Auta oszczędne

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Prius z napędem hybrydowym (silnik benzynowy i elektryczny) zużywa średnio tylko 4,3 l na 100 km.
Fot. Toyota: Toyota Prius z napędem hybrydowym (silnik benzynowy i elektryczny) zużywa średnio tylko 4,3 l na 100 km.
Tylko posiadacze samochodów i potencjalni nabywcy ekscytują się wielkością zużycia paliwa.

Producenci dążą do obniżania emisji toksycznych związków wydzielanych przez ich produkty. A to nie zawsze jest to samo.

 

Producenci samochodów nie są zobowiązani przepisami do obniżania zużycia swoich produktów. Są natomiast zobowiązani do obniżania emisji toksycznych związków. Oczywiście istnieje zależność między zużyciem paliwa a emisją toksyn, tzn. im mniejsze zużycie, tym mniejsza

Fot. Toyota: Toyota Prius z napędem hybrydowym (silnik benzynowy i elektryczny) zużywa średnio tylko 4,3 l na 100 km.
Fot. Toyota: Toyota Prius z napędem hybrydowym (silnik benzynowy i elektryczny) zużywa średnio tylko 4,3 l na 100 km.

emisja. Ale obniżenie zużycia paliwa nie jest jedyną możliwością zmniejszenia emisji toksyn. Problem producentów polega na tym, że każda nowa generacja samochodów jest coraz większa i cięższa, a na rozpędzenie większej masy potrzeba więcej energii i zużycie paliwa rośnie. Pojazdy są coraz cięższe również dlatego, że znajdują się w nich urządzenia, których wcześniej nie było - elementy bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz wyposażenie, np. ciężka klimatyzacja. Na coraz ostrzejsze normy emisji

Fot. Citroen: Im mniejszy, tym oszczędniejszy – Citroen C1 też nie jest zbyt zachłanny.
Fot. Citroen: Im mniejszy, tym oszczędniejszy – Citroen C1 też nie jest zbyt zachłanny.

producenci reagują nie drastycznym zmniejszaniem masy pojazdów, bo to bardzo kosztowne i wręcz niemożliwe, lecz instalowaniem katalizatorów oczyszczających spaliny i modernizacją jednostek napędowych. Tak naprawdę chodzi o koszty, które trzeba redukować.

 

Będą redukcje

 

Obniżenie emisji dwutlenku węgla o 1% w samochodzie klasy kompaktowej z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym wymaga nakładów dodatkowych

Fot. Kia: Zadziwiająco dobrze wypada Kia Picanto.
Fot. Kia: Zadziwiająco dobrze wypada Kia Picanto.

rzędu 1%. W wypadku napędu hybrydowego nakłady wzrastają dwukrotnie, a w wypadku napędu wodorowego - czterokrotnie.

 

Europejscy producenci samochodów zobowiązali się do obniżenia w 2008 r. w nowych pojazdach średniej emisji dwutlenku węgla do 140 gramów na kilometr. Cel ten planuje się osiągnąć przez zastępowanie dotychczas stosowanych

Fot. Suzuki: Suzuki Liana napędzana silnikiem 1,6 o mocy 106 KM zużywa średnio 6,9 l na 100 km.
Fot. Suzuki: Suzuki Liana napędzana silnikiem 1,6 o mocy 106 KM zużywa średnio 6,9 l na 100 km.

silników przez turbodoładowane jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim o mniejszej o 30% objętości skokowej. Silniki takie zużywają o 14% mniej paliwa. Już pojawiły się 3-cylindrowe silniki stosowane przez Volkswagena czy Opla.

 

A u nas

 

W tabeli zestawiono najoszczędniejsze samochody dostępne na polskim rynku napędzane silnikiem benzynowym. Znamy średnie zużycie paliwa podawane przez producentów i wyliczone wg obowiązującej obecnie normy. Jako górną granicę przyjęliśmy 7 l na 100 km.

Zgodnie z oczekiwaniami najoszczędniejszym autem jest Toyota Prius, której średnie zużycie

Fot. Renault: Renault Kangoo – najoszczędniejszy kombivan.
Fot. Renault: Renault Kangoo – najoszczędniejszy kombivan.

paliwa wynosi 4,3 l na 100 km. Prius to jednak pojazd z napędem hybrydowym, który obok silnika benzynowego napędzany jest także silnikiem elektrycznym. Zaledwie o 0,3 l więcej zużywa Citroen C1 z silnikiem 1 l/68 KM. Poniżej 5 l na 100 km paliwa potrzebuje także Kia Picanto. Pojazdem z najmocniejszym silnikiem, który zużywa średnio do 7 l paliwa jest Suzuki Liana napędzana silnikiem 1,6 l/106 KM (6,9 l/100 km) i Kia Cerato 1,6 l/ 105 KM (6,8 l/100 km). W określonym przedziale zużycia paliwa znalazło się kilka minivanów, m.in.

Fot. Ford: Ford Focus C-Max – taki duży i taki mało wymagający.
Fot. Ford: Ford Focus C-Max – taki duży i taki mało wymagający.

Opel Meriva, Renault Modus, Mercedes-Benz klasy B, Ford Focus C-Max i kombivan - Renault Kangoo, a więc auta niemałe.

 

Rzeczywiste zużycie paliwa w ogromnej mierze zależne jest od sposobu jazdy kierowcy, dlatego podane wyniki nie zawsze będą osiągane w normalnych warunkach drogowych.

 

Pomiar zużycia paliwa:

 

W celu ujednolicenia pomiaru zużycia paliwa od 1996 r. w krajach Unii Europejskiej obowiązuje  zgodna z regulaminem ECE R15 dyrektywa 93/116/EC. Na jej podstawie określa się zużycie "miejskie" i "pozamiejskie". Pomiar jest prowadzony na rolkowym stanowisku badawczym (hamowni podwoziowej) według ściśle określonej procedury cyklicznego przyspieszania, hamowania i zmiany biegów, z wykorzystaniem analizy składu spalin. Pomiar rozpoczyna się od zimnego silnika, który w czasie pracy stopniowo się rozgrzewa - tak jak przy normalnej jeździe. Trzecia wartość zużycia paliwa, nazywana "średnią", "mieszaną" lub "łączoną", zostaje wyliczona z dwóch powyższych według stosownego wzoru. Nie jest to więc średnia arytmetyczna z dwóch liczb zużycia "miejskiego" i "pozamiejskiego".

 

Zużycie paliwa "miejskie" i "pozamiejskie" znacznie się od siebie różni, co jest charakterystyczne dla współczesnych samochodów. Im większe auto, tym różnice są większe.

Procedura badania zużycia paliwa odbywa się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40%. Podczas cyklu pomiarowego A pojazd "przejeżdża" 4,052 km, a podczas cyklu B - 6,955 km. Do wyliczenia zużycia paliwa gromadzi się w specjalnych workach spaliny i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k=0,1154, HC - węglowodory, CO - tlenek węgla, CO2 - dwutlenek węgla.

 

W załączniku zużycie paliwa aut oszczędnych

 

Pobierz załącznik

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie