Auta użytkowe. Kto liderem sprzedaży?

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, listopad przyniósł wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów użytkowych zarówno w stosunku do października tego roku, jak i listopada roku ubiegłego. Na koniec jedenastego miesiąca 2020 r. rynek nadal jednak spadał o ponad 20 procent.Fot. Newspress
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, listopad przyniósł wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów użytkowych zarówno w stosunku do października tego roku, jak i listopada roku ubiegłego. Na koniec jedenastego miesiąca 2020 r. rynek nadal jednak spadał o ponad 20 procent.Fot. Newspress
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, listopad przyniósł wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów użytkowych zarówno w stosunku do października tego roku, jak i listopada roku ubiegłego. Na koniec jedenastego miesiąca 2020 r. rynek nadal jednak spadał o ponad 20 procent.

W listopadzie 2020 roku wydziały komunikacji w Polsce zarejestrowały 9 676 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 10,70 proc. większy niż w październiku tego roku oraz o 18,29 proc. lepszy w zestawieniu z listopadem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W okresie od stycznia do listopada 2020 r. zarejestrowanych zostało 78 081 nowych pojazdów użytkowych. Był to wynik o 21,73 proc. (21 676 szt.) mniejszy niż w takim samym okresie 2019 roku.

Rynek samochodów dostawczych

W listopadzie 2020 r. zarejestrowanych zostało 6 949 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 9,59 proc. lepszy niż w październiku tego roku oraz o 10,72 proc. większy, gdy zestawimy go z listopadem 2019 roku. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 60 046 nowych samochodów dostawczych, o 18,27 proc. (13 424 szt.) mniej (r/r).
Kondycja rynku samochodów dostawczych jest na razie lepsza niż aut osobowych, a dobre wyniki listopada to częściowo efekt wyprzedaży niektórych modeli, które w związku ze zmianą unijnych norm, nie będą mogły być od 1 stycznia 2020 roku rejestrowane.

Zdaniem przedstawicieli firm motoryzacyjnych, może to także wynikać z faktu, że pandemia nie dla wszystkich przedsiębiorstw oznacza zahamowanie rozwoju. Realizacja prozdrowotnego hasła „Zostań w domu” przyniosła rozwój handlu internetowego, a w ślad za nim - dostaw kurierskich, zarówno na skalę lokalną, jak i ogólnopolską. Większą niż wcześniej popularnością zaczął cieszyć się także wynajem, zwłaszcza krótkoterminowy. Firmy dostarczające towary potrzebowały bowiem szybko uzupełnić swoją flotę pojazdów. Branża obawia się jednak, że proces ten nie potrwa długo, bo potrzeby przewoźników w tym zakresie zostaną szybko zaspokojone. Ponadto, jeśli pandemia utrzyma się dłużej i wpłynie na obniżenie aktywności gospodarczej, trzeba będzie się liczyć ze spadkiem popytu na auta dostawcze.

Auta użytkowe. Kto liderem?

Na koniec listopada br. pierwsze miejsce w zestawieniu zajęło Renault. Polacy kupili i zarejestrowali 9 219 samochodów dostawczych tej marki, o 13,75 proc. mniej w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec listopada 2019 r. Udział lidera w rynku wyniósł 15,35 proc.

Druga pozycja przypadła w udziale Fordowi. W ciągu jedenastu miesięcy 2020 r. zarejestrowane zostały 8 424 pojazdy, o 10,78 proc. mniej (r/r). Udział wicelidera w rynku nowych samo chodów dostawczych wyniósł 14,03 proc.

Na trzeciej pozycji listopad zakończył Mercedes. Od początku roku marka zarejestrowała 7 940 nowych samochodów dostawczych. Był to wynik o 2,64 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją z końca listopada 2019 roku. Udział producenta ze Stuttgartu w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,22 proc.

Miejsce tuż za poza podium zajął Fiat, który zarejestrował w omawianym okresie 7 206 nowych samochodów dostawczych, o 31,13 proc. mniej (r/r). Na piątym miejscu był Volkswagen z 6 287 zarejestrowanymi pojazdami, co było wynikiem o 26,95 proc. mniejszym (r/r). Pierwszą szóstkę zamyka Peugeot. Francuska marka zarejestrowała do końca listopada br. 4 234 samochody, o 27,59 proc. mniej niż w ciągu jedenastu miesięcy 2019 r.

Auta użytkowe. Najpopularniejsze modele

Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec listopada 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku zarejestrowali 6 346 egzemplarzy, o 9,68 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ub. roku.

Na drugiej pozycji był Mercedes Sprinter, którego wynik to 5 556 samochodów, o 1,54 proc. mniej (r/r).

Trzecia pozycja przypadła w udziale Fiatowi Ducato. Polacy kupili i zarejestrowali 5 455 sztuk tego modelu, o 7,76 proc. więcej. Tuż za podium znalazło się Iveco Daily (3 578 pojazdów, mniej o 23,79 proc. (r/r). Na piątym miejscu był Ford Transit. Polacy zarejestrowali 3 086 takich aut, o 9,74 proc. mniej (r/r). Na szóstej pozycji znalazł się Peugeot Boxer. Od początku roku do rąk klientów trafiły 2 583 egzemplarze, o 14,41 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.

W pierwszej dziesiątce na koniec listopada 2020 roku tylko jeden model zanotował wzrost liczby rejestracji w porównaniu z ub.r. Był to Fiat Ducato (plus 7,76 proc.). Natomiast największą stratę w tym gronie (r/r) poniósł Volkswagen Crafter (minus 36,24 proc.). 

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty