Auto hamuje samo

(mp)
Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

Wizja samochodu jadącego bez udziału kierowcy staje się coraz bardziej realna.

 

W modelu Fuga Nissan wprowadzi dwa ciekawe rozwiązania techniczne: system wspomagania kontroli odległości oraz inteligentny tempomat sprzężony z systemem nawigacji.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Wspomaganie kontroli odstępu pomaga utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu w różnych warunkach drogowych - zarówno na zatłoczonych miejskich ulicach, jak i przy dużej prędkości na drogach ekspresowych. Za pomocą radaru zainstalowanego w przednim zderzaku system ustala dystans między samochodami, a także ich prędkość względną.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

 

Kiedy auto z systemem zbliża się do pojazdu jadącego przed nim, a kierowca nie naciska pedału gazu, system uruchamia hamulce w celu płynnego zmniejszenia prędkości. Kiedy pedał gazu jest wciśnięty, system włącza mechanizm podnoszenia pedału, sygnalizując kierowcy potrzebę zdjęcia nogi z gazu.

 

W sytuacji, w której pojazd z przodu zwalnia lub hamuje tak, że kierowca również powinien rozpocząć hamowanie, system natychmiast powiadamia kierowcę stosownym komunikatem i sygnałem dźwiękowym. Jednocześnie pedał przyspieszenia zostaje uniesiony, co ma skłonić kierowcę do

Fot. Nissan
Fot. Nissan

przeniesienia stopy na hamulec.

 

Inteligentny tempomat wykorzystuje informacje z radaru zainstalowanego w przednim zderzaku. System monitoruje odległość od samochodu jadącego z przodu, uwzględniając określony przez kierowcę limit prędkości maksymalnej. Jeżeli przed samochodem nie ma innego pojazdu, system utrzymuje stałą prędkość zaprogramowaną przez kierowcę.

 

Kontrola prędkości zbliżania odbywa się przy tym w pełnym zakresie prędkości, a nie jak w większości obecnych rozwiązań między 5 a 100 km/h. W określonych warunkach drogowych system może uruchomić hamulce w celu zatrzymania pojazdu.

 

Na podstawie informacji o trasie z pokładowego systemu nawigacji inteligentny tempomat może korygować prędkość pojazdu, dostosowując ją do krzywizny łuku drogi. Kiedy pojazd zbliża się do zakrętu system stopniowo zmniejsza prędkość, a po pokonaniu zakrętu, na prostej, płynnie przyspiesza aż do osiągnięcia zaprogramowanej prędkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie miasteczka ruchu drogowego w Radomsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty