Awaryjność pod lupą

Dariusz Dobosz
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Raport TÜV to jedno ze źródeł wiedzy o awaryjności samochodów. Nie można traktować go jak wyroczni, ale warto korzystać z jego cennych danych

Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego publikuje swoje raporty nieprzerwanie od 1973 roku. Ma zatem ogromne

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

doświadczenie w tworzeniu zestawień, pokazujących usterkowość aut trafiających w Niemczech na obowiązkowe badania techniczne. Najnowszy raport TÜV stworzono w oparciu o dane z dokumentów pokontrolnych 7 780 000 samochodów. To o ponad pół miliona  więcej niż w ubiegłym roku. Wyniki tradycyjnie zgrupowano w pięciu kategoriach  wiekowych, określając przeciętny udział poważnych usterek dla każdej z grup oraz oddzielnie dla każdego modelu uwzględnionego w zestawieniu. 

Najnowsza publikacja pokazuje wyjątkowo mocną dominację samochodów japońskich. Wśród 52 aut, które znalazły się w pierwszej dziesiątce każdej z kategorii wiekowej, aż 33 reprezentują Kraj Kwitnącej Wiśni. Niemiecki przemysł samochodowy ma 19 swoich przedstawicieli. Wśród najlepszych nie ma ani jednego modelu z Francji, Włoch czy Szwecji. Natomiast wśród najgorszych, czyli w ostatnich  dziesiątkach poszczególnych grup wiekowych, brylują samochody francuskie (18). Tuż za nimi, co dla wielu osób może stanowić zaskoczenie, są auta niemieckie (14). Włoskich modeli znajdziemy tam tylko 10, a koreańskich zaledwie 3.

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Traktowanie raportu TÜV jak wyroczni to z pewnością przesada. W końcu  obrazuje on jedynie niedomagania wykryte podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, czyli tak zwanej diagnostyki, które nie mogą dać pełnego obrazu awaryjności samochodów. Pozostaje przecież kwestia działania podzespołów, które nie podlegają kontroli przy obowiązkowym przeglądzie technicznym, a których trwałość jakże często jest problematyczna, i które w dużym stopniu decydują o opinii użytkowników. Przykładem mogą być choćby skrzynie biegów, sprzęgła, osprzęt silnika, dwumasowe koło zamachowe, klimatyzacja, elementy wyposażenia wnętrza czy też liczne podzepoły elektroniczne, nagminnie wystawiające na próbę nerwy kierowców.

Raport TÜV stanowi jednak cenną wskazówkę co do jakości aut, bowiem wychwytuje w pewnym zakresie rozmaite problemy i pokazuje, w których samochodach słabych punktów jest mało, a w których znacznie więcej. Można domniemywać, że jeśli producent pojazdu nie przykłada się do dbałości o elementy sprawdzane podczas przeglądów technicznych, to pozostałe części również nie będą najwyższej jakości. W przypadku polskich użytkowników istnieje jeszcze kwestia innych warunków eksploatacyjnych, wiążących się ze stanem dróg, poziomem warsztatów czy jakością paliwa. Można jednak śmiało przyjąć, że w naszych realiach samochody mają znacznie trudniejszy żywot, zatem auta o wysokim poziomie awaryjności stwierdzonym w Niemczech na pewno nie ulegną w Polsce pozytywnej metamorfozie. Wiele zależy także od tego, jak użytkowany był konkretny egzemplarz przez swoich właścicieli, w jaki sposób go serwisowano i jaki osiągnął przebieg. 

Na podstawie zestawienia takiego jak raport TÜV można zatem zapoznać się tylko z ogólnym poziomem jakościowym

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

konkretnych modeli, zyskując przy tym informację, jakiego przebiegu eksploatacji można się po nich spodziewać. Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych  samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach, bowiem wykonuje ich ponad 25 milionów. 

Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych (ok. 9 milionów), a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego z wynikiem przekraczającym 3 miliony.  Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa.  Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach, a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.


Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Zdaniem eksperta -Wojciech Sierpowski Juror konkursu Car Of The Year

Najnowszy raport TÜV jest kolejnym, który pokazuje wzrost awaryjności użytkowanych w Niemczech samochodów. Po wyraźnym spadku z 18,9 % do 15,7 % między rokiem 2006 a 2008 wskaźnik poważnych awarii w kontrolowanych samochodach wzrósł do 17,6 % w 2009 r. i 19,5 % w raporcie z 2011 r. Według najnowszych danych wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i sięga 19,7 %.  W raporcie z 1997 r. średni wskaźnik poważnych awarii wynosił zaledwie 11,6 %, a zatem wzrost usterkowości na przestrzeni ostatnich 15 lat jest niezwykle wyraźny. Tendencja wzrostowa miała charakter równomierny, a nie skokowy, co oznacza, że nie można mówić o gwałtownym załamaniu jakości samochodów. Według specjalistów TÜV stały wzrost usterkowości, to efekt coraz szybszego wprowadzania nowych modeli. Na opracowanie i sprawdzenie auta firmy mają coraz mniej czasu, chcąc podołać coraz ostrzejszej konkurencji. Dlatego wiele mankamentów pojawia się dopiero w trakcie eksploatacji.

 

Grupa wiekowa 2-3 lata
Średni wskaźnik poważnych usterek 5,9 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 13,4 %
Średni przebieg dla grupy 50 000 km

Najlepsi

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Toyota Prius

1,9

39 000

2

Toyota Auris

2,6

38 000

2

Mazda 2

2,6

34 000

4

Porsche Boxster/Cayman

2,8

31 000

4

VW Golf Plus

2,8

40 000

6

Ford Fusion

3,0

34 000

7

Toyota Corolla Verso

3,1

47 000

8

Mazda 3

3,2

39 000

9

Opel Agila

3,3

25 000

9

Suzuki SX-4

3,3

38 000

11

Porsche 911

3,4

32 000

11

VW Phaeton

3,4

54 000

11

VW Eos

3,4

38 000

11

VW Tiguan

3,4

51 000

15

Toyota RAV-4

3,5

46 000

16

Smart ForTwo

3,6

30 000

16

Toyota Avensis

3,6

55 000

18

Toyota Yaris

3,8

35 000

18

Mazda 6

3,8

44 000

20

Mazda MX-5

3,9

29 000

Najgorsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

107

VW Sharan

8,0

72 000

107

Kia Cee’d

8,0

48 000

109

Kia Picanto

8,3

33 000

110

Renault Megane

8,4

50 000

111

Peugeot 308

8,5

42 000

111

Peugeot 207

8,5

37 000

113

Citroen Berlingo

8,7

50 000

113

Citroen C2

8,7

36 000

115

Renault Kangoo

8,8

42 000

115

Daihatsu Sirion

8,8

33 000

115

Chevrolet Matiz

8,8

32 000

118

Kia Sorento

9,2

56 000

119

Peugeot 407

9,4

62 000

119

Alfa Romeo 159

9,4

56 000

121

Citroen C4

9,5

46 000

122

Hyundai Atos

10,0

30 000

123

Hyundai Santa Fe

10,1

54 000

124

Citroen C5

11,5

59 000

125

Fiat Panda

11,6

34 000

126

Renault Espace

12,2

66 000

127

Dacia Logan

12,5

52 000

Grupa wiekowa 4-5 lat

Średni wskaźnik poważnych usterek 10,3 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 19,4 %
Średni przebieg dla grupy 70 000 km

Najlepsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

VW Phaeton

2,4

76 000

2

Toyota Prius

3,3

62 000

3

Porsche Boxster/Cayman

4,5

45 000

4

VW Eos

4,9

51 000

4

Toyota RAV-4

4,9

62 000

6

Toyota Corolla Verso

5,2

68 000

6

Mazda 2

5,2

49 000

8

Audi A8

5,3

112 000

9

VW Golf Plus

5,4

59 000

10

Toyota Avensis

5,8

75 000

10

Mazda 3

5,8

63 000

12

Porsche 911

6,0

46 000

13

Toyota Corolla

6,1

60 000

13

Ford Fusion

6,1

50 000

15

Audi A4

6,2

89 000

15

Toyota Yaris

6,2

48 000

17

Opel Corsa

6,4

44 000

17

Mercedes SLK

6,4

48 000

19

Audi A6

6,5

108 000

20

Honda Civic

6,7

63 000

Najgorsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

101

Citroen C5

14,0

85 000

101

Ford Ka

14,0

49 000

103

Citroen C2

14,4

58 000

104

Renault Megane

14,5

72 000

104

Alfa Romeo 147

14,5

66 000

106

Volvo V70

14,6

107 000

107

Hyundai Santa Fe

14,7

71 000

108

Citroen Berlingo

14,9

74 000

109

Fiat Grande Punto

15,2

59 000

110

Citroen C4

15,3

68 000

111

Peugeot 407

16,8

84 000

112

BMW X5

16,9

95 000

113

Renault Kangoo

17,3

68 000

114

Peugeot 206

17,4

57 000

115

Peugeot 307

18,0

69 000

116

Fiat Stilo

19,1

75 000

117

Renault Laguna

19,6

81 000

118

Nissan Primera

20,6

78 000

119

Dacia Logan

21,1

69 000

120

Renault Espace

22,9

85 000

Grupa wiekowa 6-7 lat

Średni wskaźnik poważnych usterek 17,5 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 25,6 %
Średni przebieg dla grupy 92 000 km

Najlepsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Porsche 911

5,5

64 000

2

Toyota Corolla Verso

7,1

85 000

3

Toyota RAV-4

8,0

81 000

3

Honda Jazz

8,0

75 000

5

Toyota Avensis

8,1

91 000

6

Mazda 3

8,4

76 000

7

VW Golf Plus

9,3

70 000

7

Mazda 2

9,3

69 000

9

Ford Focus C-Max

9,4

76 000

10

Toyota Corolla

9,5

81 000

10

Ford Fusion

9,5

70 000

12

Mazda MX-5

10,0

61 000

13

Mitsubishi Colt

10,7

66 000

14

Seat Altea

10,9

87 000

15

Audi A4

11,1

116 000

15

VW Golf

11,1

83 000

17

Audi A6

11,2

113 000

17

Honda CR-V

11,2

83 000

19

Ford Fiesta

11,8

73 000

20

Toyota Yaris

11,9

76 000

20

Hyundai Getz

11,9

74 000

Najgorsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

84

VW Polo

22,5

73 000

84

Renault Megane

22,5

89 000

84

Ford Ka

22,5

61 000

87

Peugeot 407

22,7

94 000

88

Peugeot 307

23,2

92 000

89

BMW X5

23,4

121 000

90

Opel Zafira

23,5

101 000

91

Nissan Primera

23,9

98 000

92

Alfa Romeo 147

24,4

87 000

93

Renault Twingo

24,6

69 000

94

Chevrolet Matiz

24,7

63 000

95

Renault Clio

25,3

76 000

95

Alfa Romeo 156

25,3

101 000

97

Mercedes M

26,2

114 000

98

Renault Kangoo

26,6

93 000

99

Ford Galaxy

26,9

118 000

100

VW Sharan

28,0

119 000

100

Seat Alhambra

28,0

115 000

102

Renault Laguna

30,3

105 000

103

Renault Espace

31,2

108 000

104

Fiat Stilo

31,8

94 000

Grupa wiekowa 8-9 lat

Średni wskaźnik poważnych usterek 22,2 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 29,8 %
Średni przebieg dla grupy 111 000 km

Najlepsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Porsche 911

6,9

77 000

2

Toyota RAV-4

10,0

100 000

3

Honda Jazz

10,7

93 000

4

Toyota Corolla

12,5

101 000

5

Toyota Yaris

13,0

93 000

6

Mazda MX-5

13,1

78 000

7

Ford Fusion

13,7

89 000

8

VW Golf IV

15,4

115 000

9

Honda CR-V

15,5

104 000

9

Toyota Avensis

15,5

125 000

11

VW New Beetle

15,9

99 000

12

Audi A4

16,1

128 000

12

Ford Fiesta

16,1

89 000

14

Mercedes SLK

17,1

80 000

15

Opel Agila

17,2

80 000

16

Mazda 323

17,7

97 000

17

Audi A3

17,9

116 000

17

Honda Accord

17,9

106 000

17

Citroen C5

17,9

125 000

20

Audi A2

18,0

112 000

Najgorsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

66

Hyundai Santa Fe

26,2

118 000

67

VW Touran

26,4

113 000

68

Peugeot 106

26,5

93 000

69

Mercedes M

26,8

135 000

70

Peugeot 307

27,0

109 000

71

Opel Zafira

27,5

123 000

72

Fiat Punto

28,0

93 000

73

Alfa Romeo 156

28,1

129 000

74

Renault Clio

28,2

95 000

75

Renault Espace

29,2

135 000

76

Renault Kangoo

29,6

118 000

77

Renault Scenic

30,2

106 000

78

Mini

30,7

90 000

78

Alfa Romeo 147

30,7

110 000

78

Ford Ka

30,7

59 000

81

Ford Galaxy

32,7

139 000

82

VW Sharan

32,9

140 000

83

Renault Laguna

33,1

115 000

84

Fiat Stilo

33,7

103 000

85

Seat Alhambra

34,1

148 000

Grupa wiekowa 10-11 lat

Średni wskaźnik poważnych usterek 26,8 %
Średni wskaźnik drobnych usterek 32,6 %
Średni przebieg dla grupy 126 000 km

Najlepsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

1

Porsche 911

9,5

90 000

2

Toyota RAV-4

10,0

108 000

3

Toyota Yaris

16,8

110 000

4

Toyota Avensis

17,6

137 000

5

Mazda MX-5

17,9

97 000

6

Mercedes SLK

18,1

92 000

6

Toyota Corolla

18,1

112 000

8

Suzuki Vitara

18,4

107 000

9

Mercedes S

20,7

149 000

10

Honda Accord

21,0

124 000

11

Citroen Xantia

21,1

147 000

12

BMW Z3

21,6

88 000

12

Audi TT

21,6

109 000

14

Mazda Premacy

21,7

131 000

15

VW Golf

22.1

131 000

15

Smart ForTwo

22,1

86 000

17

Audi A2

22,3

114 000

18

Opel Agila

22,4

91 000

18

VW Polo

22,4

107 000

20

Nissan Almera

22,5

115 000

Najgorsi:

Lokata

Model

Udział aut z usterkami (%)

Średni przebieg (km)

54

Citroen Xsara

29,9

127 000

55

Renault Laguna

30,0

135 000

56

Audi A6

30,2

173 000

57

Ford Fiesta

30,4

91 000

57

Peugeot 106

30,4

108 000

59

Renault Scenic

30,5

125 000

60

Peugeot 206

31,1

114 000

61

BMW 3

31,3

133 000

62

Mercedes M

31,4

144 000

63

Opel Zafira

31,6

140 000

63

Mercedes E

31,6

171 000

65

VW Passat

32,2

175 000

66

Fiat Punto

32,3

105 000

67

Citroen Berlingo

32,4

133 000

68

Alfa Romeo 156

34,4

137 000

69

Fiat Bravo/Brava

36,0

120 000

70

VW Sharan

36,5

168 000

71

Seat Alhambra

36,7

172 000

72

Ford Galaxy

37,9

161 000

73

Ford Ka

38,9

57 000

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty