Auta elektryczne. Jakie są zabezpieczenia przed porażeniem prądem?

Wojciech Frelichowski
Fot. Red Marlin
Fot. Red Marlin
Firma Bosch opracowała technologię, która zapobiega porażeniom prądem w wypadkach z udziałem samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Coraz większa liczba samochodów elektrycznych, które pojawiają się na drogach oznacza również, że te pojazdy mogą uczestniczyć w kolizjach i wypadkach. W tego typu autach nie zagrożenia wybuchem zbiornika paliwa, bo go tam po prostu nie ma. Ale to nie oznacza, że pojazd elektryczny nie może stanąć w ogniu. Do tego dochodzi możliwość porażenia prądem kierowcy i pasażerów, czy też nawet osób postronnych. Akumulatory samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym generują napięcia rzędu 400 do 800 woltów.

Dlatego tego typy samochody są wyposażone w szereg zabezpieczeń. Aby po wypadku nie doszło do porażenia prądem stosowane są układy scalone półprzewodnikowe Bosch. Specjalnie zaprojektowane mikrochipy w ciągu ułamków sekund odcinają zasilanie w pojeździe. Umożliwiają tym samym sprawną pracę służbom ratunkowym i zapewniają bezpieczeństwo pasażerom oraz osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Układy scalone półprzewodnikowe Bosch są częścią specjalnych systemów zabezpieczeń stosowanych przez producentów samochodów. W razie wypadku automatycznie odłączają akumulator.

Układy te są częścią pirotechnicznych systemów bezpieczeństwa akumulatorów, zwanych także bezpiecznikami pirotechnicznymi. W razie wypadku systemy te za pomocą małych ładunków wybuchowych niszczą całe fragmenty przewodów podłączonych do akumulatora wysokonapięciowego, szybko i skutecznie odcinając zasilanie.

Drobne eksplozje ładunków zainstalowanych w systemie przewodów powodują utworzenie klina w systemie wysokonapięciowym, pomiędzy akumulatorem, a energoelektroniką i powodują skuteczne odłączenie obydwu elementów. Odcięcie zasilania eliminuje niebezpieczeństwo pożaru i porażenia elektrycznego.

Co ciekawe układ półprzewodnikowy Bosch do odcinania zasilania z baterii auta elektrycznego lub hybrydowego, został pierwotnie zaprojektowany jako układ do otwierania poduszek powietrznych.

Układy scalone sterują dziś w pojazdach nie tylko elementami systemów bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne i napinacze pasów, ale także tempomatem, asystentami odstępu, długich świateł i utrzymania pasa ruchu, czujnikami deszczu oraz systemami wykrywającymi zmęczenie kierowcy.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty