Auta używane. Import coraz starszych pojazdów rośnie, ale powoli

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
W lutym bieżącego roku import używanych samochodów osobowych był większy niż w styczniu, ale ciągle znacznie mniejszy niż przed rokiem. Niestety sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanych aut przekracza już 12 lat.Fot. 123RF
W lutym bieżącego roku import używanych samochodów osobowych był większy niż w styczniu, ale ciągle znacznie mniejszy niż przed rokiem. Niestety sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanych aut przekracza już 12 lat.Fot. 123RF
W lutym bieżącego roku import używanych samochodów osobowych był większy niż w styczniu, ale ciągle znacznie mniejszy niż przed rokiem. Niestety sprowadzamy coraz starsze pojazdy. Średni wiek importowanych aut przekracza już 12 lat.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 71 275 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek o 13,0% na przestrzeni roku. 

Warto dodać, że w tegorocznym lutym było 20 dni roboczych, tyle samo co rok wcześniej. Łącznie, w ciągu 2 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 136 817 sztuk i jest o 16,5% mniejsza niż w analogicznym okresie 2020 roku. W styczniu spadek wynosił jednak blisko 20%. Prognozowana wielkość importu na koniec roku to ok. 850 tys. sztuk.

Należy przypomnieć, że od stycznia powróciły przepisy, nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia. Do końca 2020 roku - w związku z sytuacją epidemiologiczną - obowiązywał jeszcze limit 180 dni. Pojawiają się sygnały, że w niektórych urzędach komunikacyjnych jest problem z terminową rejestracją zgłaszanych aut.

Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi już 12 lat, a w samym lutym - o 2 miesiące mniej. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w lutowym imporcie aut osobowych stanowią 41,1%. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,4%, najniższego od maja 2018 roku. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.

We wszystkich województwach liczba sprowadzonych od początku roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (18 203 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w ciągu roku (-12,6%). Największy spadek dotyczy natomiast województwa warmińsko-mazurskiego (-24,8%).

Import aut używanych. Skąd sprowadzamy?

Poniżej prezentujemy TOP10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 80 182 szt. (-13,6%)
  2. Francja – 14 155 szt. (-14,6%)
  3. Belgia – 8 589 szt. (-24,7%)
  4. Holandia – 5 757 szt. (-16,7%)
  5. Włochy – 4 499 szt. (-26,5%)
  6. Stany Zjednoczone – 4 396 szt. (-19,1%)
  7. Szwajcaria – 3 702 szt. (-14,4%)
  8. Austria – 3 423 szt. (-17,7%)
  9. Dania – 2 952 szt. (-29,6%)
  10. Szwecja – 2 864 szt. (-23,0%)

Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60%. Na pełnej liście krajów, z których pochodzą sprowadzane samochody tylko dwa odnotowały wzrost - Norwegia (+1,0%, 15 pozycja) oraz Japonia (+5,9%, 18 miejsce). Największy spadek dotyczy Wielkiej Brytanii (-33,7%).

Import aut używanych. Najpopularniejsze marki

Poniżej TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

  1. Volkswagen – 14 457 szt.
  2. Opel – 13 602 szt.
  3. Ford – 12 500 szt.
  4. Audi – 11 074 szt.
  5. Renault – 8 868 szt.
  6. BMW – 7 770 szt.
  7. Peugeot – 6 944 szt.
  8. Citroen – 6 471 szt.
  9. Mercedes – 6 050 szt.
  10. Fiat – 4 751 szt.
  11. Toyota – 4 502 szt.
  12. Hyundai – 4 321 szt.
  13. Nissan – 3 711 szt.
  14. SEAT – 3 487 szt.
  15. Kia – 3 387 szt.
  16. Volvo – 3 341 szt.
  17. Skoda – 3 297 szt.
  18. Honda – 2 731 szt.
  19. Mazda – 2 478 szt.
  20. Suzuki – 1 981 szt.

Import aut używanych. Najpopularniejsze modele

Poniżej prezentujemy ranking TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2021 roku. Ta grupa stanowi łącznie 31,4% tegorocznego importu:

  1. Audi A4 – 4 217 szt.
  2. Opel Astra – 3 800 szt.
  3. VW Golf – 3 585 szt.
  4. BMW 3 – 2 919 szt.
  5. Audi A3 – 2 571 szt.
  6. Ford Focus – 2 251 szt.
  7. VW Passat – 2 230 szt.
  8. Opel Corsa – 2 220 szt.
  9. Ford Fiesta – 1 989 szt.
  10. Audi A6 – 1 963 szt.
  11. Ford Mondeo – 1 898 szt.
  12. VW Polo – 1 832 szt.
  13. BMW 5 – 1 735 szt.
  14. Nissan Qashqai – 1 570 szt.
  15. Opel Meriva – 1 555 szt.
  16. Renault Clio – 1 369 szt.
  17. Opel Insignia – 1 362 szt.
  18. Renault Megane – 1 356 szt.
  19. SEAT Ibiza – 1 270 szt.
  20. Ford C-Max – 1 256 szt.

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty