współczesnych konstrukcjach aut typu kombi bagażniki są coraz mniejsze.

Samochody typu kombi wymyślono na początku ubiegłego stulecia po to, by przewozić podróżnych z dworca kolejowego do domu lub hotelu. Ponieważ w tamtych czasach jeżdżono z dużą ilością bagaży, nie mieściły się one w zwykłym samochodzie czy nawet w bryczce. O dziwo, we współczesnych konstrukcjach aut typu kombi bagażniki są coraz mniejsze, a kolej ma się coraz gorzej.

 

Pojazdy z nadwoziami typu kombi rozpowszechniały się w krajach, w których kolej odgrywała ważną rolę - w USA i Wielkiej Brytanii. Po II wojnie światowej coraz więcej producentów samochodów oferowało modele z nadwoziem kombi, gdyż w czasie boomu gospodarczego każdy

Fot. Opel: Samochody z nadwoziem kombi zmieniły nieco przeznaczenie, ale wciąż są dość atrakcyjne dla nabywców.
Fot. Opel: Samochody z nadwoziem kombi zmieniły nieco przeznaczenie, ale wciąż są dość atrakcyjne dla nabywców.

chciał coś przewieźć niekoniecznie z dworca kolejowego.

 

W USA coraz więcej rodzin przenosiło się do domków budowanych na przedmieściach miast, do których dojeżdżano z zakupami na cały tydzień. A ponieważ tydzień był długi i rodzina liczna, tylko w kombi można było zmieścić torby z zakupami. Nadwozie typu kombi docenili także ludzie prowadzący tzw. mały biznes - sklepikarze, rzemieślnicy i domokrążcy. Również Europa zachwyciła się autami kombi, które w każdym kraju nazywano inaczej. We Francji na kombi mówiono break, a tamtejsi wytwórcy oferowali nawet wersje

Powiększenie bagażnika auta typu kombi jest możliwe przez złożenie tylnej kanapy.
Powiększenie bagażnika auta typu kombi jest możliwe przez złożenie tylnej kanapy.

7-osobowe, z trzecim rzędem siedzeń. Brytyjczycy pozostali przy nazwie station wagon, którą przejęły również firmy japońskie. Opel wylansował nazwę caravan, która jednak nie w każdym kraju dobrze się kojarzy. 

 

Gdy w 1996 r. pojawiły się pierwsze kombivany - Citroen Berlingo i Peugeot Partner przewidywano zmierzch nadwozia kombi. Teraz kombivany miały być wielofunkcyjnymi autami użytkowymi, a dla kombi wymyślono inne zastosowanie. Auta z takim nadwoziem zaczęły być modne i miały symbolizować określony typ jego posiadacza - człowieka energicznego, mobilnego i z fantazją. Nawet firma Jaguar wprowadziła do produkcji model kombi. Dążąc do optymalizacji sylwetki nadwozia typu kombi, projektanci coraz mniej uwagi zwracali na wielkość bagażnika. W wielu modelach aut bagażnik w kombi był mniejszy niż w nadwoziach sedan. Taka tendencja utrzymuje się do dzisiaj, czego przykładem może być Alfa Romeo 156 - sedan ma bagażnik o pojemności 380 l, a kombi o 20 l mniejszy, lub BMW serii 5 - 520 l sedan i 500 l kombi. Klientom wyjaśniono, że są to sportowe kombi, na co wskazuje również sylwetka i

Fot. Peugeot: Najmniejszy bagażnik z aut dostępnych na naszym rynku ma Peugeot 206 kombi.
Fot. Peugeot: Najmniejszy bagażnik z aut dostępnych na naszym rynku ma Peugeot 206 kombi.

dynamika auta.

 

Tak więc przeznaczenie kombi jest teraz zupełnie inne, o czym można się przekonać, studiując naszą tabelę. Pojazdem z nadwoziem kombi o najmniejszym bagażniku o pojemności 313 l, jest Peugeot 206 SW. Bagażnik o zadziwiająco małej pojemności - 344 l - ma Mitsubishi Lancer kombi, którego długość wynosi prawie 4,5 m. Wielkość bagażnika nie zależy więc wcale od wielkości czy klasy pojazdu. Łada 111 ma więc większy bagażnik od Jaguara X-Type Kombi. Bagażnik o pojemności 500 l mają BMW serii 5 i Opel Astra III kombi. Największym bagażnikiem, o pojemności 690 l,  może poszczycić się Mercedes-Benz klasy E.

 

Samochody z nadwoziem kombi mają swoich zagorzałych zwolenników, których grono ostatnio się znacznie powiększyło. W takim nadwoziu znacznie łatwiej jest bowiem ulokować butlę z autogazem, koło zapasowe i jeszcze jest trochę miejsca na bagaż.

 

W załączniku ceny nowych aut kombi oferowanych w Polsce: 

 

 Pobierz załącznik

 

Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 Sportwagon ma bagażnik o objętości zaledwie 360 l, ale jest to samochód sportowy.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo 156 Sportwagon ma bagażnik o objętości zaledwie 360 l, ale jest to samochód sportowy.
Fot. BMW: BMW serii 3 Touring ma też ambicje sportowe i ambitny bagażnik - 435 l.
Fot. BMW: BMW serii 3 Touring ma też ambicje sportowe i ambitny bagażnik - 435 l.
Fot. Toyota: Bagażnik Toyoty Corolli Kombi o objętości 402 l też nie jest zbyt duży.
Fot. Toyota: Bagażnik Toyoty Corolli Kombi o objętości 402 l też nie jest zbyt duży.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Peugeot: Peugeot 307 Break ma całkiem sporą przestrzeń bagażową o pojemności 503 l.
Fot. Peugeot: Peugeot 307 Break ma całkiem sporą przestrzeń bagażową o pojemności 503 l.
Fot. Volvo: Volvo V50 ma bagażnik o pojemności 417 l.
Fot. Volvo: Volvo V50 ma bagażnik o pojemności 417 l.
Fot. VW: Bardziej pakowny od Volvo V50 jest Volkswagen Golf Variant, którego bagażnik ma objętość 460 l.
Fot. VW: Bardziej pakowny od Volvo V50 jest Volkswagen Golf Variant, którego bagażnik ma objętość 460 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Skoda: Całkiem spory bagażnik (580 l) ma Skoda Octavia Combi II.
Fot. Skoda: Całkiem spory bagażnik (580 l) ma Skoda Octavia Combi II.
Fot. Mercedes-Benz: Największy bagażnik ma Mercedes-Benz klasy E – 690 l.
Fot. Mercedes-Benz: Największy bagażnik ma Mercedes-Benz klasy E – 690 l.
Fot. Skoda: Całkiem spory bagażnik ma Skoda Fabia Kombi  - 426 l.
Fot. Skoda: Całkiem spory bagażnik ma Skoda Fabia Kombi - 426 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie