Auta używane. Import spada, wiek śrubuje rekord, jest nowy lider

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 54 923 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8%. Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec i kwiecień 2020 roku), niższy wynik odnotowano ostatnio w grudniu 2013 roku (54 779 szt.).
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 54 923 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8%. Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec i kwiecień 2020 roku), niższy wynik odnotowano ostatnio w grudniu 2013 roku (54 779 szt.). Marcin Oliva Soto
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w grudniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 54 923 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8%. Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec i kwiecień 2020 roku), niższy wynik odnotowano ostatnio w grudniu 2013 roku (54 779 szt.).

Spis treści

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 50 075 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek - drugi tak dotkliwy w minionym roku - o 21,3%. Wynik grudniowy jest najniższy od dekady (2012 roku). Pomijając znowu pandemiczny kwiecień 2020 roku, to najmniejszy miesięczny rezultat od lutego 2013 roku (46 876 szt.). Coraz wyraźniej widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych - 4 848 sztuk wykazał spadek o 26,7%. To najbardziej drastyczny miesięczny wskaźnik spadku odnotowany w ubiegłym roku. 

Import aut. Dotkliwe spadki

Łączny import w 2022 roku wyniósł 772 348 aut. Taki wynik oznacza spadek na przestrzeni roku o 17,8%. Mniejszy odnotowano poprzednio w 2013 roku (759 455 sztuk). Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła w ciągu roku również o 17,8%, do 705 556 sztuk, a samochodów dostawczych  - o 18,5%, do poziomu 66 792 sztuk. Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, choć w samym grudniu rekordu nie było. Średni wiek importowanego auta w ostatnim miesiącu wyniósł 12,83 roku, a średnia po 12 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,14 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,23), a w przypadku silników benzynowych przekroczył nawet pułap 14 lat (14,06).

Import aut. Jaka marka liderem?

W rankingach marek od lat niewiele się zmienia. W przypadku samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w przypadku aut dostawczych Renault. Jest jednak jedna ważna zmiana. Po latach dominacji Audi A4, w 2022 roku najpopularniejszym samochodem osobowym z importu został Opel Astra, który nieznacznie (o zaledwie 33 sztuki) wyprzedził wieloletniego lidera. Popularność Astry może spowodować, że niebawem najchętniej sprowadzaną marką będzie Opel. A z czego wynika taka znacząca popularność Astry? W dużym stopniu z tego, że egzemplarze jeszcze nawet z 2015 roku (4. generacja) posiadały proste silniki z wtryskiem wielopunktowym (nawet z turbo), przystosowane do instalacji LPG, coś czego nie oferował w tych rocznikach Volkswagen. Możliwość bezproblemowego obniżenia kosztów eksploatacji jest dużym atutem tego modelu. W przypadku aut dostawczych stawce przewodzi Renault Master.

TOP20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy 415 784 szt. (-24,0%)
  2. Francja 97 898 szt. (-1,4%)
  3. Belgia 49 638 szt. (-19,0%)
  4. Holandia 39 875 szt. (-3,5%)
  5. Stany Zjednoczone – 38 592 szt. (6,6%)
  6. Włochy – 22 124 szt. (-28,1%)
  7. Austria – 20 126 szt. (-18,4%)
  8. Szwajcaria – 18 838 szt. (-23,9%)
  9. Szwecja – 18 556 szt. (4,4%)
  10. Dania – 17 720 szt. (-4,5%)
  11. Kanada – 4 984 szt. (-11,0%)
  12. Norwegia – 4 654 szt. (67,7%)
  13. Wielka Brytania – 4 045 szt. (-51,7%)
  14. Czechy – 3 538 szt. (-10,5%)
  15. Luksemburg – 2 815 szt. (-24,6%)
  16. Finlandia – 2 587 szt. (12,3%)
  17. Hiszpania – 2 327 szt. (-12,2%)
  18. Japonia – 1 302 szt. (-2,3%)
  19. Litwa – 1 072 szt. (14,3%)
  20. Słowacja – 809 szt. (0,0%)

Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu (z udziałem 53,8%). Na uwagę zasługuje systematycznie rosnący import ze Stanów Zjednoczonych (+6,6%).

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty