Autostrady A1 i A2 już pękają. A są dopiero w budowie

redakcja.regiomoto
Autostrady A1 i A2 już pękają. A są dopiero w budowie
Autostrady A1 i A2 już pękają. A są dopiero w budowie
Na powstającym właśnie odcinku autostrady A1 między Czerniewicami  a Strykowem drogowcy naliczyli aż 80 szczelin. Problemy są też na budowanej A2 Stryków-Warszawa.
Autostrady A1 i A2 już pękają. A są dopiero w budowie
Autostrady A1 i A2 już pękają. A są dopiero w budowie

Informację podaną przez Radio RMF FM potwierdza w rozmowie z reporterem ,,Gazety Pomorskiej” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Na nowo budowanych odcinkach autostrad A1 i A2 pojawiły się spękania spowodowane siarczystymi mrozami. Pęka mieszanka betonowo-asfaltowa - wyjaśnia Urszula Nelken, rzecznik prasowa GDDKiA w Warszawie. - Szczeliny pojawiły się na tak zwanych szwach technologicznych, czyli w takich miejscach podbudowy, gdzie kończy się odcinek asfaltu ułożony jednego dnia, a zaczyna kolejny, układany następnego.

Problem dotyczy budowanych odcinków autostrady A1 między Toruniem a Strykowem pod Łodzią oraz autostrady A2 między Strykowem a Warszawą. Minister transportu Sławomir Nowak przyznał dziś na antenie RMF FM, że szczeliny pojawiły się zapewne także na powstających właśnie odcinkach autostrady A4 między Krakowem a granicą z Ukrainą. Nie można tego jednak zweryfikować, bo na budowach leży śnieg.

Jeśli chodzi o autostradę A1 z Czerniewic pod Toruniem do Strykowa pod Łodzią, to problemy z nawierzchnią są następujące.
- Spękania sięgają 14 centymetrów w głąb drogi. Jest ich wiele dziesiątków  - precyzuje Piotr Apolinarski, inżynier kontraktu z ramienia konsorcjum Egis Poland. - Wiemy, że spękania spowodował mróz, ale nie wiemy jeszcze, dlaczego.

Wykonano już odwierty sondażowe w wielu miejscach autostrad, by sprawdzić czy w niższych warstwach konstrukcji drogi nie pojawiły się pęknięcia.

Generalna Dyrekcja nie ma wątpliwości, że wina leży po stronie wykonawców obu autostrad. Nie dotrzymano reżimu technologicznego, nienależycie zabezpieczono wrażliwe na mrozy miejsca podbudowy dróg. Zapewne więc wykonawcy będą więc musieli naprawić uszkodzenia z własnych funduszy.

- Wiemy już, że nie będzie to trudne ani czasochłonne, jako że szczeliny wystarczy wypełnić specjalną, odporną na niskie temperatury mieszanką bitumiczną  - kontynuuje Urszula Nelken. - Według naszych technologów, nie wpłynie to na eksploatację ani trwałość autostrady, bo spękania pojawiły się na podbudowie dróg. Ta zostanie później zalana warstwą zewnętrzną.

Tak samo uważa inż. Apolinarski. Autostrady budowane są  w systemie ,,Projektuj i Buduj”, czyli takim, w którym wykonawca sam wybiera rozwiązania  technologiczne. Instytut Budowy Dróg i Mostów rekomendował cztery technologie budowy z asfaltobetonu i wykonawcy wybrali jedną z nich.

- Na otwartym niedawno odcinku autostrady A1 Rusocin – Czerniewice  nie zauważono symptomów świadczących o szkodliwym działaniu mrozów - informuje Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company. - Nawierzchnia jest nieustannie monitorowana. 

Marek Weckwerth
fot. E. Fuminkowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty