Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto hamuje samo

(mp)
Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

 

W modelu Fuga Nissan wprowadzi dwa ciekawe rozwiązania techniczne: system wspomagania kontroli odległości oraz inteligentny tempomat sprzężony z systemem nawigacji.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Wspomaganie kontroli odstępu pomaga utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu w różnych warunkach drogowych - zarówno na zatłoczonych miejskich ulicach, jak i przy dużej prędkości na drogach ekspresowych. Za pomocą radaru zainstalowanego w przednim zderzaku system ustala dystans między samochodami, a także ich prędkość względną.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Kiedy auto z systemem zbliża się do pojazdu jadącego przed nim, a kierowca nie naciska pedału gazu, system uruchamia hamulce w celu płynnego zmniejszenia prędkości. Kiedy pedał gazu jest wciśnięty, system włącza mechanizm podnoszenia pedału, sygnalizując kierowcy potrzebę zdjęcia nogi z gazu.

 

W sytuacji, w której pojazd z przodu zwalnia lub hamuje tak, że kierowca również powinien rozpocząć hamowanie, system natychmiast powiadamia kierowcę stosownym komunikatem i sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie pedał przyspieszenia zostaje uniesiony, co ma skłonić kierowcę do

Fot. Nissan
Fot. Nissan

przeniesienia stopy na hamulec.

 

Inteligentny tempomat wykorzystuje informacje z radaru zainstalowanego w przednim zderzaku. System monitoruje odległość od samochodu jadącego z przodu, uwzględniając określony przez kierowcę limit prędkości maksymalnej. Jeżeli przed samochodem nie ma innego pojazdu, system utrzymuje stałą prędkość zaprogramowaną przez kierowcę.

 

Kontrola prędkości zbliżania odbywa się przy tym w pełnym zakresie prędkości, a nie jak w większości obecnych rozwiązań między 5 a 100 km/h. W określonych warunkach drogowych system może uruchomić hamulce w celu zatrzymania pojazdu.

 

Na podstawie informacji o trasie z pokładowego systemu nawigacji inteligentny tempomat może korygować prędkość pojazdu, dostosowując ją do krzywizny łuku drogi. Kiedy pojazd zbliża się do zakrętu system stopniowo zmniejsza prędkość, a po pokonaniu zakrętu, na prostej, płynnie przyspiesza aż do osiągnięcia zaprogramowanej prędkości.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty