Kieleccy studenci Politechniki Świętokrzyskiej – Mateusz Marciniewski i Wojciech Sadkowski – w ramach pracy inżynierskiej wykonali prototypową instalację zasilaną ekologicznym i niedrogim peletem, który stosowany jest do zasilania pieców centralnego ogrzewania. Konstrukcję tą zamontowali w wyprodukowanym jeszcze w Związku Radzieckim UAZ-zie.
Jedną z głównych zalet zastosowania alternatywnego paliwa jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, chociaż potencjał silnika UAZ-a został wyraźnie ograniczony.
Zobacz film o aucie na pelet tutaj
Według pomiaru wykonanego na hamowni w kieleckiej firmie Get Car, gdzie sprawdza swoje silniki Michał Sołowow, wicemistrz Europy w rajdach samochodowych, moc jednostki napędowej radzieckiego auta zmniejszyła się z 40 KM (przy 3138 obr./min.) do 23 KM (przy 1762 obr./min).
Jak twierdzą sami konstruktorzy koszt zbudowania samej instalacji zamknął się w kwocie 500 złotych, a całość systemu powstała głównie z części ze złomu.
Przerobiony przez młodych inżynierów samochód może jeździć również na zwykłym drewnie, które jednak wcześniej należy odpowiednio wysuszyć i rozdrobnić.
Przed założenie instalacji zasilanej peletem UAZ zużywał 18 litrów benzyny na „setkę", a peletu spala 20 kilogramów. Oznacza to, że przejechanie 100 kilometrów na pelecie kosztuje około 20 złotych. Na zwykłym paliwie byłby to koszt ponad 5-krotnie wyższy. Droższy byłby nawet autogaz.
Karol Biela
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?