Autostrada A1. Dobra wiadomość dla kierowców

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
w chwili zakończenia wszystkich robót i przekazania trasy GDDKiA zostanie zniesione ograniczenie prędkości do 100 km/h.
w chwili zakończenia wszystkich robót i przekazania trasy GDDKiA zostanie zniesione ograniczenie prędkości do 100 km/h. Fot.Szymczak Krzysztof / Polska Press
Dobiegają końca prace przy budowie ostatniego odcinka autostrady A1 w województwie łódzkim. Mają one zakończyć się w kwietniu. Dzięki temu na trasie między Łodzią a Częstochową będzie można jechać z prędkością dozwoloną na autostradach.

Ostatnie prace przy budowie autostrady A1 związane m.in. z montażem ekranów akustycznych oraz ogrodzeniem trasy, trwają na odcinku B między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Budowa tego fragmentu z przyczyn proceduralnych rozpoczęła się najpóźniej z czterech odcinków inwestycyjnych A1 w woj. łódzkim. W związku z tym, mimo udostępnienia kierowcom pod koniec ubiegłego roku całej szerokość jezdni, czyli trzech pasów w obu kierunkach, nadal obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h.

Jak zwracają uwagę przedstawiciele wykonawcy i inwestora, formalnie cały czas jest to bowiem plac budowy.

"Można powiedzieć, że trasa główna jest już gotowa. Jesteśmy na końcowym etapie robót, które są kluczowe, żeby autostrada została udostępniona w pełnej docelowej prędkości do ruchu (140 km/h - PAP). Chodzi o urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne czy ogrodzenia" – wyjaśnił inżynier kontraktu Marek Łabuda podczas piątkowej wizyty studyjnej mediów na nowym odcinku A1.

Wskazał, że 24-kilometrowy fragment, za którego budowę odpowiada firma Mirbud, jest najdłuższym spośród wszystkich odcinków powstających w ramach realizacji projektu budowy autostrady A1 w woj. łódzkim. Oprócz dwóch trzypasmowych jezdni o betonowej nawierzchni zbudowano też m.in. 24 mosty oraz węzeł drogowy w Kamieńsku.

Jak poinformował rzecznik prasowy oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych (GDDKiA) w Łodzi Maciej Zalewski, zaawansowanie prac na ostatnim budowanym fragmencie trasy wynosi obecnie ok. 95 procent.

"Wraz z ukończeniem tego odcinka, będziemy mogli mówić, że w Polsce zakończyła się budowa autostrady A1. To moment symboliczny, bo możemy powiedzieć, że budowa autostrady A1 dobiega w tej chwili końca, a w ciągu nieco ponad miesiąca będzie to już pełnoprawna autostrada" – zaznaczył.

Jak dodał, w chwili zakończenia wszystkich robót i przekazania trasy GDDKiA zostanie zniesione ograniczenie prędkości do 100 km/h.

Nowa A1 powstała w śladzie drogi krajowej nr 1, czyli popularnej "gierkówki".

"Przeskok jest olbrzymi. Nowa autostrada to inna jakość. Standard zmienił się pod każdym względem. Wcześniej były to dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu, w zasadzie bez pasa awaryjnego. W tej chwili mamy również dwie jezdnie, ale o doskonałej, równej i trwałej nawierzchni betonowej. Trzy pasy ruchu w każdym kierunku, szeroki wygodny pas awaryjny. Mamy wyłącznie węzły, czyli skrzyżowania bezkolizyjne" – tłumaczył rzecznik.

Dobiegająca końca budowa A1 między Tuszynem w woj. łódzkim i Częstochową była podzielona na pięć części, z których cztery, o łącznej długości 64 km, przebiegają przez woj. łódzkie, a jedna - przez woj. śląskie (16,9 km).

Fragment A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizowało konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudowały odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek D (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonała firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy były gotowe w 2021 i 2022 r. Ostatni odcinek B między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km) za 857 mln zł brutto zrealizuje firma Mirbud SA. Zgodnie z kontraktem ten fragment powinien być gotowy do 20 kwietnia br.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

Źródło:

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie