Auta używane. Załamania rynku importu aut ciąg dalszy

Paweł Piątek
W lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 57 618 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 10,3%. To czwarty miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk i najsłabszy wynik lutowy od dekady.
W lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 57 618 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 10,3%. To czwarty miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk i najsłabszy wynik lutowy od dekady. IStock
W lutym 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 57 618 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 10,3%. To czwarty miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk i najsłabszy wynik lutowy od dekady.

Spis treści

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, łącznie w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. import wyniósł 116 008 sztuk, o 7,4% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 105 856 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 6,7 %.

Coraz wyraźniej widać, że kryzys ogarnął już również mały biznes. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 10 152 sztuki - jest aż o 14,0% mniejszy niż przed rokiem, przy czym w lutym spadek wyniósł 19,6%. Zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i dostawczych, luty 2023 był 15-tym z rzędu miesiącem malejącego importu.

Sprowadzamy do Polski coraz starsze pojazdy!

Średni wiek aut importowanych w styczniu bieżącego roku wyniósł dokładnie 12,92 roku, po dwóch miesiącach wynosi 12,91 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,01), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliża się do poziomu 14 lat (13,85 roku).

Najpopularniejsze marki

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu - Opel Astra - znajduje się obecnie dopiero na 3 pozycji, za Audi A4 i Volkswagenem Golfem. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone - różnica wynosi zaledwie 103 sztuki. Wśród modeli dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.

Najpopularniejsze kraje

Poniżej TOP20 krajów, z których w lutym 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy - 61 606 szt. (-11,6%)
  2. Francja - 14 554 szt. (-5,0%)
  3. Belgia - 7 539 szt. (-6,2%)
  4. Holandia - 6 618 szt. (11,0%)
  5. Stany Zjednoczone - 5 257 szt. (1,3%)
  6. Szwecja - 3 410 szt. (21,7%)
  7. Włochy - 3 291 szt. (-10,5%)
  8. Dania - 2 966 szt. (6,9%)
  9. Austria - 2 882 szt. (-17,2%)
  10. Szwajcaria - 2 737 szt. (-14,7%)
  11. Norwegia - 889 szt. (42,2%)
  12. Czechy - 674 szt. (24,1%)
  13. Kanada - 662 szt. (-23,7%)
  14. Wielka Brytania - 516 szt. (-26,1%)
  15. Finlandia - 504 szt. (35,8%)
  16. Luksemburg - 398 szt. (-18,1%)
  17. Hiszpania - 311 szt. (-18,2%)
  18. Litwa - 196 szt. (28,1%)
  19. Japonia - 183 szt. (10,9%)
  20. Słowacja - 150 szt. (11,1%)

Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 53,1%). Wzrostami wyróżniają się natomiast Holandia (+11,0%) oraz Szwecja (+21,7%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty