Awarie zawieszenia samochodu - co najczęściej i za ile naprawiamy

Bartosz Gubernat
O
O
Uszkodzone zawieszenie w samochodzie daje znać o siebie gorszym prowadzeniem auta i stukami z okolic kół. Podpowiadamy, jak rozpoznać awarie elementów zawieszenia i ile kosztuje ich usunięcie.

Zawieszenie samochodowe to mechanizm złożony z wielu części, które wzajemnie ze sobą współpracują. Jego zadaniem jest połączenie kół z resztą pojazdu. W zimie, kiedy na drogach dziur jest znacznie więcej niż zwykle, podzespoły odpowiedzialne za tłumienie nierówności są bardziej narażone na uszkodzenia.

- Ich zużycie potęgują dodatkowo niskie temperatury i sól używana do posypywania jezdni. Wiele elementów zawieszenia jest wykonana z gumy oraz teflonu, które w takich warunkach twardnieją i pękają – tłumaczy Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Niezależnie od podzespołu, najczęstsze objawy awarii zawieszenia to stukanie dochodzące z okolicy kół. Wyjątkiem są amortyzatory, których zużycie objawia się kołysaniem auta na nierównościach. Z wizytą u mechanika samochodowego nie warto zwlekać. Do serwisu trzeba podjechać zawsze, gdy samochód zachowuje się inaczej niż zwykle. Niepokoić powinny zmiany w jego prowadzeniu, stukanie, czy właśnie uczucie pływania na nierównościach.

- Zazwyczaj do postawienia diagnozy wystarczy podniesienie auta na podnośniku. Mając dostęp do zawieszenia mechanik bardzo szybko określi źródło problemu – zapewnia Płonka.

To psuje się najczęściej

Sworzeń – to element łączący wahacz ze zwrotnicą. W czasie jazdy pracuje cały czas. Najbardziej dokuczają mu nierówności na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca. Cena w sklepie: ok. 40-60 zł. Koszt wymiany – ok. 30-60 zł.

Końcówka drążka kierowniczego – odpowiada za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą. Najbardziej nie lubi pokonywania dziur podczas skrętu. Cena w sklepie: ok. 40-50 zł. Koszt wymiany – ok. 40 zł.

Łącznik stabilizatora – położony między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Najgorzej znosi jazdę po dziurach w czasie skrętów i zawracania. Cena w sklepie: ok. 50-100 zł. Wymiana – ok. 40-60 zł.

Wahacz – to główna część, w którą montowane są tulejki i sworznie. Niektórzy producenci wprasowują je na stałe, przez co w razie awarii należy wymienić cały wahacz. Często poszczególne elementy można jednak wymieniać oddzielnie. Cena w sklepie: ok. 100-200 zł. Koszt wymiany – ok. 80-100 zł.

Amortyzator – element odpowiadający za stabilne pokonywanie przez auta nierówności. Najczęstsze awarie amortyzatorów to wybicie oleju bądź gazu wypełniającego jego środek. Zużycie amortyzatorów najczęściej objawia się pływaniem auta na nierównościach. Zazwyczaj amortyzator spokojnie wytrzymuje ok. 80 tys. km. Cena w sklepie – ok. 200-300 zł za sztukę. Koszt wymiany – ok. 100 zł za sztukę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty