Skrzynie automatyczne w samochodach osobowych jeszcze niedawno kojarzone były przez polskich kierowców jako awaryjny, kosztowny w eksploatacji dodatek, którego unikano jak ognia.
Samochody z takimi przekładniami miały mniejszą wartość rezydualną, co więcej, pomimo niskiej ceny odsprzedaży trudno było znaleźć na nie klienta.
W ostatnim czasie sytuacja uległa zmianie. Statystyki jasno wskazują wzrost sprzedaży aut z przekładnią automatyczną i to we wszystkich segmentach rynku.

Fot. materiały producentów
Od samochodów premium i sportowych, po małe autka miejskie, coraz więcej kierowców ceni sobie komfort jaki daje “automat”. Co więcej, od czasu spopularyzowania automatycznych skrzyń dwusprzęgłowych, kierowcy mogą cieszyć się dynamiczną zmianą przełożeń i spalaniem paliwa na poziomie skrzyń manualnych, co znacznie poszerzyło krąg użytkowników. Nie da się jednak ukryć, że w przypadku awarii przekładni nadal trzeba liczyć się z kilkukrotnie, a nawet kilkunastokrotnie wyższym kosztem naprawy niż w przypadku ręcznej skrzyni. Co ciekawe, większość usterek wynika z błędów eksploatacyjnych i zaniedbań w podstawowej, okresowej obsłudze.
Skrzynia automatyczna - o tym trzeba pamiętać
Jak zatem dbać o automatyczną przekładnie, żeby służyła nam długo i bezawaryjnie?
Zacznijmy od czynnika najważniejszego - wymiany oleju. Niezależnie czy mamy do czynienia z przekładnią hydrokinetyczną czy dwusprzęgłową jest to czynnik kluczowy.
Olej odpowiada za smarowanie całej przekładni, odprowadza ciepło od pracujących elementów, a jego właściwe ciśnienie jest niezbędne do sterowania przełożeniami.
Dlatego konieczne jest regularne sprawdzenie stanu oleju i regularna jego wymiana.
Sam olej musi być dobrany do konkretnej przekładni, co jest ujęte w instrukcji obsługi pojazdu. Można się też zdać na wyspecjalizowany serwis, który z pewnością dobierze odpowiedni środek smarny. Jest to sprawa kluczowa, gdyż niewłaściwy olej może spowodować poważną awarię.

Fot. materiały producentów
Nawet jeśli instrukcja obsługi pojazdu nie informuje o konieczności wymiany oleju, należy dla dobra przekładni i własnego portfela przeprowadzić wymianę, nie przekraczając interwału 50-60 tys. km. przebiegu. Warsztaty specjalizujące się w obsłudze przekładni automatycznych jasno wskazują bezpośrednią zależność pomiędzy wyeksploatowaniem oleju, a znacznie krótsza żywotnością skrzyni. Ciężkie warunki eksploatacji i względnie wysokie temperatury panujące w układzie, doprowadzają z czasem do degradacji i utraty fabrycznych właściwości oleju.