Auta premium. Luksus sprzedaje się lepiej

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była wyższa zarówno w stosunku do kwietnia br., jak i maja roku ubiegłego. Co ciekawe, tegoroczny majowy wynik był też lepszy niż ten w piątym miesiącu 2019 roku.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była wyższa zarówno w stosunku do kwietnia br., jak i maja roku ubiegłego. Co ciekawe, tegoroczny majowy wynik był też lepszy niż ten w piątym miesiącu 2019 roku.Fot. Daimler
Liczba rejestracji samochodów segmentu premium była wyższa zarówno w stosunku do kwietnia br., jak i maja roku ubiegłego. Co ciekawe, tegoroczny majowy wynik był też lepszy niż ten w piątym miesiącu 2019 roku.

Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w maju 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 212 nowych samochodów klasy premium, o 2,83 proc. więcej niż w kwietniu tego roku oraz o 103,17 proc. więcej w zestawieniu z majem roku 2020, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 4 042 takie samochody. Niewątpliwie ten skokowy wzrost liczby rejestracji nadal można częściowo przypisać niskiej, ubiegłorocznej bazie porównawczej wywołanej pandemią Covid-19. Co ciekawe jednak, majowy wynik roku 2021 był też lepszy niż ten w maju 2019 roku. Wtedy to Polacy kupili i zarejestrowali 6 206 samochodów z wyższej półki, a rezultat ten był większy w stosunku do piątego miesiąca 2018 roku, gdy krajowe wydziały komunikacji zgłosiły do CEP 5 943 takie auta.

Od stycznia do maja 2021 roku zarejestrowano w Polsce 40 081 samochodów klasy premium, o 52,01 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Dla porównania, w maju 2021 r. zarejestrowano w Polsce 41 387 nowych samochodów osobowych, o 95,69 proc. więcej niż rok wcześniej i o 3,08 proc. więcej niż w kwietniu 2021 r. W ciągu pięciu miesięcy br. zarejestrowano łącznie 199 413 samochodów osobowych, o 38,45 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Auta premium. Kto liderem?

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec maja 2021 roku zajęło BMW. Koncern z Monachium może pochwalić się 10 500 zarejestrowanymi autami, co jest wynikiem o 66,53 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane od stycznia do maja modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (1 882 szt.), „piątka” (1 190 szt.) oraz X3 (1 166 egzemplarzy).

Wiceliderem po pięciu miesiącach 2021 roku został Mercedes. W krajowych wydziałach komunikacji zostało zarejestrowanych 8 990 samochodów tej marki, o 37,34 proc. więcej (r/r). Co warte podkreślenia, rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska okazała się klasa E (1 076 szt.), przed klasą A (1 046 egz.) oraz GLA (846 sztuk).

Trzecie miejsce wśród marek klasy premium przypadł Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w omawianym okresie 8 603 auta osobowe. To rezultat o 68,26 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec maja 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-maj 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q3 (1 496 sztuk). Na drugiej pozycji był model Q5 (1 421 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Audi A6 (1 087 egz.).

W czołowej czwórce, do której należało na koniec maja blisko 85 proc. rejestracji w klasie premium, znalazło się jeszcze Volvo. Do końca maja br. Polacy kupili i zarejestrowali 5 957 aut tej marki, o 34,71 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (2 320 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 523 szt.), które wyprzedziło model XC90 (743 egz.).

Warto też zwrócić uwagę na dobre wyniki Lexusa, zajmującego piątą pozycję w zestawieniu. Japońska marka zarejestrowała do końca maja br. 2 568 samochodów, o 68,50 proc. więcej (r/r). Była to ostatnia marka, która na koniec kwietnia tego roku przekroczyła próg dwóch tysięcy zarejestrowanych samochodów.

Auta premium. Kto traci, a kto zyskuje?

W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium stratę po pięciu miesiącach zanotował tylko Jaguar (187 samochodów, mniej o 39,87 proc. r/r). Ten spory spadek nadal w dużej mierze jest skutkiem zmiany w grudniu ubiegłego roku importera z British Automotive Polska na Inchcape JLR Poland, co spowodowało przejściowe problemy z dystrybucją tych aut. Warto jednak zwrócić uwagę, że Land Rover, druga obok Jaguara marka przejęta przez nowego importera, po wielu miesiącach spadków odzyskuje od jakiegoś czasu wigor. Od stycznia do maja br. w Polsce zarejestrowanych zostało 770 samochodów tej brytyjskiej marki, o 21,26 więcej (r/r). W TOP 10 nadal największymi wzrostami może pochwalić się Tesla. Od stycznia do maja 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 283 amerykańskie elektryki, o 277,3 proc. więcej (r/r).

Po pięciu miesiącach 2021 roku liderem wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (2 320 egz.), przed BMW serii 3 (1 882 sztuki) oraz Volvo XC40 (1 523 egzemplarze).

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty