Auta z importu. Sprowadzamy coraz mniej pojazdów

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 66 658 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 4,2% mniej niż rok temu, a jednocześnie - pomijając pandemiczny 2020 rok - najmniej od 11 lat.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 66 658 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 4,2% mniej niż rok temu, a jednocześnie - pomijając pandemiczny 2020 rok - najmniej od 11 lat. 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 66 658 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 4,2% mniej niż rok temu, a jednocześnie - pomijając pandemiczny 2020 rok - najmniej od 11 lat.

Spis treści

Łącznie od początku roku do końca maja import wyniósł 318 357 sztuk, o 5,0% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 290 845 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,6%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 27 512 sztuk - jest o 9,1% mniejszy niż przed rokiem.

Auta z importu. Sprowadzamy starocie

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w maju bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,80 roku, a po pięciu miesiącach wynosi 12,99 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,08), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).

Auta z importu. Popularne marki

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: o ile pierwsze miejsce zajmuje nadal Audi A4, na drugą pozycję awansował Volkswagen Golf, wyprzedzając o 4 sztuki Opla Astrę, ubiegłorocznego lidera importu. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Auta z importu. Skąd sprowadzamy?

Oto ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 167 456 szt. (-8,8%)
  2. Francja – 39 375 szt. (-7,6%)
  3. Belgia – 21 898 szt. (2,3%)
  4. Holandia – 17 762 szt. (8,1%)
  5. Stany Zjednoczone – 15 409 szt. (2,9%)
  6. Szwecja – 9 566 szt. (29,9%)
  7. Włochy – 8 953 szt. (-7,9%)
  8. Dania – 8 039 szt. (6,7%)
  9. Austria – 7 897 szt. (-12,2%)
  10. Szwajcaria – 7 832 szt. (-7,7%)
  11. Norwegia – 2 360 szt. (30,1%)
  12. Kanada – 1 867 szt. (-16,8%)
  13. Czechy – 1 763 szt. (21,8%)
  14. Wielka Brytania – 1 468 szt. (-14,8%)
  15. Finlandia – 1 323 szt. (22%)
  16. Luksemburg – 1 133 szt. (-7,8%)
  17. Hiszpania - 855 szt. (-13,1%)
  18. Litwa - 562 szt. (35,1%)
  19. Japonia - 553 szt. (-2,5%)
  20. Słowacja - 396 szt. (15,5%)

Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w TOP10 wyróżniają się natomiast Holandia (+8,1%) i kraje skandynawskie: Szwecja (+29,9%) i Norwegia (+30,1%).

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty