Auto hamuje samo

(mp)
Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

 

W modelu Fuga Nissan wprowadzi dwa ciekawe rozwiązania techniczne: system wspomagania kontroli odległości oraz inteligentny tempomat sprzężony z systemem nawigacji.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Wspomaganie kontroli odstępu pomaga utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu w różnych warunkach drogowych - zarówno na zatłoczonych miejskich ulicach, jak i przy dużej prędkości na drogach ekspresowych. Za pomocą radaru zainstalowanego w przednim zderzaku system ustala dystans między samochodami, a także ich prędkość względną.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Kiedy auto z systemem zbliża się do pojazdu jadącego przed nim, a kierowca nie naciska pedału gazu, system uruchamia hamulce w celu płynnego zmniejszenia prędkości. Kiedy pedał gazu jest wciśnięty, system włącza mechanizm podnoszenia pedału, sygnalizując kierowcy potrzebę zdjęcia nogi z gazu.

 

W sytuacji, w której pojazd z przodu zwalnia lub hamuje tak, że kierowca również powinien rozpocząć hamowanie, system natychmiast powiadamia kierowcę stosownym komunikatem i sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie pedał przyspieszenia zostaje uniesiony, co ma skłonić kierowcę do

Fot. Nissan
Fot. Nissan

przeniesienia stopy na hamulec.

 

Inteligentny tempomat wykorzystuje informacje z radaru zainstalowanego w przednim zderzaku. System monitoruje odległość od samochodu jadącego z przodu, uwzględniając określony przez kierowcę limit prędkości maksymalnej. Jeżeli przed samochodem nie ma innego pojazdu, system utrzymuje stałą prędkość zaprogramowaną przez kierowcę.

 

Kontrola prędkości zbliżania odbywa się przy tym w pełnym zakresie prędkości, a nie jak w większości obecnych rozwiązań między 5 a 100 km/h. W określonych warunkach drogowych system może uruchomić hamulce w celu zatrzymania pojazdu.

 

Na podstawie informacji o trasie z pokładowego systemu nawigacji inteligentny tempomat może korygować prędkość pojazdu, dostosowując ją do krzywizny łuku drogi. Kiedy pojazd zbliża się do zakrętu system stopniowo zmniejsza prędkość, a po pokonaniu zakrętu, na prostej, płynnie przyspiesza aż do osiągnięcia zaprogramowanej prędkości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie