Złomowaniem pojazdów wycofanych z eksploatacji zajmą się producenci i importerzy samochodów oraz osoby prywatne sprowadzających duże ilości aut z obszaru UE w celu zarobkowym. Sejm uchwalił tzw. ustawę wrakową.
Zgodnie z nowymi przepisami producenci i importerzy aut oraz ci, którzy sprowadzają rocznie powyżej 1000 samochodów, będą musieli stworzyć sieć zbierania pojazdów wymagających złomowania. Są to pojazdy wyprodukowane w kraju, importowane i sprowadzane z krajów UE oraz odpady powstałe z tych pojazdów.

Do zadań producentów i importerów należeć będzie także oznaczenie przedmiotów wyposażenia i części pojazdów wraz z przygotowaniem informacji o sposobie ich demontażu.
Sprowadzający do Polski mniej niż 1000 pojazdów, nie tworzący sieci złomowania, zapłacą 500 zł za każde auto poddane recyklingowi.
Prowadzący stację demontażu musi osiągnąć poziom odzysku i recyklingu wraków w wysokości odpowiadającej 95 proc. i 85 proc. masy aut przyjętych w ciągu roku. Dla aut wyprodukowanych przed 1 stycznia 1980 r. wysokość odzysku musi osiągnąć 75 i 70 proc. masy. Odzysk oznacza w tym przypadku wykorzystanie odpadów, natomiast recykling - wykorzystanie materiałowe odpadów w procesie produkcyjnym.
Stacje demontażu będą wydawały specjalne zaświadczenia, na podstawie których możliwe będzie wyrejestrowanie w urzędzie komunikacji oddanego do stacji auta.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?