Autostrada A4 Kraków - Katowice. Ile pojazdów przejeżdza na dobę?

Mariusz Michalak
Opracowanie:
W związku ze wzrostami poziomu ruchu, ale także wskutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów, które wprowadzono 4 lipca ub. roku, w porównaniu do 2021 r. o 15 proc. wzrosły przychody z tytułu poboru opłat, osiągając poziom ponad 409,2 mln zł.
W związku ze wzrostami poziomu ruchu, ale także wskutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów, które wprowadzono 4 lipca ub. roku, w porównaniu do 2021 r. o 15 proc. wzrosły przychody z tytułu poboru opłat, osiągając poziom ponad 409,2 mln zł. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. Podsumowała ona miniony rok.

Z danych firmy wynika, że średnie obciążenie autostrady wyniosło w ub. roku 46,8 tys. pojazdów na dobę, w tym średnie natężenie ruchu pojazdów osobowych - 38,7 tys. (wzrost rdr o 9,7 proc.), a pojazdów ciężarowych - 8,1 tys. (wzrost o 6,4 proc.). Najwyższe natężenie ruchu odnotowano w sierpniu 2022 r.: średnio na dobę było to 53,9 tys. pojazdów.

W związku ze wzrostami poziomu ruchu, ale także wskutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów, które wprowadzono 4 lipca ub. roku, w porównaniu do 2021 r. o 15 proc. wzrosły przychody z tytułu poboru opłat, osiągając poziom ponad 409,2 mln zł.

Ogółem przychody ze sprzedaży w Grupie Stalexport Autostrady osiągnęły 413,9 mln zł i były o ok. 15 proc. wyższe niż w 2021 r., z kolei wynik EBITDA - 191,3 mln zł - był o ok. 7 proc. niższy rdr. Zysk netto grupy wyniósł 85,7 mln zł i był o ok. 10 proc. niższy w stosunku do 2021 r., w którym wynosił 95,4 mln zł.

Do spadku zysku netto przyczyniły się przede wszystkim wyższe o prawie 53 proc. koszty własne sprzedaży, w których ujęto koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni jezdni A4 Katowice-Kraków (wzrost o prawie 400 proc., tj. z 19,7 mln zł w 2021 r. do 78,3 mln zł w 2022 r.).

„Znacząco wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw związane są z planowaną na kolejne lata, tj. do końca koncesji w 2027 r., wymianą nawierzchni jezdni na całym płatnym odcinku, z uwzględnieniem wzrostu cen w sektorze budowlanym. Przetarg na ww. roboty ogłoszony został w styczniu 2023 r.” – zasygnalizował we wtorek rzecznik Grupy Stalexport Autostrady Rafał Czechowski.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty