Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bądź diagnostą swego auta

Maciej Fabijański
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Bez użycia specjalistycznych przyrządów, a jedynie na podstawie własnych obserwacji i czasami dodatkowych prostych badań sami możemy ocenić stan jakiegoś podzespołu samochodu. Postaramy się podpowiedzieć na co zwracać uwagę i o czym świadczą zauważone objawy. Na początek zajmiemy się silnikiem.

Podejrzane odgłosy
Biorąc pod uwagę fakt, że silnik w nienagannej kondycji podczas pracy wytwarza równomierny , przytłumiony szmer, każdy zakłócający go inny dźwięk będzie podejrzany. Klasycznym przykładem jest regularny, cichy stuk, wydobywający się spod pokrywy zaworów. Świadczy on przeważnie o nadmiernym luzie zaworów. Jeśli luz zaworów jest regulowany ręcznie, wystarczy przeprowadzić odpowiednią korektę. Sprawa się komplikuje, jeżeli mamy do czynienia z tzw. hydraulicznymi popychaczami zaworów. Ich zadaniem jest właśnie eliminacja luzu miedzy krzywką walka rozrządu a czołową powierzchnią trzonka zaworu. Nieznaczne stukanie hydraulicznych popychaczy uważa się za dopuszczające zjawisko zaraz po uruchomieniu zimnego silnika i to już raczej wtedy, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera. Po chwili takiej głośnej pracy hydrauliczne popychacze mają się dostatecznie wypełnić olejem i tym samym uciszyć. Jeśli nie, to znaczy, że nie spełniają już swojej roli i trzeba je wymienić.

Co do innych niepokojących odgłosów emitowanych przez silnik ich właściwe rozszyfrowanie wymaga sporego doświadczenia. Najważniejszym będzie to, że słysząc je nie zbagatelizujemy sprawy i o pomoc w ustaleniu przyczyny podejrzanych dźwięków zwrócimy się do fachowca.

Wycieki płynów eksploatacyjnych

Częstą przyczyną wycieków na łączeniach przewodów w układzie chłodzenia jest obluzowanie śruby opaski zaciskającej.
Częstą przyczyną wycieków na łączeniach przewodów w układzie chłodzenia jest obluzowanie śruby opaski zaciskającej.

Trudno ich nie zauważyć, zwłaszcza jeśli widać już ich obecność pod spodem samochodu. Za każdym wyciekiem kryje się jakaś nieszczelność. Najłatwiej poradzić sobie z tymi spowodowanymi obluzowaniem opaski na gumowym przewodzie. Jeżeli opaska jest skręcana wystarczy wtedy dokręcić jej śrubę ściskającą. W przypadku opaski samozaciskającej należy wymienić ją na nową, bo próba odkształcenia opaski i ponownego montażu, jeśli pomaga to tylko na chwilę. Opaskę samozaciskającą można z powodzeniem zastąpić skręcaną.

O wiele trudniejsze do usunięcia są wycieki spod różnego rodzaju uszczelek. Jeśli przeciek dotyczy tzw. uszczelki płaskiej (np. pod pokrywą zaworów, pokrywą rozrządu, miską olejową, obudową termostatu itp.) można najpierw spróbować dokręcić śruby pokrywy. Natomiast jeżeli za nieszczelność odpowiada uszczelniacz walu korbowego lub wałka rozrządu jedynym skutecznym sposobem naprawy jest założenie nowego uszczelniacza.

Wycieki mogą być wreszcie rezultatem pęknięcia pokryw, obudów, czy całych korpusów, których naprawa może być bardzo skomplikowana, albo wręcz nieopłacalna. Oprócz podejrzanych dźwięków i śladów wycieków płynów  eksploatacyjnych podczas obserwacji silnika powinniśmy zwrócić uwagę na jeszcze inne nieprawidłowości.

Zbyt wysoka temperatura cieczy chłodzącej ustalona na podstawie odczytu wskaźnika może być spowodowana np.  nieprawidłowym działaniem termostatu lub układu wentylatora chłodnicy, zapowietrzeniem układu, zamuleniem chłodnicy, uszkodzeniem pompy cieczy, zbyt małą ilością płynu w układzie. Przegrzewanie silnika to również rezultat m.in. nieprawidłowego ustawienia zapłonu, wypadaniu zapłonów w cylindrach.  Ostatecznie może również okazać się, że przyczyną jest awaria w układzie czujnik temperatury – wskaźnik.

Ślady oleju w cieczy chłodzącej świadczą o tym, ze między płaszczem wodnym silnika a system smarowania nastąpił przeciek. Najczęściej ma to miejsce w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy.

Pęcherzyki w cieczy chłodzącej to oznaka przedostawania się spalin do układu chłodzenia, co zwykle jest jednym z objawów uszkodzenia uszczelki głowicy.

Zbyt ciemna, czarna barwa oleju oznacza zbyt długi okres eksploatacji oleju. Może to być również rezultat zastosowania niewłaściwego oleju lub ciągłego jeżdżenia z maksymalnym obciążeniem silnika.

Olej o zapachu spalin świadczy o  przedostawaniu się spalin do skrzyni korbowej z powodu nieszczelnych pierścieni tłokowych. W skrajnym przypadku przedmuchy spalin można zaobserwować przy pracującym silniku w układzie odpowietrzania skrzyni korbowej, a nawet po wyjęciu miarki poziomu oleju.

Poziom, wygląd i zapach oleju kryją wiele informacji na temat kondycji silnika
Poziom, wygląd i zapach oleju kryją wiele informacji na temat kondycji silnika

Olej o zapachu paliwa to rezultat przedostawania się paliwa do skrzyni korbowej z powodu nadmiernej jego ilości, która trafia do cylindrów i nie ulega tam całkowitemu spaleniu. Rozcieńczony paliwem olej ma znacznie pogorszone własności.

Obecność cieczy chłodzącej w olejujest to kolejny objaw uszkodzenia uszczelki głowicy silnika. Przedostanie się do układu smarowania sporej ilości cieczy powoduje, że tworzy się tam mieszanina koloru kawy z mlekiem, która nie nadaje się już do smarowania silnika.

Zbyt niskie ciśnienie smarowania (objawiające się pulsującym lub ciągłym świeceniem kontrolki ciśnienia oleju) może być spowodowane m.in. przez niedostateczną ilość oleju w układzie, niską jakość oleju, uszkodzenie pompy oleju, usterkę zaworu redukcyjnego lub przelewowego, nieszczelności w układzie smarowania z powodu nadmiernego zużycia współpracujących części (czopów wału korbowego i panewek). Zbyt niskie ciśnienie smarowania sygnalizowane przez kontrolkę może być również pozorne na skutek zanieczyszczeń, które przedostały się w okolice czujnika ciśnienia oleju i utrudniają przepływ oleju lub z powodu niedomagania samego wskaźnika ciśnienia oleju.

Świece zapłonowe

Po wyglądzie świecy można rozpoznać różne nieprawidłowości w przebiegu procesu spalania w cylindrach
Po wyglądzie świecy można rozpoznać różne nieprawidłowości w przebiegu procesu spalania w cylindrach

Biorąc pod uwagę wygląd świecy naszych obaw nie powinien jedynie budzić jasnobrązowy, szary lub szaro-biały nalot na powierzchni stożka izolatora, bez śladów nadmiernego zużycia na elektrodach, co oznacza, że świeca pod względem cieplnym dobrana jest prawidłowo i jeszcze w dobrej kondycji.

Stożek izolatora bez żadnych nalotów, a elektrody i korpus mają granatowy odcień – to oznaka przegrzania charakterystyczna dla tzw. „za gorącej” świecy, która powoduje samozapłony, prowadzące do przegrzewania silnika. W przypadku przegrzanej świecy może zaobserwować również w jej środkowej części szarobrązowy lub stalowo niebieski chropowaty osad.

Izolator i korpus pokryte matowo-czarnym nalotem sadzyo takiej świecy mówi się , że jest okopcona, a powodem takiego jej wyglądu może być zbyt bogata mieszanka, zanieczyszczony filtr powietrza, nieprawidłowo działający układ rozruchowy,  jazda głównie na krótkich odcinkach, nieprawidłowo dobrana ciepłota świecy ( tzw. świeca za zimna).

Izolator, elektrody i korpus pokryte błyszczącym oleistym osadem lub tzw nagarem.Jest to rezultat przedostawania się oleju do komory spalania w wyniku nieszczelnych pierścieni tłokowych lub prowadnic zaworów.

Nadtopione elektrody są wynikiem m.in. zbyt wczesnego zapłonu, osadów w komorze spalania, uszkodzonych zaworów, paliwa o nieodpowiedniej jakości.

Układ wydechowy
Kolorowe spaliny przeważnie nie wróżą nic dobrego.
Kolorowe spaliny przeważnie nie wróżą nic dobrego.


Niebieski kolor spalin świadczy o spalaniu w cylindrach oleju silnikowego. Przedostawanie się oleju do komory spalania spowodowane jest zwykle nieszczelnymi pierścieniami tłokowymi lub prowadnicami zaworów. Olej będzie tam trafiać w wyniku wybicia rowków pierścieni tłokowych. Przyczyną spalania oleju może być również zbyt wysoki jego poziom w misce olejowej (znacznie przekraczający dopuszczalny stan).

Czarne lub brunatne spaliny wskazują przeważnie na nieprawidłowy przebieg procesów spalania z powodu np. nadmiernej dawki paliwa.

Gęsty , obfity biały pióropusz spalin wydobywający się z rury wydechowej, to znak, że do komory spalania w wyniku uszkodzenia uszczelki głowicy przedostaje się ciecz z układu chłodzenia. Biała, mleczna, niekiedy jasnoszara barwa spalin (widoczna najlepiej zimą i to podczas mrozów) nie jest objawem żadnego niedomagania, a jedynie wynikiem gwałtownego skraplania pary wodnej zawartej w spalinach. Konstrukcja układu wydechowego tez odgrywa w tym rolę, bo niektóre auta dymią na biało w czasie mrozów bardziej a inne mniej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty