Ostatnie prace przy budowie autostrady A1 związane m.in. z montażem ekranów akustycznych oraz ogrodzeniem trasy, trwają na odcinku B między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Budowa tego fragmentu z przyczyn proceduralnych rozpoczęła się najpóźniej z czterech odcinków inwestycyjnych A1 w woj. łódzkim. W związku z tym, mimo udostępnienia kierowcom pod koniec ubiegłego roku całej szerokość jezdni, czyli trzech pasów w obu kierunkach, nadal obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h.
Jak zwracają uwagę przedstawiciele wykonawcy i inwestora, formalnie cały czas jest to bowiem plac budowy.
"Można powiedzieć, że trasa główna jest już gotowa. Jesteśmy na końcowym etapie robót, które są kluczowe, żeby autostrada została udostępniona w pełnej docelowej prędkości do ruchu (140 km/h - PAP). Chodzi o urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne czy ogrodzenia" – wyjaśnił inżynier kontraktu Marek Łabuda podczas piątkowej wizyty studyjnej mediów na nowym odcinku A1.
Wskazał, że 24-kilometrowy fragment, za którego budowę odpowiada firma Mirbud, jest najdłuższym spośród wszystkich odcinków powstających w ramach realizacji projektu budowy autostrady A1 w woj. łódzkim. Oprócz dwóch trzypasmowych jezdni o betonowej nawierzchni zbudowano też m.in. 24 mosty oraz węzeł drogowy w Kamieńsku.
Jak poinformował rzecznik prasowy oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych (GDDKiA) w Łodzi Maciej Zalewski, zaawansowanie prac na ostatnim budowanym fragmencie trasy wynosi obecnie ok. 95 procent.
"Wraz z ukończeniem tego odcinka, będziemy mogli mówić, że w Polsce zakończyła się budowa autostrady A1. To moment symboliczny, bo możemy powiedzieć, że budowa autostrady A1 dobiega w tej chwili końca, a w ciągu nieco ponad miesiąca będzie to już pełnoprawna autostrada" – zaznaczył.
Jak dodał, w chwili zakończenia wszystkich robót i przekazania trasy GDDKiA zostanie zniesione ograniczenie prędkości do 100 km/h.
Nowa A1 powstała w śladzie drogi krajowej nr 1, czyli popularnej "gierkówki".
"Przeskok jest olbrzymi. Nowa autostrada to inna jakość. Standard zmienił się pod każdym względem. Wcześniej były to dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu, w zasadzie bez pasa awaryjnego. W tej chwili mamy również dwie jezdnie, ale o doskonałej, równej i trwałej nawierzchni betonowej. Trzy pasy ruchu w każdym kierunku, szeroki wygodny pas awaryjny. Mamy wyłącznie węzły, czyli skrzyżowania bezkolizyjne" – tłumaczył rzecznik.
Dobiegająca końca budowa A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową była podzielona na pięć części, z których cztery, o łącznej długości 64 km, przebiegają przez woj. łódzkie, a jedna - przez woj. śląskie (16,9 km).
Fragment A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizowało konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudowały odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek D (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonała firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy były gotowe w 2021 i 2022 r. Ostatni odcinek B między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km) za 857 mln zł brutto zrealizuje firma Mirbud SA. Zgodnie z kontraktem ten fragment powinien być gotowy do 20 kwietnia br.
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.
Źródło:
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?