Auta na biopaliwa na później

Adam Hern
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W Europie Zachodniej samochody na biopaliwa znane są od lat. W Polskich salonach właśnie się pojawiły. Pytanie tylko po co. Nikt w Polsce nie sprzedaje odpowiedniego paliwa.

W połowie maja Ford Polska ogłosił wprowadzenie do sprzedaży samochodów z silnikiem przystosowanym do spalania biopaliw. Pierwszym dostępnym w Polsce samochodem na biologiczne paliwa jest Ford C-Max z silnikiem 1,8 FlexiFuel, przystosowany do spalania benzyny, a także mieszanki etanolu z benzyną w stosunku 85:15 (paliwo E85).

 

Renault szybko poinformowało, że również gotowe jest dostarczyć takie samochody polskim klientom. Firma w kilku krajach Europy Zachodniej sprzedaje dostawcze auta na paliwo B30 (30 proc. biodiesla - 70 proc. oleju napędowego) z silnikami 2,0 dCi i 2,5 dCi. Właśnie wprowadza do produkcji silnik 1,6 na biopaliwo E85 w modelu Megane.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Kup drożej, jedź taniej

 

Ford z silnikiem FlexiFuel sprzedawany w Polsce jest droższy od benzynowej wersji o 1250 zł. Najtańszy Ford C-Max Amber FlexiFuel kosztuje 70 890 zł Renault nie ma jeszcze oficjalnego cennika na swoje ekologiczne auta. Przedstawiciele producenta deklarują, że cena samochodów wzrośnie o około 200 - 300 euro.

 

W krajach, gdzie pojazdy te są sprzedawane wyższa cena jest rekompensowana ulgami podatkowymi, zniżkami w ubezpieczalniach, tańszym paliwem, ułatwieniach w poruszaniu się po centrach miast (wjazd do stref zamkniętych dla ruchu). W Polsce właściciel ekologicznego samochodu nie dostaje nic. Nie dostaje nawet paliwa.

 

Paliw brak

 

To nie żart. - Paliwa o zawartości składników większej niż 5 proc. nie są dostępne w sprzedaży - mówił kilka tygodni temu Robert Gmyrek, dyrektor biura ds. biopaliw PKN Orlen.

 

Od niedawna 100 proc. biodiesel wrócił do oferty Rafinerii Trzebinia. Jest sprzedawany na okolicznych stacjach i do firm transportowych, których pojazdy mogą je spalać.

 

- Nie planujemy wprowadzać do sprzedaży mieszanek biodiesla z olejem napędowym. To nieopłacalne z uwagi na przepisy akcyzowe - mówi Monika Mikon z Rafinerii Trzebinia (Grupa PKN Orlen).

 

Firma nie sprzedaje także paliwa opartego na etanolu. A to oznacza, że potencjalni właściciele samochodów na paliwo E85 i B30 nie będą mieli czego tankować. Naturalnie można używać konwencjonalnych paliw dostępnych na stacjach, jednak jaki jest wtedy sens kupowania droższych, ekologicznych samochodów?

 

- Wierzymy, że są firmy i osoby prywatne, które zainwestują w ekologiczne samochody. Być może przepisy wkrótce się zmienią i właściciele takich aut będą osiągać korzyści? - zastanawia się Monika Dobrolubow z Ford Polska.

 

Póki co, trzeba poczekać aż odpowiednie paliwa trafią do powszechnej sprzedaży. Rządowy program zakłada, że w transporcie powinno używać się coraz więcej biopaliw, poczynając od 2008 do 2013 ilość bioskładników powinna sięgać odpowiednio 3,45 proc., 4,60 proc., 5,75 proc., 6,20 proc., 6,65 proc., 7,10 proc. w całym tym okresie.

 

Biopaliwa - dlaczego normalne silniki nie mogą go spalać?

 

Seryjne silniki benzynowe nie mogą spalać paliwa z etanolem, zaś wysokoprężne biodiesla. Przyczyną jest większa agresywność paliwa, i jego właściwości fizyczne, które mogą prowadzić do zniszczenia przewodów paliwowych i układów wtryskowych. Po niewielkich przeróbkach można tankować biopaliwa. Na Niemieckim rynku są dostępne nawet specjalne pakiety części, które instaluje się w samochodach samodzielnie lub z pomocą mechanika, po to by spalać tańsze biopaliwa.

 

Samochody na biopaliwa dostępne w Polsce

 

 

Ford C-Max

Renault Megane

(od jesieni 2007)

Renault Master

Renault Trafic

Paliwo

E85, benzyna

E85, benzyna

B30, olej napędowy

B30, olej napędowy

Silnik

1.8 FlexiFuel

1.6  eco2

2.5 dCi

2.0 dCi

Moc

125 KM

110 KM

100-120 KM

90-115 KM

Cena

70 890 zł

b.d. (ok. 200-300 euro

drożej od

podstawowej wersji)

b.d. (ok. 200-300 euro

drożej od

podstawowej wersji)

b.d. (ok. 200-300 euro

drożej od

podstawowej wersji)

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie