Auta premium. Rejestracje w lutym. Rynek znowu rośnie

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Liczba rejestracji samochodów premium była w lutym wyższa zarówno w stosunku do stycznia tego roku, jak i lutego roku 2020. Po dwóch miesiącach rynek rósł nieznacznie, o niespełna 6 procent.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów premium była w lutym wyższa zarówno w stosunku do stycznia tego roku, jak i lutego roku 2020. Po dwóch miesiącach rynek rósł nieznacznie, o niespełna 6 procent.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów premium była w lutym wyższa zarówno w stosunku do stycznia tego roku, jak i lutego roku 2020. Po dwóch miesiącach rynek rósł nieznacznie, o niespełna 6 procent.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w lutym 2021 roku w Polsce zarejestrowano 7 568 nowych samochodów klasy premium, o 22,40 proc. więcej niż w styczniu tego roku oraz o 9,44 proc. więcej w zestawieniu z lutym roku 2020. W ciągu dwóch miesięcy br. liczba rejestracji samochodów z wyższej półki wyniosła 13 751 sztuk, o 5,74 proc. (747 sztuk) więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Ten niezły wynik kolejny raz potwierdza tezę, że samochody premium kupowane przez firmy i zamożnych klientów indywidualnych są odporniejsze na pandemiczne zawirowania rynku niż auta z segmentu popularnego. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że samochody te wzrost zawdzięczają w dużej mierze wysokiej dynamice sprzedaży osiągniętej przez BMW, Lexusa oraz… Teslę, która w lutym zadebiutowała na 9. pozycji zestawienia.

Dla porównania, zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 37 755 samochodów osobowych, o 1,97 proc. (757 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 17,01proc. (5 489 szt.) więcej niż w styczniu 2021 r. Do końca lutego 2021 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 70 021 samochodów osobowych, o 10,21 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-7 963 szt.).

Auta premium. Kto liderem?

Liderem na koniec lutego br. zostało BMW, które wyprzedziło Mercedesa, zwycięzcę ubiegłorocznego rankingu. Koncern z Monachium może pochwalić się 3 688 zarejestrowanymi autami, co jest wynikiem o 31,67 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane w styczniu i lutym modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (739 szt.), „jedynka” (504 szt.) oraz X3 (460 egzemplarzy.).

Wiceliderem rynku po dwóch miesiącach nowego roku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 3 211 samochodów tej marki, o 3,83 proc. mniej (r/r). Co warte podkreślenia, podany rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie producenta zwycięska okazała się klasa E (414 szt.), przed Mercedesem GLE (377 egz.) oraz GLA (329 sztuki).

Brąz wśród marek klasy premium przypadł Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w omawianym okresie 2 865 aut osobowych. To rezultat o 5,45 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec lutego 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do lutego tego roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (513 szt.). Druga była A6-ka z 396 rejestracjami, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Audi A4 (369 egz.).

Auta premium. Kto jeszcze?

W czołowej czwórce, do której należało na koniec lutego około 85,5 proc. rejestracji w klasie premium, znalazło się jeszcze Volvo. W okresie od stycznia do lutego br. Polacy kupili i zarejestrowali 1 996 aut tej marki, o 3,29 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (620 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (561 szt.), które wyprzedziło model S60 (237 egz.).

Warto też zwrócić uwagę na bardzo dobre wyniki Lexusa, zajmującego piątą pozycję w zestawieniu. Japońska marka zarejestrowała do końca lutego br. 1 108 samochodów, o 30,05 proc. więcej (r/r). Była to ostatnia marka, która przekroczyła po dwóch miesiącach tego roku próg 1 000 samochodów wpisanych do CEPiK.

Na 9. miejsce wskoczyła Tesla, z 46 autami (wzrost rok do roku o 84 proc.). Ten awans w dużej mierze Amerykanie „zawdzięczają” także wypadnięciu z TOP 10 jeszcze przed miesiącem Jaguara i pogarszającym się wynikom marki DS (na koniec lutego minus 50 proc. r/r). W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium największą stratę poniósł na koniec lutego Land Rover (minus 54,03 proc.). Tak duża strata tej marki, poza pandemią, w dużej mierze wynika z relatywnie niedawnej (grudzień 2020 r.) zmiany importera, co spowodowało przejściowe problemy z dystrybucją tych aut. Z kolei najwięcej w czołowej dziesiątce zyskały: w procentach - Tesla (plus 84 proc.), a w liczbach - BMW (887 sztuk na plusie).

Po dwóch miesiącach 2021 roku liderem wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było BMW serii 3 (739 sztuk), przed Volvo XC60 (620 egz.). Trzecią pozycję zajął model Volvo XC40 z 561 rejestracjami.

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty