Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bagażniki samochodowe

Grzegorz Wojtyrowski
Aktywne spędzanie wolnego czasu jest w modzie. W weekendy każdy kto może wyjeżdża z miasta delektować się naturą.

Ilość toreb, torebek, walizek i rowerów jest tak duża, że nie mieszczą się w bagażniku samochodu. Potrzebne jest coś ekstra. W sklepach można kupić systemy do przewożenia rowerów lub zamkniętych bagażników. Elementy nośne są tak zaprojektowane, że pasują tylko do określonego modelu pojazdu.


fot. Thule
fot. Thule

Przewożenie rowerów

Rowery trzeba przewozić w całości na dodatkowym bagażniku dachowym. Obecnie nastąpiły daleko idące zmiany w zamocowaniach bagażników. Podstawową rolę pełnią dachowe systemy nośne składające się z dwóch belek wyposażonych w specjalne uchwyty montażowe. Są one ściśle dostosowane do wymiarów konkretnego samochodu i sposobu montowania przewidzianego przez konstruktora. Systemy nośne produkuje się w kilku standardach różniących się stosowanymi materiałami i poziomem cen. Najbardziej zaawansowane technicznie są bardzo lekkie, ukształtowane aerodynamicznie bagażniki wykonane ze stopów magnezu, które w głowicach mają wbudowane zamki chroniące przed zakusami amatorów cudzej własności (na zdjęciu po prawej). Odmienne zamocowania mają systemy nośne montowane na reling dachowy samochodów kombi.

fot. Tomasz Jabłoński
fot. Tomasz Jabłoński

Najczęściej rowery przewozi się na bagażniku dachowym (na zdjęciu po lewej)  jako kompletne lub ze zdemontowanym przednim kołem. Do transportu stosuje się specjalne uchwyty rowerowe mocowane do belek nośnych bagażnika dachowego. W ten sposób można przewozić jeden, dwa, trzy lub cztery rowery. Należy pamiętać o prawidłowym zamocowaniu kół do rynienki oraz ramy do wspornika. Montaż ułatwia odpowiednia główka zaciskowa przystosowana do obejmowania profilu ramy. Może być wyposażona w specjalną gałkę z zamkiem umożliwiającą zabezpieczenie roweru przed kradzieżą. Przy zakupie należy zwracać uwagę na grubość ramy, gdyż najtańsze uchwyty umożliwiają montaż rowerów z ramami o grubości do 4,5 cm. Nowością są urządzenia na dwa rowery, których załadunek odbywa się z boku samochodu, a następnie przy pomocy układu dźwigniowego przenoszone są w górę.

fot. Thule
fot. Thule

Rowery można też przewozić na specjalnym bagażniku umieszczonym na haku do holowania przyczepy lub na klapie bagażnika (na zdjęciu po prawej) . Taki układ znacznie zmniejsza wysiłek fizyczny związany z dźwiganiem ciężkiego roweru na bagażnik dachowy. Na bagażniku montowanym na haku holowniczym można przewozić trzy rowery. Istnieją także ramy do przewozu rowerów montowane na tylną ścianę przyczepy campingowej lub na tylne drzwi samochodów dostawczych. Można na nich umieścić dwa rowery.

Pomyślano także o globtroterach, którzy poruszają się samochodami terenowymi. Bagażnik na rowery montuje się na umieszczone z tyłu koło zapasowe. Na takim stelażu można przewozić trzy rowery. Należy dodać, że w sklepach są dostępne niezbędne akcesoria /opaski zaciskowe, gumy mocujące/, które ułatwiają pewne zamocowanie niemalże każdego bagażu.


fot. Inter Pack
fot. Inter Pack

Bagażniki zamknięte

Do przewożenia miękkich toreb służą zamknięte bagażniki dachowe o opływowym kształcie. Montuje się je do tych samych belek nośnych co bagażniki rowerowe. Oferowane są bagażniki o różnej długości i objętości, często zamykane na kluczyk.

fot. Inter Pack
fot. Inter Pack

Podczas używania bagażników dachowych trzeba przestrzegać zasad zawartych w instrukcji obsługi samochodu, a przede wszystkim nie należy przekraczać nośności dachu. Obecnie do rzadkości należą samochody o nośności dachu 100 kg, standardem jest 75 kg, lecz np. Tico może unieść 50 kg, a Peugeot 106 tylko 40 kg.

W czasie podróżowania należy zachować odpowiedni styl i technikę jazdy uwzględniając fakt, że pojazd z bagażnikiem dachowym ma wyżej położony środek ciężkości i jest on podatny na boczne podmuchy wiatru. Warto też unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty